INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Monografia prezentująca najważniejsze współczesne propozycje filozoficzne i estetyczne poznawania literatury. Kolejne rozdziały książki konsekwentnie prowadzą do zbudowania podstaw nowej dyscypliny - dramatycznej teorii literatury. Refleksje teoretyczne zostały wpisane w interpretacje tekstów literackich. Autorka przenosi w przestrzeń swych wywodów cały "areopag" współczesnych uczonych, aby udowodnić, że utwory literackie, interpretacje estetyków, krytyków sztuki i literaturoznawców współtworzą koncepcję dramatycznego dyskursu w sztuce.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 230 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2024-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Bydgoska Szkoła Dramatyczna (1945–1948)
do koszyka
Dialogi. Humoreska dramatyczna. Proza...
do koszyka
Achilleis. Sceny dramatyczne
do koszyka
Dżanus Dramatyczne przypadki Janusza...
do koszyka
Spis treści
Wstęp. Pisanie jako dramatyzacja | 7 |
Rozdział I. Dramatyczna teoria i estetyka antybinarna | 19 |
Dramatyczna teoria czy dramat teorii? | 19 |
Rozdział II. Doświadczenie dramatyczne a estetyka performatywna | 26 |
Rozdział III. Dekonstrukcja jako problem estetyki (na przykładzie | |
dramatycznego dyskursu Jacques’a Derridy) | 46 |
Piękna książka – piękna dekonstrukcja | 46 |
Teatr i dekonstrukcja (sceno-grafie i przestrzenie liminalne) | 49 |
Zawieszenie ramy, głosu i przedstawienia | 57 |
Rozdział IV. Estetyka sceny Wyspiańskiego (szkic do estetyki, szkic do sceny) | 60 |
Od labiryntu do kłącza | 60 |
Stojąc w katedrze – stojąc na scenie | 66 |
Wyspiański – artysta „światów możliwych” | 71 |
Rozdział V. Narracyjne i dramatyczne ujęcia przestrzeni w dramacie XX wieku | 80 |
Od przestrzeni mimetycznej do przestrzeni performatywnej | 80 |
Droga w dramacie – drogi dramatu | 88 |
Rozdział VI. Dramat i teatr absurdu w kontekście estetyki antybinarnej i performatywnej | 97 |
Teatr absurdu w kontekście absurdu | 99 |
Teatr absurdu Arystofanesa i Derridy | 103 |
Absurd, tragedia, teatr i ciało | 107 |
Od fragmentu do powtórzenia – re:start | 111 |
Teatr absurdu – układ poznawczy (reprezentacji) czy performatywny (kreacji)? | 115 |
Rozdział VII. Dyskurs performatywny w literaturoznawstwie | 122 |
Rozdział VIII. Świat jako performance | 148 |
Od teatru przedstawienia do teatru powtórzenia | 151 |
Od zniszczenia do zmęczenia | 157 |
Od performance’u do estetyki performatywnej | 161 |
Rozdział IX. Dyskurs dramatyczny w twórczości Tadeusza Rożewicza | 165 |
Rozdział X. Dramatyczna koncepcja literaturoznawczej interpretacji | 176 |
Rozrzucenie dramatu | 176 |
Chodząc po tekstach | 183 |
Rozdział XI. Dramatyczna teoria literatury wobec problemów wizualności | 189 |
Rozdział XII. Światło jako metafora epistemologiczna | 196 |
Stan światła – stan świata | 196 |
Światło niejasne – wiedza niepewna | 207 |
Światłocień interpretacji | 210 |
Zakończenie. Czytanie jako od(roz)grywanie | 214 |
Nota bibliograficzna | 219 |
Indeks | 221 |
Dramatic theory of literature. Outline of problems (Summary) | 227 |