Pozarodzinna sukcesja zarządzania w przedsiębiorstwach rodzinnych

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

23,96  29,95 (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 23,96 zł 

Badania przedstawione w ramach pracy koncentrowały się na pozarodzinnej sukcesji zarządzania. Większość przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce, założonych w latach dziewięćdziesiątych, jest w trakcie lub zbliża się do zmiany pokoleniowej.
Proces sukcesji to jeden z trudniejszych etapów przez który przechodzą firmy rodzinne. Odpowiedni wybór sukcesora zwiększa prawdopodobieństwo przetrwania i rozwoju przedsiębiorstwa. Najczęściej praktykowanym rozwiązaniem jest wybór sukcesora z kręgu rodziny. Jednakże występują sytuacje, gdy takie rozwiązanie jest trudne lub wręcz niemożliwe. Wskazanie pozarodzinnej sukcesji zarządzania, jako dobrej alternatywy dla sukcesji rodzinnej, może mieć duże znaczenie dla dalszego funkcjonowania przedsiębiorstwa rodzinnego na rynku.
Przedmiotem części empirycznej uczyniono analizę czynników wpływających na decyzję o przekazaniu zarządzania osobie z zewnątrz, niezwiązanej z rodziną oraz czynników decydujących o pozostawieniu przedsiębiorstwa w rękach rodziny pomimo przekazania zarządzania przedsiębiorstwem menedżerowi zewnętrznemu.


Rok wydania2024
Liczba stron176
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8331-490-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  Rozdział 1. Przedsiębiorstwo rodzinne – charakterystyka ogólna    13
  1. Istota przedsiębiorczości rodzinnej    13
  2. Rola i znaczenie przedsiębiorstw rodzinnych w gospodarce rynkowej    18
  3. Definicja firmy rodzinnej    23
  4. Typy firm rodzinnych    27
  5. Badania nad przedsiębiorstwami rodzinnymi na świecie i w Polsce    31
  6. Przedsiębiorstwa rodzinne a nierodzinne    39
  
  Rozdział 2. Proces planowania i wdrażania sukcesji jako kluczowy czynnik sukcesu przedsiębiorstwa rodzinnego    49
  1. Istota sukcesji, jej dynamika i przebieg w polskich przedsiębiorstwach rodzinnych    49
  2. Determinanty efektywnych planów sukcesyjnych    54
  2.1. Motywacja    54
  2.2. Umiejętność neutralizowania konfliktu    60
  3. Sukcesja władzy w przedsiębiorstwie rodzinnym    65
  3.1. Rola kompetencji przywódczych    65
  3.2. Transfer postaw przedsiębiorczych    71
  4. Sukcesja wiedzy w przedsiębiorstwie rodzinnym    77
  5. Sukcesja własności i formy przeniesienia własności    80
  
  Rozdział 3. Pozarodzinna sukcesja zarządzania    91
  1. Istota pozarodzinnej sukcesji zarządzania    91
  2. Wybór sukcesora jako decyzja strategiczna    96
  3. Bariery i czynniki utrudniające rodzinną sukcesję zarządzania    102
  4. Nepotyzm jako naturalna cecha przedsiębiorstw rodzinnych    106
  5. Wpływ rodziny na wyniki przedsiębiorstwa    108
  6. Efektywność pozarodzinnej sukcesji zarządzania    112
  
  Rozdział 4. Metodyka badań i uzyskane wyniki    115
  1. Istota badań nad sukcesją w przedsiębiorstwach rodzinnych    115
  2. Metodyka badań    117
  3. Wyniki badań     119
  4. Wnioski    136
  
  Zakończenie    139
  Bibliografia    143
  Polecana literatura    163
  Spis rysunków    167
  Spis tabel    169
  Załącznik    171
RozwińZwiń