Zarządzanie uczelnią. Koncepcje i współczesne wyzwania

-14%

Zarządzanie uczelnią. Koncepcje i współczesne wyzwania

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

58,48  68,00 (-14%)

Najniższa cena z 30 dni: 68,00 zł 

Tematem książki jest analiza wybranych koncepcji zarządzania uczelnią oraz propozycje rozwiązań, które byłyby najlepsze w dynamicznym, niepewnym i nieprzewidywalnym współczesnym otoczeniu. Autor opiera się na wynikach własnych badań przeprowadzonych w polskich publicznych uczelniach technicznych oraz na wybranych statystykach dotyczących szkolnictwa wyższego. Rozważania te stanowią inspirację do zaprezentowania dwóch nowych koncepcji: uniwersytetu podporządkowanego wiedzy oraz uniwersytetu społecznie odpowiedzialnego. Autor szczegółowo je omawia oraz wskazuje ich zalety i wady.


Książka wzbogacona jest o wywiady z rektorami szkół wyższych oraz przemyślenia na temat przyszłości uczelni w Polsce.


Adresaci:
Publikacja może stanowić niezwykle cenną pozycję dla osób związanych zawodowo ze szkolnictwem wyższym: reprezentantów władz uczelni, pracowników administracji uczelnianej, urzędników ministerialnych, a także menedżerów i wszystkich zainteresowanych rozwojem nowoczesnego szkolnictwa wyższego w Polsce.


"Książka Krzysztofa Leji jest unikatową i szczególnie wartościową pozycją. Stanowi z jednej strony bardzo kompetentną wypowiedź skierowaną do Czytelnika, a z drugiej - zaproszenie do dyskusji, w której każdy Czytelnik może poczuć się zachęcony do zabrania głosu. Autor zwraca się nie tyle z intencją bycia wysłuchanym, ile z zamiarem poruszenia, wywołania odzewu zarówno w sferze intelektualnej, jak i w praktycznym działaniu. Każdy, komu los uczelni wyższych w naszym kraju nie jest obcy, powinien wziąć do ręki tę książkę i dać się zaprosić do tej koniecznej dyskusji".


Prof. dr hab. Monika Kostera


Rok wydania2013
Liczba stron328
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-6324-2
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Przedmowa, Monika Kostera | str.    11
  
  Wstęp | str.    19
  
  Cel rozprawy | str.    22
  
  Przedmiot analizy | str.    22
  
  Podstawowe założenie | str.    23
  
  Hipotezy robocze | str.    23
  
  Struktura monografii | str.    25
  
  Rozdział 1. Od uniwersytetu liberalnego do uniwersytetu przedsiębiorczego | str.    29
  
  1.1. Historyczne koncepcje uniwersytetu | str.    29
  
  Uniwersytet średniowieczny | str.    30
  
  Uniwersytet liberalny | str.    32
  
  Uniwersytet uniwersalny | str.    33
  
  1.2. Uniwersytet liberalny | str.    36
  
  Koncepcja Wilhelma von Humboldta | str.    36
  
  Wprowadzenie koncepcji uniwersytetu Humboldta w Polsce | str.    43
  
  1.3. Uniwersytet przedsiębiorczy | str.    53
  
  Źródła koncepcji uniwersytetu przedsiębiorczego | str.    54
  
  Tworzenie wiedzy według Michaela Gibbonsa | str.    58
  
  Potrójna spirala Henry'ego Etzkowitza | str.    60
  
  Koncepcja Burtona Clarka | str.    63
  
  Koncepcja Ronalda Barnetta | str.    70
  
  1.4. Konkluzja | str.    72
  
  Rozdział 2. Koncepcje uniwersytetu liberalnego i przedsiębiorczego w praktyce polskich publicznych uczelni technicznych | str.    76
  
  2.1. Cele i założenia badań statystyczno-empirycznych | str.    76
  
  2.2. Polskie uczelnie techniczne w świetle statystyk | str.    78
  
  Kierunki kształcenia w uczelniach technicznych | str.    79
  
  Wybrane zasoby uczelni technicznych | str.    81
  
  Wybrane efekty działalności uczelni technicznych | str.    85
  
  2.3. Polskie uczelnie techniczne w świetle wyników badań empirycznych | str.    92
  
  Centrum sterujące | str.    93
  
  Rdzeń akademicki | str.    103
  
  Relacje uczelni z otoczeniem | str.    125
  
  Finansowanie uczelni | str.    129
  
  Kultura przedsiębiorczości | str.    136
  
  2.4. Konkluzja | str.    151
  
  Rozdział 3. Współczesne koncepcje zarządzania - propozycja zastosowań w uniwersytecie | str.    155
  
  3.1. Wyzwania współczesnego uniwersytetu | str.    155
  
  Funkcjonowanie w warunkach niepewności | str.    156
  
  Elastyczność uniwersytetu reakcją na zmiany w otoczeniu | str.    157
  
  Zmieniająca się rola interesariuszy uczelni | str.    157
  
  3.2. Uniwersytet podporządkowany wiedzy | str.    158
  
  Wiedza podstawowym zasobem uczelni | str.    158
  
  Bariery przepływu wiedzy w uczelni | str.    161
  
  Elementy koncepcji uniwersytetu podporządkowanego wiedzy | str.    164
  
  Organizacja hipertekstowa uniwersytetu podporządkowanego wiedzy | str.    180
  
  3.3. Uniwersytet społecznie odpowiedzialny | str.    183
  
  Zmiany w uniwersytecie | str.    183
  
  Ewolucja relacji uniwersytetu z otoczeniem | str.    185
  
  Elementy koncepcji uniwersytetu społecznie odpowiedzialnego | str.    187
  
  3.4. Konkluzja | str.    201
  
  Rozdział 4. Podstawy tworzenia i wdrażania strategii współczesnego uniwersytetu | str.    208
  
  4.1. Kształtowanie wizji i misji uniwersytetu | str.    208
  
  Wizja i misja organizacji | str.    209
  
  Wizja i misja uniwersytetu | str.    213
  
  4.2. Propozycja kształtowania strategii uniwersytetu | str.    219
  
  Zmierzch strategii uniwersytetu? | str.    220
  
  Uwarunkowania tworzenia strategii współczesnego uniwersytetu | str.    224
  
  4.3. Zarządzanie paradoksami strategicznymi w uniwersytecie | str.    228
  
  Proces tworzenia strategii uniwersytetu | str.    233
  
  Treść strategii | str.    249
  
  Kontekst strategiczny | str.    271
  
  4.4. Konkluzja | str.    287
  
  Synteza paradoksów w procesie tworzenia strategii uniwersytetu | str.    288
  
  Synteza paradoksów związanych z treścią strategii uniwersytetu | str.    289
  
  Synteza paradoksów związanych z kontekstem strategicznym | str.    290
  
  Cel istnienia uniwersytetu | str.    290
  
  Zakończenie | str.    293
  
  Bibliografia | str.    297
  
  Indeks | str.    323
RozwińZwiń