INNE EBOOKI AUTORA
Książka zawiera przekład pierwszego tomu 5-tomowego dzieła Benjamina Constanta zatytułowanego De la religion, considérée dans sa source, ses formes et ses développements (O religii z punktu widzenia jej źródła, jej form i rozwinięć). Dzieło francuskiego arystokraty, polityka, pisarza oraz myśliciela ukazało się w Paryżu w latach 1824-1831. Zdaniem wielu znawców tematu Constanta należy uznawać za prefenomenologa (G. van der Leeuw w swej Fenomenologii religii nazywa Constanta "największym i najbardziej wpływowym uczonym" wśród uczonych Oświecenia zajmujących się religią), a jego dzieło za zapowiedź pojawienia się poważnej, metodycznej i obiektywnej refleksji nad fenomenem religii.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 568 |
Kategoria | Klasyczne teksty filozoficzne |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-15400-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Ateistyczna apologetyka religii we...
do koszyka
Biblia i astrologia. Astrologiczne...
do koszyka
Chrześcijaństwo wśród religii świata
do koszyka
Człowiek w stosunku do religii i wiary
do koszyka
Dar Karola Darwina dla nauki i religii
do koszyka
Dialog kultur, cywilizacja i religii
do koszyka
Spis treści
WSTĘP (Sabina Kruszyńska) XV | |
OD TŁUMACZKI (Sabina Kruszyńska) LXIII | |
O RELIGII | 1 |
Przedmowa | 3 |
Słowo wstępne do tomu II | 19 |
Słowo wstępne do tomu IV | 21 |
Trzecie słowo wstępne | 24 |
Księga I WPROWADZENIE OGÓLNE | 27 |
Rozdział I O czuciu religijnym | 27 |
Rozdział II O konieczności odróżniania czucia religijnego od religijnych form w celu zrozumienia rozwoju religii | 48 |
Rozdział III Wpływ mitologii na moralność potwierdza ustanowione rozróżnienie | 64 |
Rozdział IV O tym, że jedynie wprowadzone rozróżnienie wyjaśnia, dlaczego wiele religijnych form zdaje się być wrogami wolności, podczas gdy czucie religijne zawsze wolności sprzyja | 76 |
Rozdział V O tym, że zwycięstwo rodzących się wierzeń nad wierzeniami starymi świadczy o różnicy, jaka istnieje między czuciem religijnym a religijnymi formami | 83 |
Rozdział VI O sposobie, w jaki dotąd przedstawiano religię | 87 |
Rozdział VII Zamysł niniejszej pracy | 111 |
Rozdział VIII O zagadnieniach, które stanowiłyby niezbędną część historii religii, a które nie są jednakże konieczne w niniejszych badaniach | 119 |
Rozdział IX Warunki, do spełnienia których zmusza nas charakter badań | 126 |
Księga II O NAJBARDZIEJ PRYMITYWNEJ FORMIE, JAKĄ MOGĄ PRZYWDZIEWAĆ IDEE RELIGIJNE | 159 |
Rozdział I Metoda zastosowana w księdze | 159 |
Rozdział II Forma, jaką czucie religijne przybiera u Dzikich | 161 |
Rozdział III Wysiłki religijnego czucia zmierzające do wzniesienia się ponad formę prymitywną | 189 |
Rozdział IV O wyobrażeniach życia przyszłego w religii Dzikich | 199 |
Rozdział V O błędach, w które popadło wielu pisarzy, nie dostrzegając w omawianej epoce religii walki czucia religijnego z formą | 215 |
Rozdział VI O wpływie, jaki w stanie dzikości mają kapłani | 220 |
Rozdział VII Skutki wpływu czarowników na religię Dzikich | 233 |
Rozdział VIII Dlaczego uznaliśmy, że należy szczegółowo opisać kult Dzikich | 246 |
Księga III PRZYCZYNY, KTÓRE OD PIERWSZEGO KROKU LUDZKOŚCI KU CYWILIZACJI SPRZYJAJĄ WZRASTANIU WŁADZY KAPŁAŃSKIEJ | 251 |
Rozdział I Przedmiot księgi | 251 |
Rozdział II O stanie społecznym najbliższym stanowi dzikiemu (...) | 253 |
Rozdział III O przyczynach, które jedynie wtórnie przyczyniły się do powiększenia władzy kapłańskiej (...) | 253 |
Rozdział IV O przyczynie, która, ilekroć się pojawi, daje klerowi wielką władzę | 254 |
Rozdział V Fakty potwierdzające wcześniejsze twierdzenia (...) | 260 |
Rozdział VI O dwóch oczywistych wyjątkach (...) | 260 |
Rozdział VII O różnorodności organizacji i form władzy kapłańskiej (...) | 260 |
Rozdział VIII O podziale na kasty (...) | 260 |
Rozdział IX O korporacjach kapłańskich zastępujących kasty (...) | 260 |
Rozdział X O kompetencjach kleru w zdominowanych przez niego nacjach (...) | 261 |
Księga IV O WPŁYWIE PRZYCZYN DRUGORZĘDNYCH NA ZASIĘG WŁADZY KAPŁAŃSKIEJ | 265 |
Rozdział I Wyliczenie przyczyn (...) | 265 |
Rozdział II Klimat (...) | 265 |
Rozdział III Żyzność lub jałowość gleby (...) | 265 |
Rozdział IV O wykonywaniu prac fizycznych jako koniecznym warunku przetrwania społeczeństwa (...) | 265 |
Rozdział V O zjawiskach, które mogą wywołać zdziwienie lub strach (...) | 266 |
Rozdział VI O wpływie, jaki ma usposobienie ludów oraz ich zwyczajowe zajęcia (...) | 266 |
Rozdział VII Skutek wielkich nieszczęść politycznych (...) | 266 |
Rozdział VIII Skutek migracji (...) | 266 |
Rozdział IX O walce władzy politycznej i wojskowej z władzą kapłańską | 267 |
Rozdział X Kontynuacja powyższego tematu (...) | 269 |
Rozdział XI Konieczne wyjaśnienia do tego, co powyżej powiedzieliśmy o Żydach (...) | 269 |
Rozdział XII O tym, że walka kapłanów z władzą świecką musi zakończyć się zwycięstwem kapłanów, z chwilą, gdy prawo do władzy raz już zostało im przyznane | 270 |
Rozdział XIII Podsumowanie całości | 286 |
Księga V O SŁABEJ WŁADZY KAPŁANÓW U LUDÓW, KTÓRE NIGDY NIE CZCIŁY ANI GWIAZD, ANI ŻYWIOŁÓW | 291 |
Rozdział I O słabości władzy kapłanów u ludów, którym obca była astrolatria, czego dowodzi historia pierwszych wieków Grecji | 291 |
Rozdział II O tym, iż jest wszak możliwe, że w czasach wcześniejszych niż czasy heroiczne, Grecy byli zniewoleni przez korporacje kapłańskie (...) | 303 |
Rozdział III Co o greckiej religii oraz greckim klerze czasów pierwotnych mówią świadectwa greckich historyków (...) | 303 |
Rozdział IV Wpływ kolonii na społeczeństwo i religię Grecji (...) | 303 |
Rozdział V O zmianach, które niezależny duch Grecji zawsze wnosił w to, co przychodziło z zewnątrz (...) | 304 |
Rozdział VI Rzeczywiste części greckiego politeizmu (...) | 304 |
Rozdział VII Wniosek | 305 |
Księga VI CZĘŚCI SKŁADOWE POLITEIZMU KAPŁAŃSKIEGO | 329 |
Rozdział I O połączeniu kultu żywiołów i gwiazd z kultem fetyszów (...) | 329 |
Rozdział II O tej części politeizmu kapłańskiego, która jest przeznaczona dla ludu (...) | 329 |
Rozdział III O tajnej doktrynie korporacji kapłańskich w starożytności | 330 |
Rozdział IV Przykład powyższego złożenia u Egipcjan (...) | 357 |
Rozdział V Przykład tego samego złożenia w religii Indii (...) | 357 |
Rozdział VI O przyczynach, które w Indiach zmieniły rzeczone złożenie, nie wpływając jednakże na sposób oddziaływania kleru (...) | 357 |
Rozdział VII O tym, że przykłady omawianego złożenia można by było znaleźć u wszystkich ludów podporządkowanych klerowi (...) | 357 |
Księga VII ELEMENTY USTANAWIAJĄCE POLITEIZM, NIEZALEŻNY OD PRZEWODNICTWA KAPŁANÓW | 361 |
Rozdział I O tym, że złożenie opisane w poprzedniej księdze nie dotyczy politeizmu niezależnego od władzy kapłanów | 361 |
Rozdział II O położeniu Greków w czasach barbarzyństwa, zwanych inaczej czasami heroicznymi (...) | 363 |
Rozdział III Kilka kwestii, które należy rozstrzygnąć, zanim pójdziemy dalej w naszych poszukiwaniach (...) | 363 |
Rozdział IV Punkt widzenia, z którego przedstawiamy politeizm czasów heroicznych (...) | 363 |
Rozdział V Upiększanie form bogów w politeizmie homeryckim (...) | 363 |
Rozdział VI Usposobienie bogów w politeizmie homeryckim (...) | 364 |
Rozdział VII O greckich wyobrażeniach, które dotyczą przeznaczenia (...) | 364 |
Rozdział VIII Sposoby, których Grecy używali, aby przeniknąć tajemnice losu (...) | 364 |
Rozdział IX Greckie wyobrażenia o życiu przyszłym (...) | 364 |
Rozdział X O tym, jak czucie religijne usiłuje wznieść się ponad opisaną formę religijną | 365 |
Księga VIII KONIECZNA DYGRESJA O POEMATACH PRZYPISYWANYCH HOMEROWI | 377 |
Rozdział I O tym, że religia Odysei pochodzi z innego okresu niż religia Iliady (...) | 377 |
Rozdział II Kwestia wynikająca z poprzednich obserwacji (...). | 377 |
Rozdział III O tym, że ułożenie Odysei, a w konsekwencji także jej mitologii, nastąpiło w okresie późniejszym niż ułożenie Iliady (...) | 377 |
Rozdział IV Konkluzja | 378 |
Księga IX PORÓWNANIE RELIGII KAPŁAŃSKICH Z POLITEIZMEM NIEZALEŻNYM | 381 |
Rozdział I Przedmiot księgi | 381 |
Rozdział II O postaci bogów w religiach kapłańskich (...) | 382 |
Rozdział III O usposobieniu bogów w religiach kapłańskich (...) | 382 |
Rozdział IV O pewnym szczególnym wyobrażeniu, które jedynie w postaci szczątkowej można zauważyć w religii greckiej, a które w religiach kapłańskich napotyka się w formie rozwiniętej oraz sprowadzone do dogmatu (...) | 382 |
Rozdział V O wyobrażeniach kapłańskich dotyczących przeznaczenia (...) | 382 |
Rozdział VI O sposobach komunikowania się kapłanów z bogami w religiach kapłańskich (...) | 383 |
Rozdział VII O wyobrażeniach życia przyszłego w religiach zdominowanych przez kapłanów (...) | 383 |
Rozdział VIII O miejscach pobytu zmarłych oraz opisie mąk piekielnych w religiach kapłańskich (...) | 383 |
Rozdział IX O metempsychozie (...) | 383 |
Księga X DOGMATY WŁAŚCIWE POLITEIZMOWI KAPŁAŃSKIEMU | 387 |
Rozdział I Przedmiot księgi | 387 |
Rozdział II O wyższości, w religiach kapłańskich, jednego wybranego boga nad bogami innymi (...) | 388 |
Rozdział III O bogach podrzędnych albo o kapłańskiej demonologii (...) | 388 |
Rozdział IV O bóstwach wyrządzających zło (...) | 388 |
Rozdział V Następstwa powyższego dogmatu dla religii kapłańskich (...) | 388 |
Rozdział VI Pojęcie pierwotnego upadku | 389 |
Rozdział VII O bóstwie pośredniczącym (...) | 393 |
Rozdział VIII Bóstwa potrójne albo troiste (...) | 393 |
Rozdział IX Dogmat o zniszczeniu świata (...) | 393 |
Rozdział X O Fallusie, o Linga oraz o bóstwach hermafrodycznych (...) | 393 |
Księga XI O PODSTAWOWEJ ZASADZIE RELIGII KAPŁAŃSKICH | 397 |
Rozdział I Wyłożenie zasady | 397 |
Rozdział II O ofiarach z ludzi (...) | 401 |
Rozdział III O niezgodnych z naturą wyrzeczeniach (...) | 401 |
Rozdział IV O gorszących rytuałach (...) | 401 |
Rozdział V O uświęceniu cierpienia (...) | 401 |
Rozdział VI O kilku dogmatach, które mogły wkroczyć do religii kapłańskich jako następstwa wyżej omówionych dogmatów (...) | 402 |
Rozdział VII Udokumentowania powyższych twierdzeń wzięte ze złożenia politeizmu starożytnego Rzymu (...) | 402 |
Księga XII O MARSZU POLITEIZMU NIEZALEŻNEGO OD KAPŁANÓW KU NAJWYŻSZEMU STOPNIOWI DOSKONAŁOŚCI | 405 |
Rozdział I Jak rozwój społeczeństwa wprowadza do religii moralność | 405 |
Rozdział II O sprzecznościach charakterystycznych dla omawianej epoki politeizmu i o tym, w jaki sposób sprzeczności te zaniknęły | 410 |
Rozdział III O tym, że poematy Hezjoda pochodzą z czasów, w których dokonał się opisany przewrót (...) | 413 |
Rozdział IV O Pindarze (...) | 413 |
Rozdział V Porównanie piekieł Pindara z piekłami Homera i Hezjoda (...) | 413 |
Rozdział VI O tym, że taki sam postęp można zauważyć u historyków (...) | 413 |
Rozdział VII O tymże postępie u greckich tragików (...) | 414 |
Rozdział VIII O Eurypidesie (...) | 414 |
Rozdział IX Kilka słów o Arystofanesie (...) | 414 |
Rozdział X Dlaczego w ogóle nie mówimy o greckich filozofach | 415 |
Rozdział XI O związkach moralności z obiema formami religijnymi | 416 |
Rozdział XII O prawdziwych związkach religii z moralnością | 434 |
Księga XIII O TYM, ŻE MISTERIA GRECKIE BYŁY INSTYTUCJAMI ZAPOŻYCZONYMI OD OBCEGO KLERU I ŻE MISTERIA TE, STOJĄC W CAŁKOWITEJ SPRZECZNOŚCI Z RELIGIĄ PUBLICZNĄ, W NICZYM NIE ZMIENIŁY LUDOWEJ CZĘŚCI RELIGII | 443 |
Rozdział I O tym, iloma trudnościami najeżony jest przedmiot niniejszej księgi | 443 |
Rozdział II O tym, czym były misteria u narodów podporządkowanych kapłanom (...) | 444 |
Rozdział III Jak misteria zostały przeniesione do Grecji oraz o tym, czym się tam stały (...) | 444 |
Rozdział IV Zgodność sekretnych dogmatów Grecji z rytuałami i dogmatami kapłańskimi (...) | 444 |
Rozdział V O duchu panującym w misteriach (...) | 445 |
Rozdział VI Podsumowanie dotyczące struktury misteriów greckich (...) | 445 |
Rozdział VII Stopniowe wtajemniczanie jako naśladownictwo kapłańskiej hierarchii (...) | 445 |
Rozdział VIII Rzeczywisty przedmiot tajemnicy misteriów (...) | 446 |
Rozdział IX O tym, jak wyjaśniano misteria (...) | 446 |
Rozdział X O tym, że jedynie nasz sposób przedstawienia misteriów wyjaśnia, niejednokrotnie niezgodne, nastawienie Greków do wymienionych instytucji (...) | 446 |
Księga XIV O RELIGII SKANDYNAWSKIEJ I PRZEWROCIE, KTÓRY ZASTĄPIŁ BYŁ W SKANDYNAWII POLITEIZM NIEZALEŻNY RELIGIĄ KAPŁAŃSKĄ | 449 |
Rozdział I Uwagi wstępne (...) | 449 |
Rozdział II Jak Skandynawowie przeszli od fetyszyzmu do politeizmu (...) | 449 |
Rozdział III Przewrót w politeizmie skandynawskim (...) | 449 |
Rozdział IV O tym, że kwestia, czy w Skandynawii dokonał się trzeci przewrót religijny, nie jest ważna dla przedmiotu naszych rozważań | 449 |
Rozdział V O tym, że dwa przełomy w politeizmie skandynawskim potwierdzają nasze twierdzenia o naturze dwóch rodzajów politeizmu oraz różnicach między nimi (...) | 450 |
Księga XV PODSUMOWANIE | 453 |
Rozdział I Kwestia wymagająca rozstrzygnięcia | 453 |
Rozdział II O wadach, jakie ma zasada zachowawcza nawet w tych religiach, które przyznają kapłaństwu jedynie władzę ograniczoną | 463 |
Rozdział III O tym, że doskonałość doktryny w niczym nie zmniejsza zagrożeń biorących się w religii z zasady zachowawczej | 469 |
Rozdział IV Jak zgubna jest dla religii każda przeszkoda przeciwna jej stopniowemu doskonaleniu | 474 |
SKOROWIDZ OSÓB | 479 |