E-learning: projektowanie, organizowanie, realizowanie i ocena. Metody, narzędzia i dobre praktyki

-14%

E-learning: projektowanie, organizowanie, realizowanie i ocena. Metody, narzędzia i dobre praktyki

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

50,74  59,00 (-14%)

Najniższa cena z 30 dni: 59,00 zł 

W książce przedstawiono e-learning jako proces edukacyjny składający się z następujących po sobie etapów: projektowanie, organizowanie, realizacja i ewaluacja. Wskazano działania, jakie powinny być podjęte na każdym z nich, aby e-learning był skuteczny i pozwolił na osiągnięcie celów edukacyjnych. Autorka wyjaśnia zagadnienia dotyczące metodologii opracowania projektu kursu e-learningowego, skutecznych strategii realizacji procesu nauczania on-line, metod i zasad efektywnej oceny osiągnięć uczestników kursów on-line, opracowania atrakcyjnych materiałów dydaktycznych.
W książce znajdują się wskazówki:


jak zaprojektować, zorganizować i zrealizować dobry jakościowo kurs on-line, który pozwoli na osiągnięcie celów kształcenia,
dotyczące komunikacji i interakcji, organizowania pracy grupowej, orientowania i motywowania uczestników do nauki,
jakie strategie i kryteria oceny postępów uczestników należy stosować, aby wesprzeć ich w procesie uczenia się i zachęcić do nauki,
w jaki sposób aktywizować uczestników kursów e-learningowych, aby chcieli się uczyć i nabywać nowe kompetencje.


Publikacja wskazuje, jak zaprojektować i zrealizować kurs, szkolenie e-learningowe, a także lekcje on-line oraz ocenić ich jakość. Jest atrakcyjna zarówno dla trenerów biznesu, firm szkoleniowych, nauczycieli wszystkich poziomów nauczania, wykładowców akademickich, jak i pracowników odpowiedzialnych za e-learning w firmach.


Rok wydania2022
Liczba stron368
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-8286-143-3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    13
   Rozdział    1
   Wprowadzenie do e-learningu    15
   1.1. Panorama historyczna rozwoju e-learningu    15
   1.2. Definicje i cechy e-learningu    19
   1.3. Różnice między kształceniem tradycyjnym a e-learningiem    22
   1.4. Główne elementy e-learningu    25
   1.4.1. Uczestnicy    25
   1.4.2. Prowadzący    27
   1.4.3. Program kształcenia    29
   1.4.4. Materiały dydaktyczne    31
   1.4.5. Platforma e-learningowa    32
   1.5. Modele e-learningu    33
   1.5.1. Model skoncentrowany na technologii    33
   1.5.2. Model skoncentrowany na prowadzącym    36
   1.5.3. Model skoncentrowany na uczestniku    39
   1.5.4. Model skoncentrowany na zawartości kursu    41
   1.6. Formy realizacji e-learningu    43
   1.6.1. Formy e-learningu synchronicznego    43
   1.6.1.1. Webinar    43
   1.6.1.2. Warsztat online    44
   1.6.1.3. Sesja 1:1 online    45
   1.6.2. Formy e-learningu asynchronicznego    46
   1.6.2.1. Kursy prowadzone na platformie e-learningowej    46
   1.6.2.2. Kursy realizowane na podstawie standardu SCORM    47
   1.6.2.3. Kursy mobilne (mobile learning)    48
   1.6.2.4. Kursy realizowane na podstawie filmów edukacyjnych    49
   1.6.2.5. Kursy realizowane na podstawie podcastów    50
   1.7. Problematyczne aspekty e-learningu    51
   1.7.1. Zaniechanie kształcenia    52
   1.7.2. Weryfikacja osiągnięć uczestników kursu    53
   1.7.3. Ocena jakości e-learningu    54
   1.8. Przyszłość e-learningu    56
   Rozdział    2
   Projektowanie e-learningu    59
   2.1. Pojęcie i cechy projektu    60
   2.2. Projekt e-learningowy    62
   2.3. Cykl życia projektu e-learningowego    64
   2.3.1. Faza inicjowania projektu e-learningowego    65
   2.3.2. Faza planowania projektu e-learningowego    65
   2.3.3. Faza realizacji projektu e-learningowego    66
   2.3.4. Faza kontroli projektu e-learningowego    66
   2.3.5. Faza zamknięcia projektu e-learningowego    67
   2.4. Opis ról w projekcie e-learningowym i kompetencje… wymagane w poszczególnych rolach    67
   2.4.1. Kierownik projektu    68
   2.4.2. Ekspert dziedzinowy    68
   2.4.3. Metodyk e-learningu    69
   2.4.4. Scenarzysta kursów e-learningowych    70
   2.4.5. Grafik komputerowy    71
   2.4.6. Administrator platformy e-learningowej    71
   2.5. Modele projektowania e-learningu    72
   2.6. Kompleksowa metodologia opracowania projektu e-learningowego    74
   2.6.1. Diagnoza problemu edukacyjnego    76
   2.6.2. Uzasadnienie projektu    79
   2.6.3. Wyznaczenie celów projektu    81
   2.6.4. Dwie perspektywy projektu    82
   2.6.4.1. Perspektywa pozytywna    83
   2.6.4.2. Perspektywa negatywna    84
   2.6.5. Planowanie dydaktyczne    85
   2.6.6. Planowanie operacyjne    90
   2.6.7. Opracowanie budżetu projektu    90
   2.6.8. Opracowanie harmonogramu projektu    93
   2.6.9. Ocena ciągła projektu    94
   Rozdział    3
   Opracowanie programu kształcenia e-learningowego    101
   3.1. Definicja programu kształcenia    101
   3.2. Elementy programu kształcenia e-learningowego    103
   3.2.1. Uzasadnienie programu    103
   3.2.2. Cele dydaktyczne i kluczowe kompetencje    104
   3.2.3. Ustalanie profilu uczestnika    111
   3.2.4. Zawartość tematyczna    114
   3.2.5. Aktywności dla uczestników    117
   3.2.6. Profil prowadzącego    122
   3.2.7. Materiały dydaktyczne    123
   3.2.8. Strategie dydaktyczne    129
   3.2.8.1. Strategie nauczania    129
   3.2.8.2. Strategie uczenia się    132
   3.2.9. Strategie oceny osiągnięć uczestników    134
   3.2.10. Tutoring    134
   3.2.11.
   Lista kontrolna do oceny jakości programu kształcenia e-learningowego    137
   Rozdział    4
   Organizowanie e-learningu    141
   4.1. Organizowanie zasobów ludzkich: wybór prowadzącego    142
   4.1.1. Profil zawodowy prowadzącego    142
   4.1.2. Pożądane cechy osobowości e-prowadzącego    143
   4.1.3. Kompetencje e-prowadzącego    146
   4.1.3.1. Kompetencje pedagogiczne    146
   4.1.3.2. Kompetencje techniczno-informatyczne    147
   4.1.3.3. Kompetencje społeczne    148
   4.1.3.4. Kompetencje dydaktyczne    149
   4.1.3.5. Kompetencje cyfrowe    151
   4.2. Organizacja zasobów dydaktycznych: opracowanie multimedialnych… materiałów dydaktycznych    159
   4.2.1. Multimedialne materiały edukacyjne: definicja, cechy, zalety    159
   4.2.2. Wybrane modele projektowania multimedialnych materiałów dydaktycznych    161
   4.2.3. Prawa autorskie w opracowywaniu materiałów dydaktycznych    166
   4.2.4. Dobre praktyki w zakresie opracowywania wybranych materiałów multimedialnych    169
   4.2.4.1. Prezentacja multimedialna    169
   4.2.4.2. Pisemna lekcja wirtualna    170
   4.2.4.3. E-book    176
   4.2.4.4. Podcasty    178
   4.2.4.5. Pigułki wiedzy    180
   4.2.4.6. Screencast    181
   4.2.4.7. Filmik edukacyjny    182
   4.3. Organizacja zasobów technologicznych: wybór platformy edukacyjnej    184
   Rozdział    5
   Realizacja e-learningu    193
   5.1. Komunikacja i interakcja    194
   5.1.1. Proces komunikacji w e-learningu    194
   5.1.2. Rodzaje i kanały komunikacji w e-learningu    196
   5.1.3. Narzędzia informatyczne do komunikacji
   w e-learningu    199
   5.1.4. Netykieta w komunikacji online    205
   5.2. Dynamizowanie zajęć e-learningowych    206
   5.2.1. Pojęcie strategii dynamizacji    206
   5.2.2. Pobudzanie uwagi i aktywnego udziału w lekcji online    208
   5.2.3. Metody aktywizujące uczenie online    212
   5.2.4. Wybrane metody aktywizujące w e-learningu    216
   5.2.4.1. Grywalizacja    217
   5.2.4.2. Blogodydaktyka    221
   5.2.4.3. Odwrócona lekcja    224
   5.2.4.4. Wideodydaktyka    229
   5.2.4.5. Metoda projektowa    235
   5.3. Organizacja pracy zespołowej    239
   5.3.1. Postawy i zachowania ułatwiające pracę zespołową    241
   5.3.1.1. Kompromis    242
   5.3.1.2. Przejrzystość    243
   5.3.1.3. Szacunek    244
   5.3.1.4. Wspieranie    245
   5.3.2. Etapy pracy zespołowej    245
   5.3.2.1. Tworzenie zespołów    246
   5.3.2.2. Rozpoczęcie pracy zespołowej    248
   5.3.2.3. Realizacja pracy zespołowej    250
   5.3.2.4. Ocena pracy zespołowej    251
   5.4. Motywowanie w e-learningu    255
   5.5. Orientowanie uczestników w procesie uczenia się    259
   5.5.1. Role prowadzącego w orientowaniu uczestników    260
   5.5.2. W jaki sposób orientować uczestników kursu e-learningowego    263
   Rozdział    6
   Ocena w e-learningu    267
   6.1. Ocena osiągnięć uczestnika    268
   6.1.1. Pojęcie i typy oceny    268
   6.1.2. Sześć kroków do efektywnej oceny osiągnięć
   uczestników    271
   6.1.2.1. Oceniamy, aby wesprzeć proces uczenia się    272
   6.1.2.2. Uszczegóławiamy, co oceniamy    273
   6.1.2.3. Wybieramy narzędzia oceny    274
   6.1.2.4. Określamy kryteria oceny i informujemy o nich uczestników    275
   6.1.2.5. Monitorujemy i udzielamy informacji
   zwrotnej    76
   6.1.2.6. Pozwalamy, aby uczestnik był bohaterem oceny    277
   6.1.3. Lista kontrolna wspomagająca efektywne ocenianie osiągnięć uczestników kursu e-learningowego    278
   6.1.4. Narzędzia oceny osiągnięć uczestników    279
   6.1.4.1. Egzamin diagnostyczny    280
   6.1.4.2. Test online    280
   6.1.4.3. Projekt    281
   6.1.4.4. Samoocena    281
   6.1.4.5. Rubryka    282
   6.1.4.6. Elektroniczne portfolio uczestnika    282
   6.1.4.7. Weblog    282
   6.1.4.8. Wiki    284
   6.1.4.9. Mapa koncepcyjna    284
   6.1.4.10. Sprawdzian wiedzy    285
   6.1.4.11. Ocena koleżeńska    285
   6.1.4.12. Studium przypadku    286
   6.1.4.13. Ocena za pomocą gier    286
   6.2. Ocena jakości e-learningu    287
   6.2.1. Pojęcie jakości e-learningu    287
   6.2.2. Modele oceny jakości e-learningu    294
   6.2.3. Model zintegrowanej oceny jakości kursów e-learningowych    306
   Bibliografia    331
   Wykaz aktów prawnych    341
   Słownik terminów związanych z e-learningiem    343
   Spis tabel    361
   Spis rysunków    363
   Spis ilustracji    365
RozwińZwiń