POLECAMY
-20%
Autor:
Redakcja:
Wydawca:
Format:
Niniejsza praca powstała jako efekt doświadczeń w kształceniu oraz wychowaniu dzieci, młodzieży i dorosłych, którym czynnie zajmowałam się od 1986 roku, poprzez przybliżenie sztuk pięknych - w celu ich zrozumienia, odbioru oraz rozbudzenia potrzeby własnej twórczości. Blok tych zagadnień, nauczanych najpierw w ramach plastyki szkoły podstawowej, przygotowywał do odbioru sztuki i zachęcał do własnych działań. Najbardziej uzdolniona plastycznie młodzież rozwijała wraz ze mną swoje zainteresowania, najczęściej w ramach popołudniowych kółek plastycznych (prowadzonych w większości społecznie). Wspólnie organizowaliśmy także wystawy. Realizowanie tematyki wychowania przez sztuki piękne pokazało, jak duże są potrzeby dzieci oraz młodzieży w tym zakresie. Te cenne doświadczenia wykorzystałam, kształcąc nauczycieli w Studium Nauczycielskim, a następnie w Wojewódzkim Ośrodku Metodycznym w Przemyślu i zorganizowanym przeze mnie Kolegium Nauczycielskim im. A. Fredry w Przemyślu.
W związku z tą działalnością pedeutologiczną pojawiła się potrzeba napisania pracy na temat tradycji wychowania przez sztuki piękne w przemyskich zakładach kształcenia nauczycieli. Przygotowanie pedagogów do pracy zawodowej poza uczelniami wyższymi jest specyficzne dla polskiego szkolnictwa, choć rzadko omawiane.
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 216 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7587-824-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Świat idei Jacka Kuronia
do koszyka
Świat bliski i świat daleki w...
do koszyka
Świat Zosi
do koszyka
Świat Zosi
do koszyka
Świat zza mgły. Tom 4. Świat oszalał
do koszyka
Spis treści
Wychowanie plastyczne w teorii wychowania przez sztukę w Polsce | |
Wychowanie przez sztukę: geneza i stan aktualny | |
Wychowanie przez uczestnictwo w kulturze | |
Dawne i współczesne tendencje w kształceniu estetycznym – zarys | |
Zakres i terminologia wychowania estetycznego | |
Zarys dziejów kształcenia estetycznego | |
Koncepcje wychowania plastycznego w naukach pedagogicznych w Polsce | |
Rozdział II | |
Formy i metody wychowania przez sztukę | |
Miejsce wychowania przez sztukę w procesie dydaktycznym | |
Kompetencje nauczycieli | |
Okres od autonomii galicyjskiej do wybuchu II wojny światowej | |
Okres po II wojnie światowej | |
Cele wychowania przez sztukę | |
Ewolucja celów kształcenia w nauczaniu rysunku w polskim szkolnictwie ogólnokształcącym w latach 1945-1963 | |
Nowy etap: wychowanie plastyczne po 1963 roku (do 1978 roku w nauczaniu początkowym; do 1981 roku w klasach starszych IV-VIII) | |
Plastyka w tworzonej dziesięcioletniej szkole ogólnokształcącej (od 1978 roku w nauczaniu początkowym; w latach 1981 – 1986 w klasach starszych IV- VIII) | |
Wychowanie przez sztukę w pracy lekcyjnej | |
Wychowani przez sztukę w pracy pozalekcyjnej | |
Formy i metody wychowania przez sztukę w instytucjach pozaszkolnych | |
Działalność domów kultury | |
Domy ludowe, czytelnie i wypożyczalnie książek - do 1939 roku | |
Domy kultury, biblioteki, ogniska i świetlice (1945 – 1999) | |