POLECAMY
-15%
Autor:
Wydawca:
Format:
Celem pracy jest próba skonstruowania podstaw pedagogiki humanistycznej w oparciu o analizę tzw. „rdzennej” fenomenologii Edmunda Husserla. Autor odsłania najpierw podstawowe cechy i założenia samej fenomenologii Husserla by następnie podążyć tropem jego kontynuatorów. W dalszej części pracy odsłania fenomenologiczne aspiracje w naukach społecznych. Efektem pracy jest podjęta próba aplikacji fenomenologii transcendentalnej do teorii i praktyki badawczej w pedagogice. Praca jawi się jako jedna z niewielu prac tego typu w pedagogice polskiej i wpisuje się w coraz szerzej reprezentowany motyw budowania pedagogiki w tzw. perspektywie podmiotowej.
Punktem wyjścia swojej rozprawy Andrzej Ryk czyni przekonanie, że: O ile fenomenologia nie jest obca dla profesjonalistów z dziedziny filozofii, o tyle nie jest już tak, jeśli chodzi na przykład o pedagogów. Powtarza to we wstępie dwukrotnie, przy czym niniejszy akapit jest tego najsilniejszym akcentem:
Dlaczego więc fenomenologia? Po pierwsze dlatego, że choć sam kierunek jest na scenie filozofii już ponad sto lat to ciągle jest mało znany i rozumiany – szczególnie w środowisku pedagogów. Zarówno teoretyków jak i praktyków. Po drugie wydaje się, że wciąż istnieje w polskiej pedagogice niedosyt opracowań, monografii czerpiących z dorobku filozofii jako takiej. Ta swoista „czarna dziura” - jak wiemy - jest z jednej strony wynikiem okresu ideologicznego „zamrożenia” pedagogicznego pluralizmu, z drugiej zaś strony, wyraża chyba wciąż zbyt niski stan kultury filozoficznej wśród pedagogów. Po trzecie fenomenologia jest jednym z kierunków reprezentujących tzw. przełom antypozytywistyczny w nauce i kulturze. Jej znaczenie jest dla współczesnego rozwoju rozumienia tożsamości wiedzy fundamentalne. Próba więc uchwycenia najważniejszych „przyczółków” myślenia fenomenologicznego wydaje się być ważna i istotna z punktu widzenia podnoszenia ogólnohumanistycznej kultury pedagogicznej. [...]
z recenzji prof. zw. dr hab. Bogusława Śliwerskiego
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 258 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-004-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Czas dla duszy. W poszukiwaniu człowieka
do koszyka
Czas dla duszy. W poszukiwaniu prawdy
do koszyka
Człowiek jako słowo i ciało. W...
do koszyka
Człowiek w poszukiwaniu sensu
do koszyka
Człowiek w poszukiwaniu sensu
do koszyka
Człowiek w poszukiwaniu sensu
do koszyka
Spis treści
Wstęp; | 7 |
I. Fenomenologia transcendentalna Edmunda Husserla jako nauka pewna i ścisła; | 15 |
1. Fenomenologia jako odpowiedź na zbłąkany racjonalizm pozytywizmu; | 15 |
2. Fenomenologiczny genesis; | 22 |
3. Husserlowski kartezjanizm; | 28 |
4. Fenomenologia transcendentalna Edmunda Husserla; | 32 |
5. Próba rekapitulacji – wydobycia najważniejszych wyznaczników fenomenologii transcendentalnej Edmunda Husserla; | 86 |
6. Wybrane oceny transcendentalnej fenomenologii Edmunda Husserla; | 88 |
II. Wokół myśli Edmunda Husserla – wybrane egzemplifikacje; | 93 |
1. Diltheyowski świat życia; | 93 |
2. Istota aktów wczucia Edyty Stein; | 101 |
3. Hermeneutyka jestestwa Marti na Heideggera; | 110 |
4. Hermeneuta myśli Edmunda Husserla – Roman Ingarden; | 113 |
5. Fenomenologia Edmunda Husserla według Józefa Tischnera; | 118 |
6. Maurice’a Merleau-Ponty’ego fenomenologia percepcji; | 124 |
7. Hans-Georg Gadamer a Edmund Husserl; | 128 |
III. Fenomenologiczne inspiracje w naukach społecznych; | 131 |
1. Fenomenologiczne inspiracje w socjologii; | 135 |
2. Fenomenologiczne inspiracje w psychologii według Amadeo Giorgiego i Clarka E. Moustakasa; | 154 |
3. Fenomenologiczne inspiracje w pedagogice – wybrane ujęcia; | 163 |
IV. Własne poszukiwania możliwości aplikacji fenomenologii transcendentalnej do teorii i praktyki badawczej w pedagogice; | 193 |
1. Podstawowe założenie teoretyczne; | 193 |
2. Założenia metodologii badawczej w pedagogice fenomenologicznej; | 209 |
3. Etapy badania przeprowadzonego w perspektywie fenomenologicznej; | 211 |
4. Kierunki badań w perspektywie fenomenologii Edmunda Husserla; | 216 |
Wnioski i zakończenie; | 229 |
Bibliografia; | 233 |
Spis tabel; | 255 |
Spis schematów; | 257 |