Rozwój kontroli przez hamowanie w okresie dzieciństwa

Rozwój kontroli przez hamowanie w okresie dzieciństwa

1 opinia

Format:

ibuk

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autor podejmuje analizę rozwoju kontroli przez hamowanie – jednego z najbardziej popularnych konstruktów we współczesnych badaniach z zakresu psychologii rozwoju, psychologii poznawczej i neuropsychologii. Jest ona najczęściej ujmowana jako jedna z najwcześniej rozwijających się funkcji wykonawczych, które odpowiedzialne są za podejmowanie przez człowieka działań celowych. Sprawność tych funkcji uznaje się współcześnie za jedne z najważniejszych wczesnych predyktorów prawidłowego i zaburzonego rozwoju w okresie dzieciństwa, dorastania i dorosłości.


W pierwszej części książki podjęto problem definiowania kontroli hamowania z perspektywy funkcji wykonawczych, systemów funkcjonalnych, procesu rozwiązywania problemów oraz mechanizmów mózgowych. Druga część poświęcona została prezentacji autorskiej koncepcji rozwoju kontroli hamowania w czterech okresach dzieciństwa, opartej na założeniach kulturowo-historycznej psychologii Lwa S. Wygotskiego, oraz omówieniu problemów z pomiarem tego rozwoju. Ostatnia część monografii obejmuje analizę wyników badań własnych autora, których celem była empiryczna ilustracja i weryfikacja wybranych problemów z definiowaniem kontroli hamowania i badaniem jej rozwoju


Rok wydania2023
Liczba stron282
KategoriaPsychologia rozwoju człowieka
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-4173-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     7
  
  1. Konceptualizacja kontroli przez hamowanie     17
    1.1. Wprowadzenie     17
    1.2. Mechanizm kontroli przez hamowanie     19
    1.3. Kontrola przez hamowanie jako funkcja wykonawcza.    25
    1.4. Kontrola przez hamowanie jako element systemu funkcjonalnego     31
    1.5. Podsumowanie     39
  
  2. Mózgowe podstawy kontroli przez hamowanie     43
    2.1. Wprowadzenie     43
    2.2. Lokalizacja mózgowa procesów hamowania     44
    2.3. Systemy mózgowe dla różnych typów kontroli przez hamowanie     51
    2.4. Funkcjonalne relacje między elementami mózgowych systemów hamowania     55
    2.5. Podsumowanie     60
  
  3. Rozwój kontroli przez hamowanie     63
    3.1. Wprowadzenie     63
    3.2. Główne kierunki rozwoju kontroli przez hamowanie     64
    3.3. Rola środowiska społecznego w rozwoju kontroli przez hamowanie     69
    3.4. Mechanizmy rozwoju kontroli przez hamowanie     77
    3.5. Rozwój kontroli przez hamowanie na tle ogólnych zmian rozwojowych     86
    3.6. Dynamika kontroli przez hamowanie w poszczególnych okresach rozwojowych     90
      3.6.1. Okres niemowlęcy     91
      3.6.2. Wczesne dzieciństwo     94
      3.6.3. Środkowe dzieciństwo     97
      3.6.4. Późne dzieciństwo     102
      3.6.5. Podsumowanie     105
    3.7. Wybrane problemy pomiaru rozwoju kontroli przez hamowanie     109
  
  4. Wybrane aspekty rozwoju kontroli przez hamowanie – problematyka badań własnych     127
    4.1. Wprowadzenie     127
    4.2. Sprawność kontroli przez hamowanie     129
      4.2.1. Metoda.    130
      4.2.2. Wyniki     134
      4.2.3. Dyskusja i wnioski     147
    4.3. Uwarunkowania sprawności kontroli przez hamowanie     150
      4.3.1. Metoda.    152
      4.3.2. Wyniki     153
      4.3.3. Dyskusja i wnioski     163
    4.4. Znaczenie sprawności kontroli przez hamowanie dla osiągnięć szkolnych dzieci     168
      4.4.1. Metoda     170
      4.4.2. Wyniki     174
      4.4.3. Dyskusja i wnioski     178
  
  Zakończenie     183
  Bibliografia     189
  Aneks 1. Charakterystyka projektu badawczego NaDiaGU     205
  Aneks 2. Wyniki analiz statystycznych     215
  Summary. Development of inhibitory control in childhood     279
RozwińZwiń