INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Autor podejmuje analizę rozwoju kontroli przez hamowanie – jednego z najbardziej popularnych konstruktów we współczesnych badaniach z zakresu psychologii rozwoju, psychologii poznawczej i neuropsychologii. Jest ona najczęściej ujmowana jako jedna z najwcześniej rozwijających się funkcji wykonawczych, które odpowiedzialne są za podejmowanie przez człowieka działań celowych. Sprawność tych funkcji uznaje się współcześnie za jedne z najważniejszych wczesnych predyktorów prawidłowego i zaburzonego rozwoju w okresie dzieciństwa, dorastania i dorosłości.
W pierwszej części książki podjęto problem definiowania kontroli hamowania z perspektywy funkcji wykonawczych, systemów funkcjonalnych, procesu rozwiązywania problemów oraz mechanizmów mózgowych. Druga część poświęcona została prezentacji autorskiej koncepcji rozwoju kontroli hamowania w czterech okresach dzieciństwa, opartej na założeniach kulturowo-historycznej psychologii Lwa S. Wygotskiego, oraz omówieniu problemów z pomiarem tego rozwoju. Ostatnia część monografii obejmuje analizę wyników badań własnych autora, których celem była empiryczna ilustracja i weryfikacja wybranych problemów z definiowaniem kontroli hamowania i badaniem jej rozwoju
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 282 |
Kategoria | Psychologia rozwoju człowieka |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-4173-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
1. Konceptualizacja kontroli przez hamowanie | 17 |
1.1. Wprowadzenie | 17 |
1.2. Mechanizm kontroli przez hamowanie | 19 |
1.3. Kontrola przez hamowanie jako funkcja wykonawcza. | 25 |
1.4. Kontrola przez hamowanie jako element systemu funkcjonalnego | 31 |
1.5. Podsumowanie | 39 |
2. Mózgowe podstawy kontroli przez hamowanie | 43 |
2.1. Wprowadzenie | 43 |
2.2. Lokalizacja mózgowa procesów hamowania | 44 |
2.3. Systemy mózgowe dla różnych typów kontroli przez hamowanie | 51 |
2.4. Funkcjonalne relacje między elementami mózgowych systemów hamowania | 55 |
2.5. Podsumowanie | 60 |
3. Rozwój kontroli przez hamowanie | 63 |
3.1. Wprowadzenie | 63 |
3.2. Główne kierunki rozwoju kontroli przez hamowanie | 64 |
3.3. Rola środowiska społecznego w rozwoju kontroli przez hamowanie | 69 |
3.4. Mechanizmy rozwoju kontroli przez hamowanie | 77 |
3.5. Rozwój kontroli przez hamowanie na tle ogólnych zmian rozwojowych | 86 |
3.6. Dynamika kontroli przez hamowanie w poszczególnych okresach rozwojowych | 90 |
3.6.1. Okres niemowlęcy | 91 |
3.6.2. Wczesne dzieciństwo | 94 |
3.6.3. Środkowe dzieciństwo | 97 |
3.6.4. Późne dzieciństwo | 102 |
3.6.5. Podsumowanie | 105 |
3.7. Wybrane problemy pomiaru rozwoju kontroli przez hamowanie | 109 |
4. Wybrane aspekty rozwoju kontroli przez hamowanie – problematyka badań własnych | 127 |
4.1. Wprowadzenie | 127 |
4.2. Sprawność kontroli przez hamowanie | 129 |
4.2.1. Metoda. | 130 |
4.2.2. Wyniki | 134 |
4.2.3. Dyskusja i wnioski | 147 |
4.3. Uwarunkowania sprawności kontroli przez hamowanie | 150 |
4.3.1. Metoda. | 152 |
4.3.2. Wyniki | 153 |
4.3.3. Dyskusja i wnioski | 163 |
4.4. Znaczenie sprawności kontroli przez hamowanie dla osiągnięć szkolnych dzieci | 168 |
4.4.1. Metoda | 170 |
4.4.2. Wyniki | 174 |
4.4.3. Dyskusja i wnioski | 178 |
Zakończenie | 183 |
Bibliografia | 189 |
Aneks 1. Charakterystyka projektu badawczego NaDiaGU | 205 |
Aneks 2. Wyniki analiz statystycznych | 215 |
Summary. Development of inhibitory control in childhood | 279 |