POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
e-ISBN: 978-83-233-8529-5
Książka Ilony Woronow, zatytułowana Romantyczna idea korespondencji sztuk. Stendhal, Hoffman, Baudleaire, Norwid, jest studium bardzo trudnego zagadnienia, jakim jest kwestia romantycznej idei korespondencji sztuk, kwestia nierozstrzygnięta do tej pory, a podejmowana w przeszłości wyrywkowo i powierzchownie.
W książce przedstawione zostały zarówno dzieje, źródła, założenia i konteksty korespondencji sztuk, jak i sposoby realizowania tej idei tak w dziedzinach artystycznych, jak rozprawach teoretycznych romantyków. W szczególnie precyzyjny sposób została ona przestudiowana w odniesieniu do wypowiedzi czterech twórców epoki romantyzmu: Stendhala, Hoffmanna, Baudelaire’a i Norwida, przynosząc zaskakujące niekiedy (i często sprzeczne z potoczną wiedzą na ten temat) rozstrzygnięcia.
Romantyczna korespondencja sztuk stanowi i stanowić będzie źródło wielu idei i pomysłów, rozwijających temat korespondencji sztuk okresu romantyzmu, a także doskonały punkt wyjścia do dalszych badań, dotyczących zarówno romantyzmu jak czasów późniejszych, a także innych twórców i myślicieli, zajmujących się tym zagadnieniem. Będzie przydatna tak badaczom literatury, jak historykom sztuki a nawet muzykologom, i to zarówno badaczom zaawansowanym, jak i początkującym, a nawet studentom.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 246 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-2537-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Romantyczna historia
do koszyka
Romantyczna Polska
do koszyka
Bajka logopedyczno-romantyczna
do koszyka
By a Thread. Komedia (nie)romantyczna
do koszyka
Cyniczna i romantyczna
do koszyka
Komedia romantyczna
do koszyka
Spis treści
„Korespondencje” i „sztuka”. Wprowadzenie | 7 |
I. Idea korespondencji sztuk w romantyzmie | 21 |
Założenia – o sposobie oddziaływania, poznawania i statusie dzieła sztuki | 23 |
Korespondencja sztuk jako postulat lub jako fakt | 38 |
Korespondencja sztuk w interpretacjach | 48 |
Między metaforami a dosłownością – między słowami a ideami | 52 |
Wzajemne wymiany środków artystycznych między sztukami | 64 |
Wnioski | 75 |
II. Stendhal – pasja porównywania | 79 |
Dlaczego i który Stendhal? | 79 |
Analogie między artystami a dziełami sztuki | 91 |
A jednak twórcy | 97 |
Analogie między sztukami | 101 |
Wzajemne wpływy i naśladowania sztuk | 112 |
III. Kilka opowiadań E.T.A. Hoff manna w kontekście zagadnienia korespondencji sztuk | 121 |
Kontekst epoki | 121 |
Korespondencja sztuk jako teoria odpowiedników? | 125 |
Zapis lektury bohaterów | 130 |
Literacka lektura dzieła plastycznego przez Hoffmanna | 136 |
IV. Baudelaire i korespondencja sztuk | 145 |
Wokół pojęcia „korespondencje” | 150 |
Sztuki, środki artystyczne i wrażenia estetyczne – pierwsze rozróżnienia | 159 |
Niebezpieczne związki | 167 |
Korespondencje barw, dźwięków i zapachów | 172 |
V. Synteza sztuk w pismach Norwida | 185 |
Dwie syntezy dwóch rodzajów sztuk? Między ideałem a konkretem | 189 |
Niebezpieczeństwa i zastrzeżenia | 195 |
Od pierwowzorów do syntezy sztuk. U źródeł i u celu sztuki | 201 |
Teoria białego kwiatu. Synteza sztuk na granicy sztuki | 205 |
Zamiast podsumowania | 211 |
Bibliografia | 219 |
Spis ilustracji | 231 |