POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
Książka zawiera rozprawy i szkice o życiu i twórczości młodopolskiego poety i dramatopisarza Antoniego Szandlerowskiego (1878-1911). To twórca nietuzinkowy i pełen sprzeczności. Był księdzem, ale – zgodnie z duchem modernizmu katolickiego, zdecydowanie potępianego przez Kościół – nad dogmatyzm przedkładał myślenie o teologii i religii jako o ekspresji uczuć ludzi wierzących. Talent literacki realizował nie w twórczości religijnej, lecz – wywołując tym dezaprobatę władz kościelnych – w utworach beletrystycznych, na dodatek silnie inspirowanych dziełami Stanisława Przybyszewskiego, uznawanego za gorszyciela, erotomana i satanistę. Nad środowiska duszpasterskie przedkładał towarzystwo ludzi sztuki. Złożył śluby czystości, lecz złamał celibat. Żył na plebanii z kobietą (i to Żydówką), lecz nie zrzucił sutanny. Skonfliktowany z przełożonymi, zamiast okazać im posłuszeństwo, wystąpił przeciw nim z paszkwilem. Został pochowany bez krzyża, ponieważ taka była jego ostatnia wola, w przypadku księdza – niewątpliwie skandalizująca. I co najważniejsze – jednym z dominujących tematów twórczości Szandlerowskiego stała się miłość zmysłowa, ujmowana jako doznanie sakralne i mistyczne.
Twórczość księdza-poety oraz jej recepcja rozpięta między uwielbieniem a zapomnieniem to interesujące zagadnienie badawcze. Zwłaszcza w Łodzi, gdzie Szandlerowski – jako wikary w kościele Podwyższenia Świętego Krzyża – odnosił pierwsze, i od razu znaczące, sukcesy literacko-dramaturgiczne.
Rok wydania | 2022 |
---|---|
Liczba stron | 190 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-738-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Poeta, artysta...
do koszyka
Poeta (bez)religijny
do koszyka
Poeta i wariaci
do koszyka
Poeta jakich wielu
do koszyka
Poeta nowy. Coś nowego
do koszyka
Poeta romantyczny i nieromantyczne czasy
do koszyka
Poeta w labiryncie historii
do koszyka
Spis treści
Słowem wstępu | 7 |
Meandry życia i recepcji | 11 |
Dorota Samborska-Kukuć, Antoni Szandlerowski spod palimpsestów biograficznych | 13 |
Karolina Kołodziej, „W zapomnieniu tkwi cały tragizm poety, który za życia nie będąc zrozumianym – po śmierci został zapomniany”. Ksiądz Antoni Szandlerowski według prasy łódzkiej | 47 |
Grażyna Legutko, „Umarł Poeta. W ciszy i milczeniu grób jego”. O nekrologach Antoniego Szandlerowskiego | 63 |
Twórczość i życiopisanie | 83 |
Krzysztof Biliński, Modernizm katolicki w dramatach księdza Antoniego Szandlerowskiego | 85 |
Aleksandra Mikinka, Kobiecość uległa i kobiecość tryumfująca w dramatach Antoniego Szandlerowskiego | 97 |
Grzegorz Igliński, Noc w tomie poezji Antoniego Szandlerowskiego Sąd wam niosę! | 111 |
Katarzyna Badowska, W objęciach Persefony. O dwóch wierszach miłosnych księdza Antoniego Szandlerowskiego | 131 |
Bartosz Ejzak, Nie tylko epistolografia. Confiteor jako utwór symbolistyczny | 149 |
Małgorzata Domagalska, „Ciągnie mnie ten świat nieznany…” Powieściowe alter ego Heleny Beatus | 167 |
Indeks osób | 185 |