INNE EBOOKI AUTORA
-15%
Autor:
Wydawca:
Format:
Michał Archanioł, jeden z najpopularniejszych świętych i najsłynniejszy z aniołów, od początków chrześcijaństwa otaczany jest wyjątkową czcią. Na ten stan składa się cały szereg czynników, do których należą m.in. wyobrażenia tradycji judaistycznej, rozwój kultu w łonie samego chrześcijaństwa, związane z imieniem Świętego dziedzictwo literatury i sztuk pięknych, a także nakładanie się na stare kulty pogańskie pierwiastków wiary i religijności chrześcijańskiej oraz wierzenia ludowe. Wszystko to daje wielowymiarowy, choć jednocześnie dość spójny obraz
Michała Archanioła w kulturze prawosławnych Słowian, dziedziczącej – za pośrednictwem tradycji bizantyńskiej – spuściznę judaistyczną.
Zdawać by się więc mogło, że poświęcone Michałowi Archaniołowi teksty liturgiczne, literackie i folklorystyczne kreują barwny, lecz niezbyt spójny jego obraz. Tak jednak nie jest. Majestatyczny książę aniołów, zwycięzca Szatana i wszelkiego zła, pogromca żywiołów, patron wiernych, orędownik uciśnionych, uzdrowiciel cierpiących, strażnik ładu i sprawiedliwości, surowy sędzia, opiekun dobrej śmierci i przewodnik po zaświatach, opiekun domostw – to jedynie ogólnie zarysowane role Archanioła, które, podlegając kontaminacjom, nie tracą swego szczególnego charakteru, a przeciwnie – wzbogacają się o nowe aspekty. Wizerunek św. Michała powstały w kulturze prawosławnych Słowian bałkańskich jest z pewnością niejednowymiarowy, lecz jednocześnie synkretyczny, co decyduje o jego specyfice i wyjątkowości.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 240 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7525-176-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Świat idei Jacka Kuronia
do koszyka
Świat bliski i świat daleki w...
do koszyka
Świat Zosi
do koszyka
Świat Zosi
do koszyka
Spis treści
Przedmowa | 5 |
Wstęp | 7 |
ROZDZIAŁ I. Słowiańska proza retoryczna o aniołach | 21 |
Klemens Ochrydzki, Mowa pochwalna Michałowi i Gabrielowi | 24 |
Anonim, Słowo o aniołach | 34 |
Eliasz Miłujący Trud, Słowo na Sobór Michała Archanioła | 38 |
Sofroniusz Wraczanski, Słowo na Sobór arcystratega Michała i innych niebiańskich sił bezcielesnych | 45 |
ROZDZIAŁ II. Krótkie formy hagiograficzne | 53 |
Relacje prologów | 53 |
Cud w Chonach – między liturgią a opowieścią przygodową | 65 |
ROZDZIAŁ III. Słowiańskie opowieści o cudach Archaniołów | 71 |
Diakon Pantaleon, Opowieść o cudach Michała Archanioła | 71 |
Damaskin Studyta, Słowo na Sobór Archaniołów | 80 |
ROZDZIAŁ IV. Aniołowie w poezji liturgicznej | 105 |
ROZDZIAŁ V. Narracje pseudokanoniczne i modlitwy | 115 |
Legendy chrześcijańskie o początkach świata | 116 |
Teksty euchologiczne | 132 |
ROZDZIAŁ VI. Michał Archanioł w folklorze | 155 |
Mityczny podział świata między świętych i jego konsekwencje w wierzeniach ludowych | 155 |
Święty Michał w kalendarzu liturgicznym i agrarnym | 163 |
Michał Archanioł przez Boga między ludzi posłany | 170 |
Zakończenie | 175 |
“The whole world have their guardian in you”. St. Michael the Archangel in Orthodox Slavs’ culture in the Balcans (Summary) | 181 |
Aneks (1) Eliasz Miłujący Trud, Słowo na sobór Michała Archanioła wg rkpsu Deczani 103; (2) Sofroniusz Wraczanski, Słowo na Sobór arcystratega Michała i innych niebiańskich sił bezcielesnych wg rkpsu 1092; (3) Cud w Chonach wg rkpsu 232; (4) Służba na 6 IX wg rkpsu Zograf Ie7; (5) Pierwszy kanon na 8 XI wg rkpsu 522; (6) Kanon z akatystem Archaniołom wg rkpsu 96 | 187 |
Spis skrótów | 225 |
Przywołane księgi biblijne | 226 |
Wykaz wykorzystanych rękopisów | 227 |
Bibliografia | 231 |