POLECAMY
-20%
Wydawca:
Format:
Książka przedstawia sposób funkcjonowania rad gminnych w Anglii, Finlandii, Polsce i Słowenii. Pokazuje wpływ governance na relacje rad (i radnych) z organami wykonawczymi, gminną administracją oraz obywatelami, jak również transformujące się role gminnych organów przedstawicielskich. Podstawę monografii stanowią badania empiryczne – blisko osiemdziesiąt wywiadów pogłębionych – przeprowadzonych przez autorkę z radnymi i ekspertami w każdym z tych państw. Wyniki badań wskazują, że choć organizacja rad jest we wszystkich samorządach zbliżona, lokalni przedstawiciele odmiennie postrzegają zarówno role rad gminnych we współrządzeniu, jak i zachodzące w ich otoczeniu zmiany.
Z wielkim zainteresowaniem i satysfakcją zapoznałam się z pracą dr Katarzyny Radzik-Maruszak dotyczącą rad gminnych jako aktorów w lokalnym współrządzeniu. Bez wątpienia autorka poruszyła aktualne i ważne zagadnienie badawcze. (…). Podjęcie badań empirycznych w państwach należących do odmiennych tradycji administracyjnych, o rozmaitej kulturze prawnej, administracyjnej i politycznej, było poważnym wyzwaniem, z którym – o czym jestem głęboko przekonana – Autorka sobie poradziła.
z recenzji prof. dr hab. Agnieszki Pawłowskiej
Katarzyna Radzik-Maruszak – ukończyła nauki polityczne oraz prawo, adiunkt w Zakładzie Samorządów i Polityki Lokalnej, Wydziału Politologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Kierownik i wykonawca w projektach finansowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Narodowe Centrum Nauki. Wykładowca w Tampere University (Finlandia), Charles University in Prague (Republika Czeska), Technical University of Košice (Słowacja) oraz Faculty of Organisation Studies, Novo Mesto (Słowenia) i School of Advanced Social Studies, Nova Gorica (Słowenia). Autorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu samorządu terytorialnego i governance. Jej zainteresowania badawcze obejmują lokalne współrządzenie w ujęciu porównawczym, zagadnienia reprezentacji politycznej oraz partycypacji na poziomie lokalnym.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 326 |
Kategoria | Administracja publiczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-65390-26-4 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Rada Dialogu Społecznego
do koszyka
Rada egipska
do koszyka
Rada Koronna
do koszyka
Rada ministrów jako organ inicjujący...
do koszyka
Rada nadzorcza spółki komunalnej z...
do koszyka
Rada Nadzorcza w Banku Spółdzielczym
do koszyka
Rada Ognia
do koszyka
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp | 7 |
Rozdział I | |
Konceptualne podstawy reprezentacji politycznej i współrządzenia | 14 |
1.1. Pojęcie reprezentacji i jego ujęcia w literaturze przedmiotu 14 | |
1.2. Reprezentacja polityczna 22 | |
1.3. Paradoksy i krytyka reprezentacji politycznej | 32 |
1.4. Koncpepcja współrządzenia 37 | |
1.4.1. Geneza i założenia governance | 37 |
1.4.2. Nurty współrządzenia 45 | |
1.4.3. Governance w ujęciu krytycznym 56 | |
1.4.4. Reprezentacja polityczna i współrządzenie – spójne czy rozłączne? 59 | |
Rozdział II | |
Metodologia badań 67 | |
2.1. Kontekst i cel badań 67 | |
2.2. Pytania badawcze i hipotezy pracy 73 | |
2.3. Podejście badawcze. Operacjonalizacja i terytorialno-czasowy zakres badań 77 | |
2.4. Charakterystyka badanych jednostek lokalnych | 81 |
Rozdział III | |
Uwarunkowania funkcjonowania reprezentacji lokalnej | |
w Anglii, Finlandii, Polsce i Słowenii | 88 |
3.1. Modele samorządu terytorialnego 88 | |
3.1.1. Model anglosaski | 91 |
3.1.2. Model północny 95 | |
3.1.3. Model środkowo- i wschodnioeuropejski 99 | |
3.2. Struktura samorządu terytorialnego oraz zadania gmin | 104 |
3.3. Instytucjonalno-prawna pozycja gminnych organów przedstawicielskich | 113 |
3.3.1. Wybory do rad gmin | 113 |
3.3.2. Wewnętrzna organizacja rad gmin | 125 |
3.3.3. Kompetencje rad gmin | 145 |
Rozdział IV | |
Niełatwe współdziałanie – relacje gminnej legislatywy i egzekutywy | 153 |
4.1. Modele organizacji lokalnej egzekutywy | 153 |
4.2. Relacje rady i organu wykonawczego w świetle prawa i opinii radnych | 159 |
4.2.1. Anglia: rada jako partyjny kooperant | 161 |
4.2.2. Finlandia: rada jako notariusz zmiany | 170 |
4.2.3. Polska i Słowenia: rada jako aktor drugoplanowy | 177 |
Rozdział V | |
Cicha kooperacja – relacje rad i administracji gminnej | 192 |
5.1. Modele relacji polityczno-administracyjnych | 192 |
5.2. Współpraca polityków i urzędników na poziomie lokalnym | 198 |
5.3. Gminny aparat administracyjny i jego relacje z radą | 203 |
5.3.1. Anglia, Polska i Słowenia: rada jako kooperant | 204 |
5.3.2. Finlandia: rada jako słabsze ogniwo procesu decyzyjnego | 213 |
Rozdział VI | |
Oficjalne partnerstwo – relacje gminnej reprezentacji | |
i społeczności lokalnych | 221 |
6.1. Idea zaangażowania obywatelskiego na poziomie lokalnym | 221 |
6.2. Podejście do idei lokalnej partycypacji obywatelskiej | |
w Anglii, Finlandii, Polsce i Słowenii | 228 |
6.3. Instrumentarium partycypacyjne stosowane w badanych samorządach | 234 |
6.4. Obszary relacji radnych i obywateli | 251 |
6.4.1. Formy komunikowania się radnych i mieszkańców | 251 |
6.4.2. Radni o wpływie obywateli na proces decyzyjny | 257 |
6.4.3. Radni o pozawyborczych formach aktywności mieszkańców | |
i demokratycznych innowacjach | 259 |
6.4.4. Role rad gminnych w procesie partycypacyjnego współrządzenia | 264 |
Zakończenie | 269 |
Literatura | 275 |
Aneks | 304 |
Spis rycin i tabel | 307 |
Summary | 309 |
Indeks nazwisk | 313 |
Indeks rzeczowy | 323 |