Koncepcja oceny przedsiębiorczości publicznej w urzędach administracji samorządowej

Koncepcja oceny przedsiębiorczości publicznej w urzędach administracji samorządowej

1 opinia

Format:

ibuk

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W monografii zaprezentowano autorski model konceptualny oceny przedsiębiorczości publicznej oraz metodykę jego zastosowania. Ukazano proces oceny i uwarunkowania pomiaru przedsiębiorczości publicznej w urzędach administracji samorządowej w Polsce.


Praca składa się z sześciu rozdziałów. Na początek scharakteryzowano istotę przedsiębiorczości w wybranych dyscyplinach nauk społecznych. Ukazano ewolucję zarządzania w podmiotach sektora publicznego i główne koncepcje w tym zakresie: weberowską administrację publiczną, nowe zarządzanie publiczne, zarządzanie partycypacyjne, teorię neo-Weberian state oraz współczesny paradygmat współzarządzania ery cyfrowej. Dokonano systematyzacji pojęcia przedsiębiorczości publicznej i cech przedsiębiorcy publicznego na gruncie różnych dyscyplin: ekonomii, zarządzania, administracji publicznej i nauk politycznych. Następnie scharakteryzowano przedsiębiorczość organizacyjną stanowiącą podstawę interpretacji przedsiębiorczości publicznej. Zaprezentowano uwarunkowania przedsiębiorczości w urzędach administracji samorządowej i ukazano podstawy metodyczne oceny przedsiębiorczości publicznej w urzędach administracji samorządowej na szczeblu gminnym. Podstawę pomiaru stanowiła identyfikacja składowych konstruktu pomiaru przedsiębiorczości publicznej w urzędach samorządu terytorialnego w Polsce, do których zaliczono działania proaktywne, innowacyjność i podejmowanie ryzyka. Na koniec przedstawiono przebieg badań terenowych i omówiono uzyskane wyniki.


Książka adresowana jest do badaczy problematyki przedsiębiorczości publicznej oraz zarządzania publicznego, może być też pomocnym i interesującym studium problemu dla praktyków i zarządzających organizacjami sektora publicznego.


Rok wydania2023
Liczba stron348
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
ISBN-13978-83-7252-891-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp     9
  
  Rozdział 1. PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ W WYBRANYCH DYSCYPLINACH NAUK SPOŁECZNYCH     23
  1.1. Uwagi wstępne     23
  1.2. Znaczenie przedsiębiorczości w gospodarce     23
  1.3. Przedsiębiorczość w teorii ekonomii i finansów     31
  1.4. Przedsiębiorczość w ujęciu nauk o zarządzaniu i jakości     36
  1.5. Przedsiębiorczość z punktu widzenia psychologii i socjologii     39
  1.6. Przedsiębiorczość jako przedmiot badania     57
  
  Rozdział 2. PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONCEPCJACH ZARZĄDZANIA PUBLICZNEGO     63
  2.1. Uwagi wstępne     63
  2.2. Geneza koncepcji zarządzania w sektorze publicznym     63
  2.3. Weberowska administracja publiczna     67
  2.4. Koncepcja nowego zarządzania publicznego (new public management)     71
  2.5. Współzarządzanie publiczne (public governance)     77
  2.6. Koncepcja neoweberyzmu     83
  2.7. Współzarządzanie ery cyfrowej (digital era governance)     87
  2.8. Przedsiębiorczość a nowe koncepcje zarządzania publicznego     92
  
  Rozdział 3. KONCEPCJA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI PUBLICZNEJ     98
  3.1. Uwagi wstępne     98
  3.2. Rozwój badań nad koncepcją przedsiębiorczości publicznej     98
  3.3. Przedsiębiorca w sektorze publicznym     109
  3.4. Przedsiębiorczość organizacyjna jako podstawa interpretacji przedsiębiorczości publicznej     115
  3.5. Koncepcja orientacji przedsiębiorczej     124
  3.6. Istota, ewolucja i perspektywy badania przedsiębiorczości publicznej     136
  3.7. Przegląd koncepcji pomiaru przedsiębiorczości publicznej     147
  
  Rozdział 4. UWARUNKOWANIA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI PUBLICZNEJ W URZĘDACH ADMINISTRACJI SAMORZĄDOWEJ     153
  4.1. Uwagi wstępne     153
  4.2. Zarys ustroju administracji samorządowej w Polsce     153
  4.3. Specyfika urzędu administracji samorządowej     158
  4.4. Izomorfizm instytucjonalny jako warunek rozwoju sektora publicznego     171
  4.5. Uwarunkowania innowacji w sektorze publicznym     176
  4.6. Koncepcja wartości publicznej w ocenie efektywności organizacji sektora publicznego     182
  4.7. Transformacja cyfrowa w sektorze publicznym     191
  
  Rozdział 5. METODYKA OCENY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI PUBLICZNEJ W URZĘDACH ADMINISTRACJI SAMORZĄDOWEJ NA SZCZEBLU GMINNYM     198
  5.1. Uwagi wstępne     198
  5.2. Założenia i postępowanie badawcze oceny przedsiębiorczości publicznej w urzędach administracji samorządowej na szczeblu gminnym     198
  5.3. Faza konceptualizacji     201
  5.4. Faza operacjonalizacji     212
  5.5. Faza weryfikacji     234
  5.6. Faza pomiaru i wnioskowania     237
  
  Rozdział 6. OCENA I ANALIZA POZIOMU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI PUBLICZNEJ W URZĘDACH ADMINISTRACJI SAMORZĄDOWEJ NA SZCZEBLU GMINNYM     242
  6.1. Uwagi wstępne     242
  6.2. Identyfikacja poziomu przedsiębiorczości badanych urzędów administracji samorządowej na szczeblu gminnym     242
  6.3. Identyfikacja uwarunkowań przedsiębiorczości badanych urzędów     250
  6.4. Ocena wartości dla interesariuszy w badanych urzędach     257
  6.5. Ocena modelu i weryfikacja hipotez badawczych     261
  6.6. Dyskusja wyników badań     274
  
  Zakończenie     286
  
  Załącznik. Kwestionariusz do badania ankietowego     294
  Literatura     300
  Spis tabel     331
  Spis rysunków     334
  Streszczenie w języku angielskim     335
  Wykaz prac wydanych przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie w serii specjalnej Zeszytów Naukowych: Monografie     337
RozwińZwiń