INNE EBOOKI AUTORA
Książka przedstawia funkcjonowanie rad szkół (wskaźnika szkolnej demokracji) w publicznych szkołach podstawowych. Jest to spojrzenie na rady szkoły z punktu widzenia wszystkich podmiotów biorących udział w życiu szkoły, a więc nie tylko dyrekcji i nauczycieli, ale także uczniów oraz rodziców – członków rady szkoły. Analizie poddano strukturę i funkcjonowanie rad szkół, jak również motywy ich powstania i perspektywy rozwoju.
Przez pryzmat działalności rady szkoły ukazano tym samym drogę do współpracy rodziców, uczniów i nauczycieli w publicznej szkole podstawowej. Zwieńczeniem pracy jest z kolei próba zarysowania optymalnego modelu rady szkoły i określenie warunków jego realizacji w praktyce.
Książka naświetla zagadnienie dotychczas pomijane w literaturze pedagogicznej. Może zatem wypełnić poważną lukę w naszej wiedzy o stanie demokratyzacji szkolnictwa publicznego.
Publikacja jest przeznaczona głównie dla nauczycieli, dyrektorów oraz rodziców i uczniów, ale także dla władz oświatowych i samorządowych. Może być również cenną pomocą na kierunkach studiów kształcących przyszłych pedagogów.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 214 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-107-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Rada Dialogu Społecznego
do koszyka
Rada egipska
do koszyka
Rada gminy jako uczestnik lokalnego...
do koszyka
Rada ministrów jako organ inicjujący...
do koszyka
Rada nadzorcza spółki komunalnej z...
do koszyka
Rada Nadzorcza w Banku Spółdzielczym
do koszyka
Rada Ognia
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział 1. Demokracja a koncepcja demokratyzacji szkoły | 13 |
Wprowadzenie | 13 |
1.1. Współczesne koncepcje demokracji | 13 |
1.2. Normatywne i empiryczne definiowanie demokracji | 16 |
1.3. Niektóre bariery demokratyzacji państwa i szkoły | 18 |
1.4. Demokratyzacja szkoły – uwarunkowania historyczne i prawne | 22 |
1.5. Demokratyzacja a uspołecznienie szkoły | 23 |
1.6. Demokracja i demokratyzacja szkoły – własne ujęcie terminów badawczych | 24 |
Konkluzje | 25 |
Rozdział 2. Demokratyzacja szkoły publicznej w kontekście przemian ustrojowych w Polsce | 27 |
Wprowadzenie | 27 |
2.1. Transformacja ustrojowa w Polsce a pojęcie demokracji | 27 |
2.2. Szkoła publiczna a idea demokratyzacji szkoły | 30 |
2.3. Argumenty za demokratyzacją szkoły według Bogusława Śliwerskiego (oraz autorów amerykańskich) | 33 |
Konkluzje | 36 |
Rozdział 3. Założenia a rzeczywistość istnienia i funkcjonowania rady szkoły (stan prawny przed 1 września 1999 r.) | 39 |
Wprowadzenie | 39 |
3.1. Moc sprawcza rady szkoły | 41 |
3.2. Aspekty demokratyzacji życia szkoły w założeniach dotyczących funkcjonowania rady szkoły | 42 |
3.3. Skład rady szkoły | 44 |
3.4. Funkcjonowanie rad szkół przed 1 września 1999 r. | 47 |
Konkluzje – różne ujęcia rady szkoły | 49 |
Rozdział 4. Podstawy metodologiczne badań | 53 |
4.1. Cele badań | 53 |
4.2. Problemy badawcze | 53 |
4.3. Metoda badań i techniki badawcze | 55 |
4.4. Organizacja badań, charakterystyka terenu badań | 59 |
Rozdział 5. Dyrektorzy szkół a rada szkoły | 63 |
Wprowadzenie; charakterystyka dyrektorów, szkół i środowiska | 63 |
5.1. Geneza rady szkoły; inicjatorzy, motywy, bariery | 66 |
5.2. Skład rady szkoły oraz zadania (rola) jej członków | 72 |
5.3. Działalność rady szkoły; współpraca z dyrektorem, zmiany w szkole wprowadzone przez radę | 75 |
5.3.1. Finanse w radzie szkoły | 76 |
5.3.2. Polityka kadrowa w szkole | 77 |
5.3.3. Zmiana warunków do rozwoju uczniów | 78 |
5.3.4. Przestrzeganie prawa w szkole | 78 |
5.4. Osiągnięcia rady szkoły i ocena jej działalności | 79 |
5.4.1. Współpraca szkoły z rodzicami | 81 |
5.5. Funkcjonowanie rad szkół – argumenty za i przeciw; perspektywy przed radami szkoły | 83 |
5.5.1. Zmiany (udoskonalenia) w działalności rad szkół | 84 |
5.5.2. Zainteresowanie władz radami szkoły; rady szkoły w kontekście reformy oświaty | 85 |
Wnioski | 87 |
Rozdział 6. Nauczyciele a rada szkoły | 89 |
Wprowadzenie; charakterystyka nauczycieli, szkół i środowiska | 89 |
6.1. Geneza rady szkoły; inicjatorzy, motywy, bariery | 91 |
6.2. Struktura rady szkoły; wybory, role, zadania, informacja | 95 |
6.3. Współpraca rady szkoły z dyrektorem | 100 |
6.4. Charakterystyka działalności rady szkoły; zmiany w szkole wprowadzone przez radę | 101 |
6.4.1. Sposób podejmowania decyzji przez radę szkoły | 102 |
6.4.2. Zmiany kadrowe w szkole | 103 |
6.4.3. Przestrzeganie prawa w szkole | 103 |
6.4.4. Zmiany wprowadzone w szkole przez radę a finanse rady | 104 |
6.4.5. Rada szkoły a współpraca szkoły z rodzicami | 105 |
6.5. Ocena działalności rady szkoły przez nauczycieli – jej członków | 107 |
6.5.1. Stopień zadowolenia nauczycieli z udziału w radzie | 108 |
6.5.2. Zmiany (udoskonalenia) w funkcjonowaniu rady szkoły | 110 |
6.6. Zainteresowanie władz radami szkoły; rady szkoły w kontekście reformy oświaty | 112 |
Wnioski | 115 |
Rozdział 7. Uczniowie a rada szkoły | 119 |
Wprowadzenie; charakterystyka uczniów | 119 |
7.1. Geneza rady szkoły; inicjatorzy, motywy, bariery | 120 |
7.2. Struktura rady szkoły; wybory, role, zadania, informacja | 123 |
7.3. Charakterystyka działalności rady szkoły | 129 |
7.3.1. Sposób podejmowania decyzji przez radę szkoły | 130 |
7.3.2. Zmiany kadrowe w szkole | 131 |
7.3.3. Przestrzeganie prawa w szkole | 131 |
7.3.4. Zmiany w szkole wprowadzone przez radę | 132 |
7.4. Ocena działalności rady szkoły i jej osiągnięcia | 133 |
7.4.1. Stopień zadowolenia uczniów z udziału w radzie | 135 |
7.4.2. Zmiany (udoskonalenia) w funkcjonowaniu rady | 137 |
7.5. Zainteresowanie władz radami szkoły; rady szkoły w kontekście reformy oświaty | 139 |
Wnioski | 141 |
Rozdział 8. Rodzice a rada szkoły | 143 |
Wprowadzenie; charakterystyka rodziców, szkół i środowiska | 143 |
8.1. Geneza rady szkoły; inicjatorzy, motywy, bariery | 145 |
8.2. Struktura rady szkoły; wybory, role, zadania, informacja | 148 |
8.3. Charakterystyka działalności rady szkoły | 153 |
8.3.1. Sposób podejmowania decyzji przez radę szkoły | 155 |
8.3.2. Zmiany kadrowe w szkole | 156 |
8.3.3. Przestrzeganie prawa w szkole | 157 |
8.3.4. Zmiany wprowadzone w szkole przez radę a finanse rady | 158 |
8.3.5. Współpraca szkoły z rodzicami | 160 |
8.4. Ocena działalności rady szkoły przez rodziców – jej członków | 161 |
8.4.1. Stopień zadowolenia rodziców z udziału w radzie szkoły | 163 |
8.4.2. Zmiany (udoskonalenia) w funkcjonowaniu rady | 164 |
8.5. Zainteresowanie władz radami szkoły; rady szkoły w kontekście reformy oświaty | 166 |
Wnioski | 169 |
Rozdział 9. Co z tą radą? | 171 |
9.1. Funkcjonowanie rad szkół w kontekście procesów demokratyzacji szkoły | 171 |
9.1.1. Motywy powstania rady szkoły | 172 |
9.1.2. Struktura | 174 |
9.1.3. Działalność | 177 |
9.2. Ocena i perspektywy; rada szkoły – zarodek czy porażka demokracji w szkole? | 183 |
9.3. Typy rad szkół – cechy charakterystyczne – konkluzje | 187 |
9.4. Kierunki pracy różnych agend, czyli w którą stronę? | 194 |
9.5. Wnioski, interpretacje, pytania | 199 |
Zakończenie; rada szkoły – czy(-li) pozorowanie demokracji? | 204 |
Wykaz literatury | 207 |