INNE EBOOKI AUTORA
-14%
Autor:
Wydawca:
Format:
Celem publikacji jest sformułowanie generalnych standardów samorządowego dotowania, które miałyby zastosowanie do wszystkich dotacji udzielanych z budżetów gmin, powiatów i województw samorządowych takich jak np.:
dotacje dla publicznych i niepublicznych szkół, placówek i przedszkoli,
dotacje dla organizacji pozarządowych,
dotacje dla klubów sportowych,
dotacje na prace przy zabytkach,
dotacje na zadania z zakresu ochrony środowiska,
dotacje dla warsztatów terapii zajęciowej,
dotacje dla Ochotniczych Straży Pożarnych,
dotacje dla samorządowych instytucji kultury i samorządowych zakładów budżetowych,
dotacje dla SPZOZ-ów,
dotacje międzysamorządowe.
Przyrost przepisów dotacyjnych, zarówno ustawowych, jak i samorządowych, a także obszerne orzecznictwo powoduje, że zarówno praktycy, jak i naukowcy często mają trudności w rozwiązywaniu problemów interpretacyjnych w zakresie przepisów dotacyjnych. Publikacja pozwala na poznanie podstawowych konstrukcji samorządowego prawa dotacyjnego, takich jak:
wykładnia tego prawa,
odpowiedzialność prawnodotacyjna,
umowa dotacyjna,
prawa i obowiązki stron stosunku dotacyjnego,
standardy samorządowej legislacji dotacyjnej.
Publikacja uwzględnia najnowsze zmiany w zakresie udzielania dotacji oświatowych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego wprowadzone ustawą z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe oraz ustawą z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych.
Adresaci:Książka przeznaczona jest nie tylko dla pracowników administracji rządowej i samorządowej - w tym głównych księgowych jednostek samorządu terytorialnego - jak również dla adwokatów, radców prawnych, sędziów.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 460 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8124-748-1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Samorządowe centra usług wspólnych
do koszyka
Samorządowe konsultacje społeczne
do koszyka
Wybory samorządowe - Samorządowe wybory
do koszyka
Dotacje samorządowe udzielane na...
do koszyka
Finanse samorządowe po 25 latach...
do koszyka
Spis treści
Spis treści | |
Wykaz skrótów | |
Wstęp | |
Rozdział I. Teoretyczno prawne determinanty wyodrębnienia prawa | |
dotacyjnego samorządu terytorialnego z prawa finansowego | |
1.1. Historyczna i etymologiczna geneza dotacji samorządowej | |
1.2. Definicja samorządowego prawa dotacyjnego | |
1.3. Cechy i funkcje samorządowego prawa dotacyjnego | |
1.4. Norma dotacyjna jako kategoria normy prawno fin ansowej | |
1.4.1. Dekodowanie normy dotacyjnej jako sposobu postępowania | |
dotacyjnego | |
1.4.2. Norma dotacyjna jako norma sprzężona (podwójna) | |
1.4.3. Podmioty normy dotacyjnej | |
1.4.4. Normy parametryczne w prawie dotacyjnym | |
1.4.5. Tytuły dotacyjne oraz cechy definicyjne normy dotacyjnej | |
1.5. Wykładnia samorządowego prawa dotacyjnego | |
1.5.1. Omnia sunt interpretanda | |
1.5.2. Dyrektywy wykładni samorządowego prawa dotacyjnego | |
1.5.3. Klauzule generalne w samorządowym prawie dotacyjnym | |
1.5.4. Instrumenty wykładni legalnej samorządowego prawa dotacyjnego | |
1.5.5. Koncepcja ogólnych i indywidualnych interpretacji dotacyjnych | |
1.6. Samorządowe prawo dotacyjne w świetle badań empirycznych | |
1.7. Wnioski | |
Rozdział II. Odpowiedzialność, umowa i stosunek prawno dotacyjny | |
jako podstawowe desygnaty samorządowego prawa dotacyjnego | |
2.1. Odpowiedzialność prawno dotacyjna | |
2.1.1. Pojęcie odpowiedzialności prawno dotacyjnej i jej systematyzacja | |
2.1.2. Odpowiedzialność karna i karna skarbowa | |
2.1.3. Argumenty za zachowaniem odpowiedzialności karnej skarbowej | |
2.1.4. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | |
2.1.5. Odpowiedzialność systemowo-administracyjna | |
2.1.6. Zasada ne bis in idem | |
2.2. Charakter prawny umowy dotacyjnej | |
2.2.1. Geneza wprowadzenia umowy dotacyjnej do ustawodawstwa | |
polskiego | |
2.2.2. Umowa dotacyjna jako umowa administracyjna | |
2.2.3. Definicja i podstawy prawne zawierania umowy dotacyjnej | |
2.2.4. Ramowy wzór umowy dotacyjnej | |
2.2.5. Dokonywanie zmian w umowie dotacyjnej | |
2.2.6. Właściwość sądowa w sprawach dotacyjnych | |
2.3. Samorządowy stosunek prawno dotacyjny | |
2.3.1. Poszukiwanie właściwych cech stosunku prawno dotacyjnego | |
2.3.2. Podmioty samorządowego stosunku prawno dotacyjnego | |
2.3.3. Uprawnienia i obowiązki stron stosunku prawno dotacyjnego | |
2.4. Podstawowe elementy samorządowego prawa dotacyjnego | |
na tle badań empirycznych | |
2.5. Wnioski | |
Rozdział III. Dotacje w systemie prawnym wydatków jednostek samorządu | |
terytorialnego w świetle wybranych zagadnień definicyjnych i praktycznych | |
3.1. Pozytywna i negatywna analiza legalnej definicji dotacji | |
3.1.1. Definicja dotacji jako podstawa zakazu dotowania | |
3.1.2. Wady legalnej definicji dotacji | |
3.1.3. Nowa definicja dotacji (z wykorzystaniem cech stałych podatku) | |
3.2. Prawne i pozaprawne klasyfikacje dotacji samorządowych | |
3.2.1. Podział na dotacje obligatoryjne i fakultatywne | |
3.2.2. Podział na dotacje dla jednostek sektora finansów publicznych | |
i jednostek spoza sektora finansów publicznych. | |
Analiza art. 221 u.f.p. | |
3.2.3. Podział na dotacje podmiotowe, przedmiotowe i celowe | |
3.3. Dotacja jako finansowy instrument współpracy i pomocy | |
między jednostkami samorządu terytorialnego | |
3.3.1. Uwagi wprowadzające | |
3.3.2. Porozumienie międzysamorządowe | |
jako podstawa przekazywania dotacji | |
3.3.3. Pomoc finansowa innej jednostce samorządu terytorialnego. | |
Dotacja pomocowa | |
3.4. Udzielanie dotacji w świetle budżetowej zasady roczności | |
3.4.1. Uwagi definicyjne | |
3.4.2. Dotacja na refundację wydatków a zasada roczności | |
3.4.3. Wieloletnie umowy dotacyjne a zasada roczności | |
3.4.4. Ujmowanie wydatków na dotacje | |
w wykazie wydatków niewygasających | |
3.5. Wydatki dotacyjne w samorządowej procedurze budżetowej | |
3.5.1. Planowanie wydatków na dotacje w budżecie i uchwale budżetowej | |
3.5.2. Dokonywanie zmian w planie wydatków dotacyjnych | |
3.6. Praktyczne problemy samorządowego dotowania | |
w świetle badań empirycznych | |
3.7. Wnioski | |
Rozdział IV. Wydatki dotacyjne jednostek samorządu terytorialnego | |
– dane liczbowe oraz ujęcie porównawcze | |
4.1. Samorządowe wydatki na dotacje w statystykach ogólnopolskich | |
4.2. Wydatki na dotacje a klasyfikacja budżetowa | |
4.3. Dotacje udzielane podmiotom sektora finansów publicznych jako wydatki | |
jednostek samorządu terytorialnego województwa podlaskiego | |
4.4. Dotacje udzielane podmiotom spoza sektora finansów | |
publicznych jako wydatki jednostek samorządu terytorialnego | |
województwa podlaskiego | |
4.5. Struktura dotacji celowych udzielanych z budżetów samorządów | |
lokalnych województwa podlaskiego | |
4.6. Struktura rodzajowa wydatków na dotacje udzielane z budżetu | |
samorządu województwa podlaskiego | |
4.7. Samorządowe wydatki na dotacje w aspekcie porównawczym | |
– zjawisko guangos i płatniczy model brytyjskiej samorządowości | |
4.8. Wnioski | |
Rozdział V. Dotacyjne uchwały trybowe jako akty prawa miejscowego | |
oraz przejaw władztwa dotacyjnego samorządu terytorialnego | |
5.1. Geneza ustrojowa dotacyjnych uchwał trybowych | |
i pojęcie władztwa dotacyjnego samorządu terytorialnego | |
5.2. Rodzaje aktów dotacyjnych podejmowanych przez organy samorządu terytorialnego | |
5.3. Zakres upoważnienia ustawowego do wydania | |
5.4. Dotacyjne uchwały trybowe jako wykonawcze akty prawa miejscowego | |
5.4.1. Istota i definiowanie aktów prawa miejscowego | |
5.4.2. Wykonawczy charakter dotacyjnych uchwał trybowych | |
5.5. Zakres samodzielności legislacyjnej samorządu | |
w dotacyjnych uchwałach trybowych | |
5.6. Samorządowe władztwo dotacyjne na tle badań empirycznych | |
5.7. Wnioski | |
Wnioski i postulaty de lege ferenda | |
Literatura | |
Inne źródła | |
Wykaz aktów prawnych | |
Wykaz orzecznictwa | |
Wykaz schematów, tabel i wykresów | |
Załączniki | |