INNE EBOOKI AUTORA
-14%
Autor:
Wydawca:
Format:
Tematem książki jest analiza wybranych koncepcji zarządzania uczelnią oraz propozycje rozwiązań, które byłyby najlepsze w dynamicznym, niepewnym i nieprzewidywalnym współczesnym otoczeniu. Autor opiera się na wynikach własnych badań przeprowadzonych w polskich publicznych uczelniach technicznych oraz na wybranych statystykach dotyczących szkolnictwa wyższego. Rozważania te stanowią inspirację do zaprezentowania dwóch nowych koncepcji: uniwersytetu podporządkowanego wiedzy oraz uniwersytetu społecznie odpowiedzialnego. Autor szczegółowo je omawia oraz wskazuje ich zalety i wady.
Książka wzbogacona jest o wywiady z rektorami szkół wyższych oraz przemyślenia na temat przyszłości uczelni w Polsce.
Adresaci:
Publikacja może stanowić niezwykle cenną pozycję dla osób związanych zawodowo ze szkolnictwem wyższym: reprezentantów władz uczelni, pracowników administracji uczelnianej, urzędników ministerialnych, a także menedżerów i wszystkich zainteresowanych rozwojem nowoczesnego szkolnictwa wyższego w Polsce.
"Książka Krzysztofa Leji jest unikatową i szczególnie wartościową pozycją. Stanowi z jednej strony bardzo kompetentną wypowiedź skierowaną do Czytelnika, a z drugiej - zaproszenie do dyskusji, w której każdy Czytelnik może poczuć się zachęcony do zabrania głosu. Autor zwraca się nie tyle z intencją bycia wysłuchanym, ile z zamiarem poruszenia, wywołania odzewu zarówno w sferze intelektualnej, jak i w praktycznym działaniu. Każdy, komu los uczelni wyższych w naszym kraju nie jest obcy, powinien wziąć do ręki tę książkę i dać się zaprosić do tej koniecznej dyskusji".
Prof. dr hab. Monika Kostera
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 328 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-264-6324-2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa, Monika Kostera | str. | 11 |
Wstęp | str. | 19 |
Cel rozprawy | str. | 22 |
Przedmiot analizy | str. | 22 |
Podstawowe założenie | str. | 23 |
Hipotezy robocze | str. | 23 |
Struktura monografii | str. | 25 |
Rozdział 1. Od uniwersytetu liberalnego do uniwersytetu przedsiębiorczego | str. | 29 |
1.1. Historyczne koncepcje uniwersytetu | str. | 29 |
Uniwersytet średniowieczny | str. | 30 |
Uniwersytet liberalny | str. | 32 |
Uniwersytet uniwersalny | str. | 33 |
1.2. Uniwersytet liberalny | str. | 36 |
Koncepcja Wilhelma von Humboldta | str. | 36 |
Wprowadzenie koncepcji uniwersytetu Humboldta w Polsce | str. | 43 |
1.3. Uniwersytet przedsiębiorczy | str. | 53 |
Źródła koncepcji uniwersytetu przedsiębiorczego | str. | 54 |
Tworzenie wiedzy według Michaela Gibbonsa | str. | 58 |
Potrójna spirala Henry'ego Etzkowitza | str. | 60 |
Koncepcja Burtona Clarka | str. | 63 |
Koncepcja Ronalda Barnetta | str. | 70 |
1.4. Konkluzja | str. | 72 |
Rozdział 2. Koncepcje uniwersytetu liberalnego i przedsiębiorczego w praktyce polskich publicznych uczelni technicznych | str. | 76 |
2.1. Cele i założenia badań statystyczno-empirycznych | str. | 76 |
2.2. Polskie uczelnie techniczne w świetle statystyk | str. | 78 |
Kierunki kształcenia w uczelniach technicznych | str. | 79 |
Wybrane zasoby uczelni technicznych | str. | 81 |
Wybrane efekty działalności uczelni technicznych | str. | 85 |
2.3. Polskie uczelnie techniczne w świetle wyników badań empirycznych | str. | 92 |
Centrum sterujące | str. | 93 |
Rdzeń akademicki | str. | 103 |
Relacje uczelni z otoczeniem | str. | 125 |
Finansowanie uczelni | str. | 129 |
Kultura przedsiębiorczości | str. | 136 |
2.4. Konkluzja | str. | 151 |
Rozdział 3. Współczesne koncepcje zarządzania - propozycja zastosowań w uniwersytecie | str. | 155 |
3.1. Wyzwania współczesnego uniwersytetu | str. | 155 |
Funkcjonowanie w warunkach niepewności | str. | 156 |
Elastyczność uniwersytetu reakcją na zmiany w otoczeniu | str. | 157 |
Zmieniająca się rola interesariuszy uczelni | str. | 157 |
3.2. Uniwersytet podporządkowany wiedzy | str. | 158 |
Wiedza podstawowym zasobem uczelni | str. | 158 |
Bariery przepływu wiedzy w uczelni | str. | 161 |
Elementy koncepcji uniwersytetu podporządkowanego wiedzy | str. | 164 |
Organizacja hipertekstowa uniwersytetu podporządkowanego wiedzy | str. | 180 |
3.3. Uniwersytet społecznie odpowiedzialny | str. | 183 |
Zmiany w uniwersytecie | str. | 183 |
Ewolucja relacji uniwersytetu z otoczeniem | str. | 185 |
Elementy koncepcji uniwersytetu społecznie odpowiedzialnego | str. | 187 |
3.4. Konkluzja | str. | 201 |
Rozdział 4. Podstawy tworzenia i wdrażania strategii współczesnego uniwersytetu | str. | 208 |
4.1. Kształtowanie wizji i misji uniwersytetu | str. | 208 |
Wizja i misja organizacji | str. | 209 |
Wizja i misja uniwersytetu | str. | 213 |
4.2. Propozycja kształtowania strategii uniwersytetu | str. | 219 |
Zmierzch strategii uniwersytetu? | str. | 220 |
Uwarunkowania tworzenia strategii współczesnego uniwersytetu | str. | 224 |
4.3. Zarządzanie paradoksami strategicznymi w uniwersytecie | str. | 228 |
Proces tworzenia strategii uniwersytetu | str. | 233 |
Treść strategii | str. | 249 |
Kontekst strategiczny | str. | 271 |
4.4. Konkluzja | str. | 287 |
Synteza paradoksów w procesie tworzenia strategii uniwersytetu | str. | 288 |
Synteza paradoksów związanych z treścią strategii uniwersytetu | str. | 289 |
Synteza paradoksów związanych z kontekstem strategicznym | str. | 290 |
Cel istnienia uniwersytetu | str. | 290 |
Zakończenie | str. | 293 |
Bibliografia | str. | 297 |
Indeks | str. | 323 |