POLECAMY
-16%
Autor:
Paweł Borszowski, Jerzy Lachowski, Ewaryst Kowalczyk, Wojciech Gonet, Anna Ostrowska, Paweł Majka, Anna Kościńska-Paszkowska, Arkadiusz Babczuk, Ewa Kosior, Wojciech Bożek, Krzysztof Czarnecki, Małgorzata Filipek, Sylwester Kuchnio, Anna Rotter, Martyna Wilmanowicz, Michał Stawiński, Ewa Piechota-Oloś, Janusz Sarnowski, Klaudia Stelmaszczyk, Joanna M. Salachna, Jacek Wantoch-Rekowski
Wydawca:
Format:
W książce przedstawiono aktualne kwestie pojawiające się na gruncie stosowania ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Omówione zagadnienia dotyczą m.in.:
dostępu do informacji publicznej,
przesłanek winy i adekwatności kary, a także roli obrońcy w postępowaniu o naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
naruszeń związanych z dokonywaniem wydatków i zaciąganiem zobowiązań,
odpowiedzialności za nierozliczenie w terminie otrzymanej dotacji,
wydatkowania subwencji przez publiczne uczelnie akademickie.
W publikacji omówiono nowelizację z ustawy - Prawo zamówień publicznych z 11.09.2019 r., która wejdzie w życie od 1 stycznia 2021 r., wprowadzającą istotne zmiany w przepisach ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Odniesiono się także do ostatniej nowelizacji z 2019 r. (Dz.U. poz. 1495), która wprowadza modyfikacje zwolnień z odpowiedzialności w związku z ugodą zawartą przez jednostki sektora finansów publicznych.
Uwzględniono ponadto rozwiązania prawne dotyczące zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19 odnoszące się do odpowiedzialności za naruszenia dyscypliny finansów publicznych
Autorzy książki są naukowcami i praktykami związanymi zarówno z podmiotami finansów publicznych, jak i organami właściwymi w sprawach odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. W związku z tym w opracowaniu przedstawiono najistotniejsze kwestie z punktu widzenia konstrukcji reżimu odpowiedzialności oraz praktyki jej dochodzenia.
Adresaci: Publikacja przeznaczona dla adwokatów i radców prawnych biorących udział w postępowaniach sądowych o naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Zainteresuje też naukowców na kierunkach prawo, administracja, ekonomia, zajmujących się problematyką finansów publicznych.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 336 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8223-089-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Dyscyplina
do koszyka
Dyscyplina
do koszyka
Pozytywna dyscyplina
do koszyka
Pozytywna dyscyplina dla dzieci ze...
do koszyka
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 13 |
Przedmowa | str. | 19 |
Rozdział | 1 |
Definicje legalne w regulacjach finansów publicznych – zagadnienia wprowadzające (Paweł Borszowski) | str. | 21 |
1.1. Uwagi ogólne | str. | 21 |
1.2. Wybór obszaru podlegającego definiowaniu w regulacji finansów publicznych | str. | 23 |
1.3. Determinanty wprowadzania definicji legalnych dla ograniczenia obszaru nieostrości w regulacji finansów publicznych | str. | 28 |
1.4. Podsumowanie | str. | 30 |
Rozdział | 2 |
Zwroty niedookreślone (nieostre) w tekście aktu prawnego na przykładzie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych – analiza wybranych zagadnień (Wojciech Bożek) | str. | 32 |
2.1. Uwagi ogólne | str. | 32 |
2.2. Zwroty niedookreślone i nieostre w tekście aktu prawnego | str. | 34 |
2.3. Zwroty niedookreślone w ustawie o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych na przykładzie „szkodliwości czynu dla finansów publicznych” | str. | 36 |
2.4. Aspekty praktyczne badanej problematyki | str. | 47 |
2.4.1. Wykładnia przepisów o charakterze sankcyjnym | str. | 47 |
2.4.2. Odtworzenie toku rozumowania komisji orzekającej | str. | 47 |
2.4.3. Szkoda dla finansów publicznych. Stopień szkodliwości czynu dla finansów publicznych (znikomy, nieznaczny, znaczny, rażący) | str. | 48 |
Rozdział | 3 |
Dostęp do informacji publicznej w zakresie odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Anna Kościńska-Paszkowska) | str. | 50 |
3.1. Uwagi ogólne | str. | 50 |
3.2. Jawność na gruncie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. | 52 |
3.3. Dostęp do niektórych informacji | str. | 55 |
3.4. Podsumowanie | str. | 59 |
Rozdział | 4 |
Wina jako przesłanka odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Jerzy Lachowski) | str. | 61 |
4.1. Uwagi ogólne | str. | 61 |
4.2. Pojęcie winy jako przesłanki odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. | 62 |
4.3. Przesłanki przypisania winy | str. | 67 |
4.4. Funkcje winy | str. | 72 |
4.4.1. Funkcja legitymizująca winy | str. | 72 |
4.4.2. Funkcja winy w procesie wymiaru kary | str. | 74 |
4.5. Dodatek praktyczny – wybór tez z orzecznictwa | str. | 75 |
Rozdział | 5 |
Adekwatność kar za naruszenie dyscypliny finansów publicznych – wybrane zagadnienia (Wojciech Gonet) | str. | 78 |
5.1. Uwagi ogólne | str. | 78 |
5.2. Czyny powodujące stratę finansową dla sektora finansów publicznych | str. | 79 |
5.3. Czyny niepowodujące straty finansowej dla sektora finansów publicznych | str. | 81 |
5.4. Katalog kar za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. | 83 |
5.5. Koszty postępowania | str. | 85 |
5.6. Podsumowanie | str. | 87 |
Rozdział | 6 |
Rola obrońcy w postępowaniu o naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Ewa Kosior) | str. | 88 |
6.1. Uwagi ogólne | str. | 88 |
6.2. Umocowanie obrońcy | str. | 90 |
6.3. Tajemnica | str. | 94 |
6.4. Relacja pomiędzy obwinionym a obrońcą. Kolizja interesów | str. | 96 |
6.5. Podsumowanie | str. | 103 |
Rozdział | 7 |
Prawidłowość ugody w przedmiocie należności cywilnoprawnej jako warunek wyłączający bezprawność gospodarowania środkami publicznymi (Joanna M. Salachna) | str. | 105 |
7.1. Uwagi ogólne | str. | 105 |
7.2. Obowiązujące unormowania. Podstawowe warunki zawarcia ugody i ich systemowa analiza | str. | 106 |
7.3. Ocena skutków zawarcia ugody w sprawie spornej należności cywilnoprawnej – zasady | str. | 111 |
7.4. Schemat oceny skutków zawarcia ugody w sprawie spornej należności cywilnoprawnej | str. | 112 |
7.5. Zawieranie ugód a wymogi kontroli zarządczej. Zmodyfikowany schemat oceny skutków ugody | str. | 114 |
7.6. Formuła zawarcia ugody | str. | 120 |
7.7. Względna dobrowolność zawarcia ugody przez jednostkę sektora finansów publicznych (okoliczności wskazujące na obligatoryjność ugodzenia się) | str. | 121 |
7.8. Podsumowanie | str. | 124 |
Rozdział | 8 |
Naruszenie dyscypliny finansów publicznych a udzielanie ulg w spłacie należności jednostek sektora finansów publicznych (Paweł Majka) | str. | 125 |
8.1. Uwagi ogólne | str. | 125 |
8.2. Zakres regulacji prawnych | str. | 126 |
8.3. Pojęcie należności jednostek sektora finansów publicznych | str. | 129 |
8.4. Pojęcie niezgodnego z przepisami udzielania ulg | str. | 133 |
8.5. Podsumowanie | str. | 136 |
Rozdział | 9 |
Upoważnienie jako podstawa do nabycia zdolności dyscyplinarnej za czyny naruszające dyscyplinę finansów publicznych (Anna Rotter) | str. | 138 |
9.1. Uwagi ogólne | str. | 138 |
9.2. Kierownik jednostki sektora finansów publicznych jako podmiot potencjalnie odpowiedzialny za naruszenie dyscypliny finansów publicznych | str. | 141 |
9.3. Powierzenie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych określonych obowiązków w zakresie gospodarki finansowej | str. | 144 |
9.4. Powierzenie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych określonych obowiązków głównemu księgowemu | str. | 150 |
9.5. Upoważnienie a pełnomocnictwo | str. | 153 |
9.6. Prawidłowy rozdział zadań pomiędzy pracowników a nienależyte wykonywanie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych obowiązków w zakresie kontroli zarządczej | str. | 154 |
9.7. Podsumowanie | str. | 156 |
Rozdział | 10 |
Naruszenia dyscypliny finansów publicznych związane z dokonywaniem wydatków i zaciąganiem zobowiązań – próba systematyzacji i oceny (Anna Ostrowska) | str. | 157 |
10.1. Uwagi ogólne | str. | 157 |
10.2. Dokonanie wydatku bez upoważnienia lub z przekroczeniem zakresu upoważnienia | str. | 160 |
10.3. Dokonanie wydatku z naruszeniem przepisów dotyczących dokonywania poszczególnych rodzajów wydatków | str. | 165 |
10.4. Zaciągnięcie zobowiązania bez upoważnienia lub z naruszeniem przepisów dotyczących zaciągania zobowiązań | str. | 169 |
10.5. Podsumowanie | str. | 174 |
Rozdział | 11 |
Konstrukcja prawna odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych związana z dokonywaniem wydatków publicznych w formie dotacji na realizację zadań publicznych (Klaudia Stelmaszczyk) | str. | 176 |
11.1. Uwagi ogólne | str. | 176 |
11.2. Wadliwe udzielenie lub przekazanie dotacji – art. 8 pkt 1 u.o.n.d.f.p. | str. | 179 |
11.3. Niezatwierdzenie w terminie przedstawionego rozliczenia dotacji – art. 8 pkt 2 u.o.n.d.f.p. | str. | 189 |
11.4. Nieustalenie kwoty do zwrotu – art. 8 pkt 3 u.o.n.d.f.p. | str. | 193 |
11.5. Podsumowanie | str. | 198 |
Rozdział | 12 |
Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w związku z nierozliczeniem w terminie otrzymanej dotacji (Krzysztof Czarnecki) | str. | 199 |
12.1. Uwagi ogólne | str. | 199 |
12.2. Obowiązek rozliczenia jako signum specificum dotacji | str. | 200 |
12.3. Konstrukcja prawna wybranych rodzajów dotacji a odpowiedzialność na podstawie art. 9 pkt 2 u.o.n.d.f.p. | str. | 203 |
12.4. Podsumowanie | str. | 213 |
Rozdział | 13 |
Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie wydatkowania subwencji przez publiczne uczelnie akademickie (Michał Stawiński) | str. | 216 |
13.1. Uwagi ogólne | str. | 216 |
13.2. Geneza i charakterystyka przepisu art. 9a u.o.n.d.f.p. | str. | 216 |
13.3. Charakter prawny subwencji dla publicznej uczelni akademickiej | str. | 219 |
13.4. Dysponowanie subwencją przez publiczne uczelnie akademickie a znamiona czynu z art. 9a pkt 2 u.o.n.d.f.p. | str. | 223 |
13.5. Pierwsza interpretacja (szeroka) | str. | 223 |
13.6. Druga interpretacja (wąska) | str. | 224 |
13.7. Problemy praktyczne | str. | 228 |
Rozdział | 14 |
O konieczności nowelizacji art. 14 u.o.n.d.f.p. (Jacek Wantoch-Rekowski, Martyna Wilmanowicz) | str. | 230 |
14.1. Uwagi ogólne | str. | 230 |
14.2. Delikt finansowy z art. 14 pkt 1 u.o.n.d.f.p. | str. | 230 |
14.3. Artykuł 14 pkt 1 a art. 16 ust. 1 u.o.n.d.f.p. | str. | 233 |
14.4. Ład finansów ubezpieczeń społecznych a ZUS | str. | 236 |
14.5. Aspekty praktyczne – wybrane orzecznictwo | str. | 239 |
Rozdział | 15 |
Nowe Prawo zamówień publicznych – wyzwania dla orzecznictwa w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Sylwester Kuchnio) | str. | 243 |
15.1. Uwagi ogólne | str. | 243 |
15.2. Znaczenie nowych unormowań zamówień publicznych | str. | 243 |
15.3. Zmiany przepisów ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych dotyczących naruszeń w obszarze zamówień publicznych | str. | 247 |
15.4. Podsumowanie | str. | 252 |
Rozdział | 16 |
Dylematy zamówień podprogowych z perspektywy odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych (Małgorzata Filipek) | str. | 253 |
16.1. Uwagi ogólne | str. | 253 |
16.2. Zamówienia podprogowe – definicja i ich rodzaje | str. | 254 |
16.3. Zasady udzielania zamówień do progu 30 000 euro | str. | 262 |
16.4. Konsekwencje naruszenia zasad wydatkowania środków publicznych | str. | 266 |
16.5. Podsumowanie | str. | 269 |
Rozdział | 17 |
Delikt określenia kryteriów oceny ofert w sposób niezgodny z przepisami o zamówieniach publicznych (Ewaryst Kowalczyk) | str. | 271 |
17.1. Uwagi ogólne | str. | 271 |
17.2. Pojęcie kryteriów oceny ofert w zamówieniach publicznych | str. | 272 |
17.3. Pojęcie określenia kryteriów oceny ofert | str. | 274 |
17.4. Pojęcie niezgodności z przepisami o zamówieniach publicznych jako kwalifikacji określenia kryteriów oceny ofert | str. | 277 |
17.5. Naruszenia przepisów dotyczące doboru poszczególnych rodzajów kryteriów oceny ofert | str. | 279 |
17.5.1. Naruszenie zasady określającej konieczność określania kryteriów oceny ofert związanych z przedmiotem zamówienia | str. | 279 |
17.5.2. Naruszenie zasady ograniczonego zastosowania jedynego lub dominującego kryterium cenowego | str. | 280 |
17.6. Naruszenia dotyczące sposobu (metody) formułowania dobranych kryteriów oceny ofert | str. | 281 |
17.7. Podsumowanie | str. | 282 |
Rozdział | 18 |
Naruszanie dyscypliny finansów publicznych w zakresie sprawozdawczości budżetowej. Aspekty prawne i ekonomiczne (Janusz Sarnowski) | str. | 284 |
18.1. Uwagi ogólne | str. | 284 |
18.2. Znaczenie i funkcje sprawozdawczości w systemie finansów publicznych | str. | 285 |
18.3. Zasady zapewniające jakość prezentowanych danych | str. | 287 |
18.4. Zakres i podstawy prawne sprawozdawczości w sektorze publicznym | str. | 288 |
18.5. Naruszenia dyscypliny finansów publicznych w zakresie sprawozdawczości | str. | 289 |
18.6. Wykazanie danych niezgodnych z danymi z ewidencji księgowej | str. | 293 |
18.7. Sporządzenie sprawozdania na podstawie błędnej ewidencji | str. | 294 |
18.8. Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w zakresie sprawozdawczości budżetowej a uszczerbek dla finansów publicznych. Sankcje za nieprawidłowości w sprawozdawczości | str. | 296 |
18.9. Podsumowanie | str. | 298 |
Rozdział | 19 |
Zmiana umowy o zamówienie publiczne a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w czasie epidemii (Ewa Piechota-Oloś) | str. | 300 |
19.1. Uwagi ogólne | str. | 300 |
19.2. Zmiana umowy na gruncie Prawa zamówień publicznych a dopuszczalna zmiana umowy na podstawie przepisów specustawy o COVID-19 | str. | 302 |
19.3. Odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych jako następstwo zmiany umowy o zamówienie publiczne w trybie przepisów specustawy o COVID-19 | str. | 313 |
19.4. Podsumowanie | str. | 317 |
Wykaz aktów prawnych | str. | 319 |
Bibliografia | str. | 323 |
Autorzy | str. | 329 |