POLECAMY
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
Monika Jurewicz, doktor nauk humanistycznych, absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego, adiunkt w Katedrze Edukacji i Kultury Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Autorka publikacji poświęconych uwarunkowaniom edukacji szkolnej dziecka oraz funkcjonowania nauczyciela w zmieniającej się rzeczywistości społeczno-pedagogicznej.
Umiejętność czytania ze zrozumieniem jest niezbędnym elementem procesu uczenia się, jak również ważną potrzebą we współczesnym społeczeństwie.
Jaki jest poziom opanowania czytania ze zrozumieniem przez uczniów szkół podstawowych?
Czy istnieje zależność pomiędzy stopniem opanowania tej kompetencji a uwarunkowaniami rodzinnymi?
Autorka podejmuje próbę odpowiedzi na te i inne kluczowe pytania, poszukując zależności między stopniem opanowania tej kompetencji a warunkami społeczno-kulturowymi i ekonomicznymi. Pokazuje, że choć czytanie ze zrozumieniem jest umiejętnością złożoną i uwarunkowaną wieloma czynnikami (m.in. indywidualnymi i pedagogicznymi), to jednak istotny wpływ na poziom jej opanowania ma środowisko rodzinne.
„Autorka, prezentując wyniki swoich badań, dopełnia, odnawia i weryfikuje wcześniejsze analizy. Obala wnioski z pospiesznych ekspertyz, które już po roku reformy szkolnej przypisywały jej twórcom cudowne zniesienie wpływu zróżnicowań środowiskowych na opanowanie kluczowych umiejętności szkolnych”.
z recenzji prof. dr. hab. Zbigniewa Kwiecińskiego
„Wartością tej pracy jest wnikliwa analiza związku pomiędzy rodzinnymi uwarunkowaniami a poziomem opanowania umiejętności czytania ze zrozumieniem. Przedstawione przez autorkę wyniki badań mają duże znaczenie zarówno dla teorii, jak i praktyki edukacyjnej”.
z recenzji dr hab. Anny Karpińskiej
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 212 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-461-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Czytanie Brzozowskiego
do koszyka
Czytanie filmu - oglądanie literatury
do koszyka
Czytanie interaktywnych obrazów
do koszyka
Czytanie Irzykowskiego
do koszyka
Czytanie Konopnickiej
do koszyka
Czytanie księgi zwierząt
do koszyka
Czytanie menażerii: zwierzęta w...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział I. Funkcjonowanie rodziny a osiągnięcia uczniów | |
w czytaniu ze zrozumieniem – stan badań | 11 |
1. Środowisko rodzinne dzieci i młodzieży | 11 |
Pojęcie rodziny, jej struktura i funkcje | 12 |
Model współczesnej rodziny – geneza i kierunki przemian | 22 |
Rodziny bezrobotnych i rodziny z czasową nieobecnością | |
rodzica | 31 |
2. Czynniki wpływające na osiągnięcia szkolne uczniów | 35 |
Uwarunkowania ekonomiczne kompetencji czytania | |
ze zrozumieniem u uczniów szkół podstawowych | 44 |
Uwarunkowania kulturowe kompetencji czytania | |
ze zrozumieniem u uczniów szkół podstawowych | 46 |
Uwarunkowania społeczne kompetencji czytania ze zrozumieniem | |
u uczniów szkół podstawowych | 51 |
3. Kluczowa kompetencja szkolna – czytanie ze zrozumieniem | 58 |
Czytanie ze zrozumieniem podstawową umiejętnością szkolną | 58 |
Dotychczasowe badania nad stanem opanowania umiejętności | |
czytania ze zrozumieniem | 67 |
Rozdział II. Metodologiczne podstawy badań | 75 |
1. Cel badań | 75 |
2. Problemy badawcze | 79 |
3. Wykaz zmiennych i przykładowych wskaźników do badania | |
rodzinnych uwarunkowań kompetencji czytania ze zrozumieniem | 81 |
4. Metody, techniki i narzędzia badawcze | 82 |
Metoda badań i techniki zbierania materiału | 82 |
5. Teren i organizacja badań | 86 |
6. Przebieg badań | 87 |
Rozdział III. Charakterystyka badanych środowisk | 89 |
1. Charakterystyka badanej próby | 89 |
2. Środowisko szkolne badanych uczniów | 92 |
Charakterystyka szkoły | 93 |
Charakterystyka nauczycieli uczących badanych uczniów | |
w klasach I–III | 96 |
3. Środowisko rodzinne badanych uczniów | 98 |
Warunki społeczne | 99 |
Warunki ekonomiczne | 107 |
Warunki ekonomiczne rodziny a preferowane formy spędzania | |
czasu wolnego | 112 |
Warunki mieszkaniowe | 118 |
Warunki kulturowe | 124 |
Wykształcenie rodziców | 125 |
Wyposażenie mieszkania | 127 |
Rozdział IV. Środowiskowe wyznaczniki poziomu czytania | |
ze zrozumieniem | 132 |
1. Środowisko zamieszkania a wyniki z testu czytania | |
ze zrozumieniem | 134 |
2. Płeć a poziom alfabetyzacji | 140 |
3. Wykształcenie rodziców i miejsce zamieszkania a poziom | |
kompetencji czytania ze zrozumieniem | 145 |
4. Status społeczny rodziny pochodzenia a wyniki z testu czytania | |
ze zrozumieniem | 159 |
5. Struktura społeczna rodziny pochodzenia a wyniki z testu czytania | |
ze zrozumieniem | 166 |
6. Położenie ekonomiczne a osiągnięcia w teście czytania | |
ze zrozumieniem | 176 |
7. Warunki mieszkaniowe a poziom czytania ze zrozumieniem | 186 |
Podsumowanie | 197 |
Bibliografia | 204 |