Autor:
Format:
ibuk
Książka prezentuje współczesną edukację polonijną i polską za granicą w dwóch odsłonach. Pierwsza z nich ukazuje obecny stan tego typu edukacji ujęty w kilku perspektywach, co pozwala na ocenę i uchwycenie jej różnych możliwości. Jest swego rodzaju przewodnikiem w odkrywaniu i poruszaniu się w obecnej polskiej przestrzeni edukacyjno-wychowawczej za granicą. Druga ukazuje niemającą do tej pory miejsca, a więc stanowiącą swego rodzaju fenomen, szeroką współpracę i wymianę doświadczeń, która zaistniała w wyniku sytuacji pandemicznej pomiędzy środowiskami edukacji polonijnej z całego świata.
Celem pracy jest ukazanie środowiskom polonijnym z całego świata współczesnych możliwości oraz dynamiki rozwoju edukacji polskiej za granicą. Ponadto wykazanie, jak i w jaki sposób wydarzenia związane z pandemią COVID-19, mimo wielu trudności i często dramatycznych konsekwencji, spowodowały potrzebę jednoczenia sił i kreatywnego działania w przestrzeni edukacyjno-wychowawczej.
Książka adresowana jest do szerokiego grona pedagogów, edukatorów, wychowawców, rodziców, zatem wszystkich tych, którym szczególnie bliska jest idea wartości, jakie płyną z wielokierunkowej współpracy i zaangażowania w edukację dzieci i młodzieży. Uświadamia, jak ważna jest polska edukacja za granicą jako przestrzeń osobliwa, w sposób szczególny odbierana i oceniana nie tylko przez bezpośrednich jej uczestników, lecz również przez całą społeczność emigracji polskiej. Stwarza ona bowiem warunki do kreatywnego organizowania się polskiego społeczeństwa obywatelskiego poza granicami kraju.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 130 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-4139-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
1. Polska edukacja instytucjonalna poza granicami kraju | 13 |
1.1. Edukacja polonijna i polska poza granicami kraju – rodzaje, charakterystyka, specyfika | 13 |
1.2. Podstawa prawna kształtowania się polskiej edukacji instytucjonalnej poza granicami kraju oraz obecny jej wymiar | 24 |
1.3. Nauczyciele szkół polonijnych i polskich poza granicami kraju | 31 |
1.4. Warunki i możliwości edukacyjnej aktywności Polonii i Polaków za granicą | 34 |
2. Działania polskich placówek edukacyjnych dla dzieci i młodzieży poza granicami kraju w kontekście kształcenia na odległość | 41 |
2.1. Szkoły polonijne wobec edukacji zdalnej | 41 |
2.2. Jak postawić polonijną szkołę online? | 46 |
3. Polonijna szkoła online – analiza i ocena realizacji projektu | 55 |
3.1. Wprowadzenie | 55 |
3.2. Założenia i cele projektu | 56 |
3.3. Opis problematyki projektu | 58 |
3.4. Analiza realizacji projektu | 61 |
3.5. Podsumowanie oraz wnioski | 111 |
Zakończenie | 115 |
Bibliografia | 117 |
Załączniki | 125 |