INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Scratch to najpopularniejszy język programowania dla dzieci. Korzystają z niego miliony osób na całym świecie. Jest łatwy w obsłudze, wystarczy przeciągać i upuszczać poszczególne bloki, dzięki czemu nawet najmłodsi adepci sztuki programowania szybko się w nim odnajdą. Książka Bawimy się, programując w Scratchu 3 uczy programowania poprzez zabawę – tworzenie prostych gier, takich jak W labiryncie, Koszykówka, Łowca asteroid czy gra platformowa w stylu SuperMario Bros.
Nowe wydanie uwzględnia aktualną wersję Scratcha, wzbogaconą o nowe funkcje i odnowiony interfejs. Program został tak opracowany, aby można było korzystać z niego zarówno na smartfonach, jak i tabletach, dzięki temu Twoje dziecko może uczyć się programowania na przerwie w szkole czy w trakcie podróży.
Książka jest przeznaczona dla dzieci powyżej 10. roku życia.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 212 |
Kategoria | Programowanie |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
Tłumaczenie | Małgorzata Dąbkowska-Kowalik, Witold Sikorski |
ISBN-13 | 978-83-01-21988-8 |
Numer wydania | 2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Baw się poprzez animaloterapię
do koszyka
Baw się literkami. Poziom 3
do koszyka
Mamo, tato bawmy się
do koszyka
Kochaj się i baw
do koszyka
Maigret się bawi
do koszyka
Jeżynka nie chce się bawić
do koszyka
Kicia Kocia. Nie chcę się tak bawić
do koszyka
Spis treści
Podziękowania XV | |
WprowadzenieXVII | |
Dla kogo przeznaczona jest ta książka XVIII | |
Treść książki XIX | |
Jak korzystać z tej książki XX | |
Zasoby internetowe XXI | |
Errata i aktualizacje XXI | |
1. Pierwsze kroki w Scratchu | 1 |
Uruchamianie Scratcha | 3 |
Pulpit Scratcha: edytor w trybie offline | 4 |
Edytor Scratcha i duszki | 4 |
Edytor rysunków | 6 |
Działanie z blokami kodu | 7 |
Dodawanie bloków | 8 |
Usuwanie bloków | 9 |
Uruchamianie programów | 9 |
Pokazywanie innym swoich programów | 10 |
Uzyskiwanie pomocy | 11 |
Okno Samouczki | 11 |
Przycisk Zajrzyj do środka | 12 |
Podsumowanie | 12 |
2. Linie tęczy w… przestrzeni | 13 |
Szkic projektu | 14 |
A. Utwórz tło z przestrzenią | 16 |
1. Wyczyść i przygotuj scenę | 16 |
B. Utwórz trzy odbijające się kropki | 18 |
2. Namaluj kropkę | 18 |
3. Dodaj kod do duszka Kropka 1 | 19 |
Więcej na temat: Kierunki i stopnie | 20 |
4. Zduplikuj duszka Kropka 1 | 22 |
C. Narysuj linie tęczy | 23 |
5. Dodaj kod dla duszka rysującego | 23 |
Gotowy program | 26 |
Tryb Turbo | 27 |
Podsumowanie | 28 |
Pytania kontrolne | 28 |
3. W labiryncie | 29 |
Szkic projektu | 30 |
A. Spraw, by kot chodził dookoła | 32 |
Więcej na temat: Współrzędne x i y | 32 |
1. Dodaj kod ruchu do duszka gracza | 34 |
2. Zduplikuj kod ruchu dla duszka Kot | 35 |
B. Utwórz poziomy labiryntu | 37 |
3. Pobierz rysunki labiryntu | 37 |
4. Zmień tło | 37 |
5.Zacznij od pierwszego labiryntu | 38 |
C. Nie pozwól kotu przechodzić przez ściany | 38 |
6. Sprawdź, czy kot dotyka ścian | 39 |
D. Utwórz cel na końcu labiryntu | 40 |
7. Utwórz duszka Jabłko | 41 |
8. Wykryj, kiedy gracz dotrze do jabłka | 41 |
9. Dodaj kod obsługi wysyłania komunikatu do duszka Labirynt | 43 |
Gotowy program | 43 |
Wersja 2.0: tryb dla dwóch graczy | 45 |
Duplikuj duszka Jabłko | 45 |
Zmodyfikuj kod duszka Jabłko2 | 46 |
Zduplikuj duszka Pomarańczowy kot | 46 |
Zmodyfikuj kod dla duszka Niebieski kot | 47 |
Powrót do położenia początkowego | 49 |
Tryb oszukiwania: przechodzenie przez ściany | 50 |
Dodaj kod przechodzenia przez ściany do duszka Pomarańczowy kot | 50 |
Dodaj kod przechodzenia przez ściany do duszka Niebieski kot | 50 |
Podsumowanie | 51 |
Pytania kontrolne | 52 |
4. Trafianie do kosza i grawitacja | 53 |
Szkic projektu | 54 |
A. Spraw, by kot skakał i spadał | 55 |
1. Dodaj kod grawitacji do duszka Kot | 55 |
Więcej na temat: Dla wszystkich duszków i tylko dla tego duszka | 57 |
2. Dodaj kod poziomu ziemi | 59 |
3. Dodaj kod skaczącego kota do duszka Kot | 61 |
B. Spraw, aby kot poruszał się w lewo i w prawo | 62 |
4. Dodaj kod chodzenia do duszka Kot | 62 |
C. Utwórz unoszący się w powietrzu kosz | 63 |
5. Utwórz duszka Kosz | 63 |
6. Utwórz duszka Hitbox | 65 |
D. Spraw, by kot strzelał do kosza | 68 |
7. Utwórz duszka Piłka | 68 |
8. Dodaj kod do duszka Piłka | 69 |
9. Wykryj trafienie do kosza | 71 |
10. Napraw błąd punktacji | 73 |
Gotowy program | 76 |
Tryb oszukiwania: zatrzymaj kosz | 77 |
Podsumowanie | 79 |
Pytania kontrolne | 80 |
5. Ulepszona gra Brick Breaker | 81 |
Szkic projektu | 82 |
A. Utwórz rakietkę, która porusza się w lewo i w prawo | 83 |
1. Utwórz duszka Rakietka | 84 |
Więcej na temat: Style obrotu | 85 |
B. Utwórz piłkę, która odbija się od ścian | 86 |
2. Utwórz duszka Piłka tenisowa | 86 |
C. Spraw, aby piłka odbiła się od rakietki | 87 |
3. Dodaj kod odbicia do duszka Piłka tenisowa | 87 |
Więcej na temat: Klonowanie | 89 |
D. Utwórz klony klocków | 90 |
4. Dodaj duszka Klocek | 90 |
5. Klonuj duszka Klocek | 91 |
E. Spraw, aby piłka odbijała się od klocków | 93 |
6. Dodaj kod odbicia do duszka Klocek | 93 |
F. Utwórz komunikaty „Wygrywasz” oraz „Koniec gry” | 94 |
7. Zmodyfikuj kod duszka Piłka tenisowa | 94 |
8. Utwórz duszka Koniec gry | 94 |
9. Utwórz duszka Wygrywasz | 96 |
Gotowy program | 97 |
Wersja 2.0: czas na dopracowanie | 98 |
Narysuj fajne tło | 99 |
Dodaj muzykę | 100 |
Spraw, aby rakieta rozbłysła po uderzeniu | 100 |
Dodaj do klocków animowane pojawienie się i zniknięcie | 101 |
Dodaj efekt dźwiękowy do znikania klocka | 104 |
Dodaj efekt dźwiękowy do duszka Piłka tenisowa | 106 |
Dodaj ślad za piłką tenisową | 106 |
Dodaj animowane pojawienie się duszka Koniec gry | 108 |
Dodaj animowane pojawienie się duszka Wygrywasz | 109 |
Podsumowanie | 111 |
Pytania kontrolne | 112 |
6. Łowca asteroid... w kosmosie | 113 |
Szkic projektu | 114 |
A. Utwórz statek kosmiczny „na pych” | 116 |
1. Utwórz duszka Statek kosmiczny | 116 |
B. Spraw, aby statek kosmiczny zawracał przy krawędzi | 118 |
2. Dodaj kod zawracania do duszka Statek kosmiczny | 119 |
3. Dodaj kod losowego popchnięcia do duszka Statek kosmiczny | 120 |
C. Celuj za pomocą myszy i strzelaj za pomocą spacji | 121 |
4. Utwórz duszka Pocisk energetyczny | 121 |
D. Utwórz asteroidy, które unoszą się dookoła | 124 |
5. Utwórz duszka Asteroida | 124 |
E. Spraw, by asteroidy po trafieniu dzieliły się na dwie | 127 |
6. Dodaj kod podziału asteroidy | 127 |
7. Dodaj kod komunikatu „asteroida rozbita” do duszka Pocisk energetyczny | 129 |
F. Zapisz wynik i utwórz zegar | 130 |
8. Utwórz duszka Koniec czasu | 130 |
G. Wywołaj eksplozję statku kosmicznego, gdy zostanie on trafiony | 132 |
9. Załaduj duszka Eksplozja | 132 |
10. Dodaj kod do duszka Eksplozja | 132 |
11. Dodaj kod eksplozji do duszka Statek kosmiczny | 133 |
Wersja 2.0: ograniczona amunicja | 135 |
Tryb oszukiwania: gwiezdna bomba | 137 |
Podsumowanie | 138 |
Pytania kontrolne | 139 |
7. Tworzenie zaawansowanej gry platformowej 141 | |
Szkic projektu | 142 |
A. Utwórz grawitację, spadanie i lądowanie | 144 |
1. Utwórz duszka Ziemia | 144 |
2. Dodaj grawitację i kod lądowania | 145 |
3. Spraw, by kot chodził i powracał na scenę | 147 |
4. Usuń opóźnienie podnoszenia spod ziemi | 148 |
B. Obsługa stromych zboczy i ścian | 151 |
5. Dodaj kod stromego zbocza | 151 |
C. Spraw, by kot skakał wysoko i nisko | 155 |
6. Dodaj kod skakania | 155 |
D. Dodaj wykrywanie sufitu | 157 |
7. Dodaj niską platformę do duszka Ziemia | 157 |
8. Dodaj kod wykrywania sufitu | 158 |
E. Użyj hitboksa dla duszka Kot | 161 |
9. Dodaj kostium Hitbox do duszka Kot | 162 |
10. Dodaj kod hitboksa | 163 |
F. Dodaj lepszą animację chodzenia | 165 |
11. Dodaj nowe kostiumy do duszka Kot | 166 |
12. Utwórz blok Ustaw właściwy kostium | 167 |
G. Utwórz poziom | 173 |
13. Pobierz i dodaj tło sceny | 173 |
14. Utwórz kostium Hitbox dla duszka Ziemia | 174 |
15. Dodaj kod duszka Ziemia | 175 |
16. Dodaj więcej kodu powracania do duszka Kot | 176 |
H. Dodaj jabłka i wrogie kraby | 178 |
17. Dodaj duszka Jabłko i kod | 178 |
18. Utwórz duszka Krab | 179 |
19. Utwórz sztuczną inteligencję przeciwnika | 180 |
20. Dodaj duszka Koniec czasu | 184 |
Podsumowanie | 186 |
Pytania kontrolne | 187 |
Co dalej? | 189 |
Indeks | 191 |