Wprowadzenie 9
Część I Kultura i społeczna odpowiedzialność biznesu w przedsiębiorstwach
1. Uwarunkowania kulturowe a powiązania międzynarodowe w sektorach globalnych. Perspektywa empiryczna - Monika Golonka 13 1.1. Przegląd literatury 14 1.1.1. Globalna strategia 14 1.1.2. Alianse - powiązania pomiędzy firmami 14 1.1.3. Podejście instytucjonalne - kultura 16 1.2. Hipoteza badawcza 18 1.3. Metodologia badań 20 1.3.1. Model teoretyczny 20 1.3.2. Dane do badań 20 1.3.3. Operacjonalizacja zmiennych 21 1.3.4. Kontrola zmiennych 21 1.3.5. Weryfikacja hipotezy badawczej 21 1.4. Rezultaty badań 22 1.5. Wnioski dla praktyki i teorii 23 1.6. Ograniczenia badań i dalsze kierunki badawcze 25 Streszczenie/Summary 27 Bibliografia 28
2. Wybrane aspekty kształtowania kultury organizacji - Aneta Kisiel 31 2.1. Istota kultury organizacyjnej 31 2.1.1. Model kliniczny kultury organizacyjnej 31 2.1.2. Funkcje i znaczenie kultury organizacyjnej dla pracowników 34 2.1.3. Kultura organizacyjna ? tworzenie 35 2.1.4. Czynniki wpływające na kulturę organizacyjną 37 2.1.5. Kultura organizacyjna a zarządzanie procesami 39 2.1.6. Rodzaje kultur organizacyjnych 41 2.2. Kultura organizacyjna a pracownicy 42 2.2.1. Kultura organizacji a funkcjonowanie instytucji 42 2.2.2. Kultura organizacji a angażowanie pracowników przez zadawanie pytań 44 2.2.3. Etyka jako element kształtujący kulturę organizacyjną 47 Streszczenie/Summary 49 Bibliografia 50
3. Społeczna odpowiedzialność biznesu i jej wpływ na kulturę organizacji - Katarzyna Mizera 53 3.1. Istota społecznej odpowiedzialności biznesu 53 3.2. Kultura organizacyjna pod wpływem społecznej odpowiedzialności biznesu 56 3.3. Instrumenty CSR wzmacniające kulturę organizacyjną 58 Streszczenie/Summary 63 Bibliografia 64
4. Wpływ kultury organizacji na kształtowanie postaw menedżerów w opiece zdrowotnej - Renata Rasińska, Maria Danuta Głowacka, Jan Nowomiejski 67 4.1. Kompetencje menedżerskie w odniesieniu do menedżerów w opiece zdrowotnej 68 4.2. Umiejętności menedżera w opiece zdrowia w kontekście wykonywanej pracy 72 4.3. Cechy skutecznego menedżera w opiece zdrowotnej 74 Streszczenie/Summary 78 Bibliografia 79
5. Kultura organizacyjna a społeczna odpowiedzialność małego przedsiębiorstwa - wybrane zagadnienia - Agnieszka Sokołowska 81 5.1. Kultura organizacyjna wyznacznikiem norm i wartości organizacyjnych 82 5.2. Elementy kultury organizacyjnej 84 5.3. Kształtowanie kultury organizacyjnej 88 5.4. W poszukiwaniu kultury organizacyjnej sprzyjającej społecznie odpowiedzialnym działaniom małego przedsiębiorstwa 90 Streszczenie/Summary 98 Bibliografia 98
Część II Determinanty zasobowe działania przedsiębiorstw
6. Analiza koncepcji i kierunków rozwoju przywództwa w organizacji - Grażyna Bartkowiak 103 6.1. Aktualny paradygmat przywództwa 103 6.2. Uwarunkowania i wizja nowej koncepcji przywództwa 108 Streszczenie/Summary 113 Bibliografia 114
7. Analiza formalizacji zatrudniania pracowników administracji samorządowej - Andrzej Chajęcki, Chalnisia Krzakiewicz 119 7.1. Istota procesu formalizacji 120 7.2. Procedura zatrudnienia 121 Streszczenie/Summary 128 Bibliografia 128
8. Kompetencje menedżera w przedsiębiorstwie transnarodowym - Tomasz Copp 131 8.1. Istota i przegląd koncepcji kompetencji menedżera 131 8.2. Wyznaczniki i kulturowe uwarunkowania w przedsiębiorstwie transnarodowym 139 8.3. Ocena kompetencji menedżera w świetle badań ankietowych 141 Streszczenie/Summary 144 Bibliografia 145
9. Organizacja i funkcjonowanie systemów ewidencyjno-rachunkowych w małych przedsiębiorstwach w Polsce. Wyniki badań - Jacek Jaworski 147 9.1. Charakterystyka systemów ewidencyjno-rachunkowych stosowanych w sektorze małych firm w Polsce oraz sposobów ich prowadzenia 148 9.2. Metodyka badań empirycznych 153 9.3. Wyniki badań 156 Streszczenie/Summary 168 Bibliografia 169
10. Polityka stabilizacyjna Europejskiego Banku Centralnego a nierównowaga finansów publicznych w strefie euro - Tadeusz Miruszewski 171 10.1. Narastanie kryzysu finansów publicznych a stabilizacja monetarna 172 10.2. Destabilizacja systemu fiskalno-budżetowego strefy euro po 2008 r. 177 Streszczenie/Summary 182 Bibliografia 183
11. Rola zasobów ludzkich w funkcjonowaniu biur podróży w opinii menedżerów i właścicieli - Daniel Puciato, Bolesław Goranczewski, Agnieszka Łoś 185 11.1. Biura podróży jako podmiot gospodarki turystycznej 186 11.2. Kapitał ludzki w biurach podróży 188 11.3. Zasoby ludzkie a funkcjonowanie biur podróży w świetle badań ankietowych 190 Streszczenie/Summary 195 Bibliografia 196
12. Rola i znaczenie umiejętności w zarządzaniu zasobami ludzkimi - Beata Surmacz, Anna Bociąga 197 12.1. Istota i pojęcie umiejętności 197 12.2. Kategoria umiejętności w modelach teoretycznych 202 12.3. Umiejętności pracownicze w świetle badań empirycznych 207 Streszczenie/Summary 210 Bibliografia 210
13. Instrumentarium zarządzania zasobami ludzkimi w grupach kapitałowych - Czesław Zając 213 13.1. Instrumenty kadrowe na tle innych narzędzi zarządzania grupą kapitałową 214 13.2. Metody, techniki i narzędzia zarządzania zasobami ludzkimi w grupach kapitałowych 216 13.2.1. Unia personalna jako instrument doboru kluczowych menedżerów i specjalistów 217 13.2.2. Assessment Center jako metoda doboru członków rad nadzorczych, członków zarządów oraz specjalistów w spółkach zależnych 219 13.2.3. 360° jako kompleksowa metoda okresowego oceniania menedżerów średniego szczebla zarządzania i kierowników liniowych 221 13.2.4. Programy rozwoju menedżerów i pracowników w grupach kapitałowych 223 Streszczenie/Summary 226 Bibliografia 227
14. System motywacyjny pracowników uczelni niepublicznej - Justyna Zawadzka 229 14.1. Potrzeby, motywacja, motywowanie - istota pojęć 230 14.2. System motywacyjny w uczelni niepublicznej 232 14.3. Funkcjonowanie systemu motywacyjnego w uczelni niepublicznej - wyniki badań 234 Streszczenie/Summary 239 Bibliografia 240
Część III Samorządowe determinanty działania przedsiębiorstw
15. Samorządowe wspomaganie rozwoju lokalnych przedsiębiorstw poprzez kreowanie kapitału społecznego - Janusz Dworak 243 15.1. Pojęcie kapitału społecznego 244 15.2. Możliwości kreowania kapitału społecznego przez samorząd 246 15.3. Rola kapitału społecznego w rozwoju lokalnym 249 15.4. Możliwości współpracy przedsiębiorstw z samorządem w procesie tworzenia kapitału społecznego 251 Streszczenie/Summary 256 Bibliografia 258
16. Analiza strumienia zgłoszeń prac geodezyjnych w powiatowej jednostce administracji geodezyjnej i kartograficznej - Bogdan Nogalski, Adam Klimek 261 16.1. Charakterystyka badania 263 16.2. Roczny strumień zgłoszeń prac geodezyjnych 264 16.2.1. Analiza danych empirycznych 264 16.2.1.1. Budowa modelu dla rocznej liczby zgłoszeń 264 16.2.1.2. Zgłoszenia prac geodezyjnych a PKB 266 16.2.1.3. Budowa modelu dla PKB 268 16.2.2. Prognozy 269 16.2.2.1. Prognoza rocznej liczby zgłoszeń 269 16.2.2.2. Prognoza PKB 271 16.2.3. Roczny strumień zgłoszeń prac ?katastralnych? 271 16.2.4. Weryfikacja prognoz 273 16.2.5. Wnioski 275 16.3. Dzienny strumień zgłoszeń prac geodezyjnych 278 16.3.1. Analiza dziennego strumienia zgłoszeń prac geodezyjnych 278 16.3.2. Obliczenie taktu 280 16.3.3. Wnioski 281 Streszczenie/Summary 283 Bibliografia 284
17. Endogeniczne uwarunkowania w kształtowaniu regionalnego systemu innowacji na przykładzie województwa małopolskiego - Arkadiusz Świadek, Marek Tomaszewski 287 17.1. Metodyczne uwarunkowania prowadzonych badań - modelowanie probitowe 289 17.2. Charakterystyka próby badawczej 290 17.3. Wybrane uwarunkowania aktywności innowacyjnej w regionie małopolskim 291 Streszczenie/Summary 298 Bibliografia 299 | |