POLECAMY
Format:
ibuk
Książka wpisuje się w nurt szeroko pojętej nowoczesnej edukacji, inspirowanej antropologią zmysłów. Autorki zrezygnowały z opisywania poszczególnych predyspozycji (wzroku, słuchu, dotyku, smaku czy węchu) na rzecz przedstawienia różnych znaczeń wielozmysłowości. Odsłonięcie mechanizmów poznania zmysłowego wymaga lektury tekstów filozoficznych, a następnie zapoznania się z takimi zagadnieniami, jak: lektura wielozmysłowa, słowa rzeźbiarskie, synestezja, eurytmia, somaestetyka, dydaktyka dotyku, audiodeskrypcja i kompensacja zmysłowa. W procesie poszukiwania sensów czytelnik zyskuje wiedzę niezbędną do podjęcia samodzielnych prób interpretacji polisensorycznej.
Autorki proponują ćwiczenia, które pozwalają odkryć nowe przestrzenie wrażliwości oraz dostrzec w literaturze i sztuce „audio-foto-czucio-gramy” o rozmaitym charakterze, występujące w różnym nasileniu i w odmiennych wzajemnych proporcjach.
Książka została pomyślana jako podręcznik pomocniczy dla studentów polonistyki, niewątpliwie będzie też pomocna studentom innych kierunków humanistycznych. Może też stać się przewodnikiem po problematyce cielesności i poznania zmysłowego, stanowi zaproszenie do wędrówki po świecie filologii wielu zmysłów.
Rok wydania | 2012 |
---|---|
Liczba stron | 226 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2431-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Filozofia wychowania moralnego
do koszyka
Filozofia a zarządzanie
do koszyka
Filozofia aktualności
do koszyka
Spis treści
I. W POSZUKIWANIU WIELOZMYSŁOWOŚCI | 7 |
Obraz świata, teoria poznania | 7 |
Inne źródła (judaizm, kultura słowiańska i japońska) | 10 |
Siatka pojęć | 13 |
Budowa książki | 17 |
II. FILOZOFIA W KRĘGU WIELOZMYSŁOWOŚCI | 19 |
Platon | 19 |
Arystoteles | 25 |
Św. Tomasz z Akwinu | 34 |
Kartezjusz | 40 |
Denis Diderot | 47 |
Ernst Mach | 56 |
Edmund Husserl | 63 |
Wolfgang von Buddenbrock-Hettersdorff | 71 |
Władysław Witwicki | 77 |
Maurice Merleau-Ponty | 86 |
Antoni Kępiński | 96 |
Richard Shusterman | 103 |
III. ZANIM ZACZNIESZ ANALIZOWAĆ, PROJEKTOWAĆ | 111 |
Strategia interpretacyjna | 111 |
Tendencje w edukacji polonistycznej | 113 |
Ostatnie wskazówki | 115 |
IV. DYDAKTYKA W KRĘGU WIELOZMYSŁOWOŚCI | 117 |
Lektura wielozmysłowa | 117 |
Opisy epickie. Od Ani z Zielonego Wzgórza do Pamuka | 119 |
Góra jako forma medytacji | 121 |
Słowa rzeźbiarskie | 125 |
Poeci właściwie odczytani | 127 |
Przypadek w sztuce słowa | 129 |
Trzy krzyże, Miciński, Zegadłowicz, Gliński | 133 |
Syntestezja | 136 |
Synestezyjne wprawki | 139 |
Barwa muzyczna, malarska i poetycka | 142 |
Intermedialny Themerson | 146 |
Eurytmia | 149 |
Animowany Wojtkiewicz | 151 |
Krzyczący portret | 155 |
Somaestetyka | 161 |
Manifest Miłosza | 163 |
W przestrzeni smaku | 165 |
Dydaktyka dotyku | 169 |
Wielozmysłowy Baczyński | 174 |
Czaszka – w kręgu wrażeń dotykowo-optycznych | 177 |
Audiodeskrypcja | 180 |
Wobec krzyku | 184 |
Kompensacja zmysłowa | 190 |
Zapach w wymiarze lirycznym i epickim | 193 |
Przypadek Wandy Malinowskiej | 196 |
Zakończenie | 199 |
Słownik pojęć przydatnych | 203 |
Fokalizacja | 203 |
Hylemorfizm | 204 |
Hypotypoza | 204 |
Immersja | 205 |
Neurosieciowa teoria narracji (NTN) | 206 |
Sieć neuronowa | 207 |
Taktylizm | 208 |
Telematyczność | 208 |
Teoria wyuczonych asocjacji | 209 |
Wyobrażenia surogatowe.210 | |
Zestawienie bibliograficzne | 211 |
Wielozmysłowość w ujęciu ogólnym (filozofia, socjologia, neurobiologia, antropologia) | 211 |
Wielozmysłowość w literaturze i sztuce | 213 |
Indeks autorów | 217 |