INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka jest wprowadzeniem do programowania, a zarazem podręcznikiem do przedmiotu PROGRAMOWANIE STRUKTURALNE I OBIEKTOWE, wykładanym dla zawodu technik informatyk. Wiadomości w niej zawarte są przydatne także studentom rozpoczynającym naukę programowania – przedmiot WSTĘP DO PROGRAMOWANIA.
Publikacja opisuje podstawy programowania – algorytmy, cykl tworzenia programu oraz programowanie w językach Pascal oraz C/C++, zarówno w środowisku tekstowym, jak i w Windows. Przedstawia też skrótowo podstawy programowania w Javie.
Książka składa się z 2 części. Tom 1 obejmuje podstawy programowania oraz programowanie strukturalne w językach Pascal i C/C++. Przedstawiane w niej zagadnienia to:
- wstęp do algorytmów,
- podstawy programowania,
- podstawy języka Pascal,
- podstawy języka C i C++,
- obsługa środowisk programistycznych Free Pascal i C++ Builder,
- podstawy użycia debuggera.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 286 |
Kategoria | Programowanie |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-16042-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Część pierwsza. Podstawy programowania | 11 |
1. Podstawy programowania | 11 |
1.1. Co to jest program komputerowy | 11 |
1.2. Algorytmy | 11 |
1.3. Języki programowania | 13 |
1.4. Jak jest realizowany program komputerowy | 16 |
1.5. Cykl powstawania programu | 17 |
1.5.1. Utworzenie kodu źródłowego | 18 |
1.5.2. Kompilacja kodu źródłowego | 18 |
1.5.3. Konsolidacja | 19 |
1.5.4. Uruchamianie i testowanie programu | 20 |
1.5.5. Cykl tworzenia programu | 20 |
2. Algorytmy | 23 |
2.1. Sposób przedstawiania algorytmów | 23 |
2.1.1. Opis słowny | 24 |
2.1.2. Lista kroków | 24 |
2.1.3. Schemat blokowy | 24 |
2.1.4. Zapis w języku programowania | 26 |
2.2. Elementy algorytmów | 27 |
2.2.1. Sekwencja operacji | 27 |
2.2.2. Rozgałęzienie | 28 |
2.2.3. Pętla | 28 |
2.3. Złożoność algorytmu | 30 |
2.4. Iteracja i rekurencja | 31 |
2.4.1. Iteracja | 32 |
2.4.2. Rekurencja | 33 |
Część druga. Pascal i C/C++, programowanie strukturalne | 37 |
3. Środowisko programistyczne Free Pascal | 37 |
4. Elementy języka Pascal | 41 |
4.1. Struktura prostego programu w Pascalu | 41 |
4.2. Nazwy, komentarze, estetyka i czytelność programu | 45 |
4.2.1. Nazwy | 45 |
4.2.2. Komentarze i akapitowanie | 46 |
4.3. Typy danych – do czego służą zmienne | 47 |
4.3.1. Typy podstawowe | 49 |
4.3.2. Typ porządkowy | 49 |
4.3.3. Typ BOOLEAN | 50 |
4.3.4. Typ STRING | 50 |
4.3.5. Typy definiowane przez użytkownika | 51 |
4.4. Instrukcje sterujące, zastosowanie do realizacji elementów algorytmów | 57 |
4.4.1. if...then lub if...then...else | 57 |
4.4.2. case | 59 |
4.4.3. repeat...until | 61 |
4.4.4. while...do | 63 |
4.4.5. for...to/downto...do | 64 |
4.5. Operatory arytmetyczne i logiczne | 66 |
4.5.1. Operatory arytmetyczne | 67 |
4.5.2. Operatory logiczne | 69 |
4.6. Procedury i funkcje | 74 |
4.6.1. Procedury | 74 |
4.6.2. Funkcje | 78 |
4.6.3. Zmienne globalne i lokalne. Zasięg nazw | 79 |
4.7. Projektowanie programu od ogółu do szczegółu (top-down) i od szczegółu do ogółu (bottom-up) | 81 |
4.8. Uruchamianie programu, debugger - podstawy | 83 |
4.8.1. Techniki uruchamiania programów | 83 |
4.8.2. Debugowanie we Free Pascalu | 84 |
4.9. Obsługa wejścia/wyjścia | 89 |
4.9.1. Standardowe wejście/wyjście i moduł CRT | 89 |
4.9.2. Operacje na plikach | 97 |
4.10. Wskaźniki i dynamiczna rezerwacja pamięci | 104 |
4.10.1. Wskaźniki | 104 |
4.10.2. Dynamiczna rezerwacja pamięci | 107 |
4.10.3. Dynamiczne struktury danych | 107 |
4.11. Jak to zrobić? | 110 |
4.11.1. Sekwencja działań i instrukcja blokowa | 111 |
4.11.2. Moment decyzyjny | 111 |
4.11.3. Pętla, w której warunek sprawdzamy na początku | 113 |
4.11.4. Pętla, w której warunek sprawdzamy na końcu | 114 |
4.11.5. Wybór jednej z kilku dróg realizacji programu | 115 |
5. Elementy języka C/C++ – programowanie strukturalne | 117 |
5.1. Struktura programu w C/C++ | 118 |
5.1.1. Kilka uwag o wprowadzaniu i wyprowadzaniu informacji w C++ | 118 |
5.1.2. Struktura programu | 119 |
5.1.3. Nazwy (identyfikatory) w C/C++ | 124 |
5.2. Środowisko C++ Builder 6 | 125 |
5.3. Komentarze i czytelność programu | 129 |
5.4. Wbudowane typy danych i deklarowanie zmiennych | 130 |
5.4.1. Wbudowane typy danych | 130 |
5.4.2. Deklarowanie zmiennych | 133 |
5.4.3. Dyrektywa #define | 133 |
5.5. Operatory | 134 |
5.5.1. Operator przypisania (podstawienia) | 135 |
5.5.2. Operatory arytmetyczne dwuargumentowe | 135 |
5.5.3. Operatory arytmetyczne jednoargumentowe | 137 |
5.5.4. Pozostałe operatory przypisania | 138 |
5.5.5. Operatory logiczne | 139 |
5.5.6. Operator sizeof() | 143 |
5.5.7. Operator przecinek | 145 |
5.5.8. Konwersje typów danych. Operator rzutowania | 145 |
5.6. Priorytety operatorów | 148 |
5.7. Przykłady użycia operatorów | 151 |
5.7.1. Przykłady realizacji sekwencji działań arytmetycznych | 151 |
5.7.2. Przykłady tworzenia warunków | 152 |
5.8. Instrukcje sterujące | 153 |
5.8.1. Instrukcja if...else | 154 |
5.8.2. Instrukcja pętli for | 156 |
5.8.3. Instrukcja do...while | 157 |
5.8.4. Pętle zagnieżdżone | 159 |
5.8.5. Instrukcja while | 159 |
5.8.6. Instrukcja break | 161 |
5.8.7. Instrukcja switch | 162 |
5.8.8. Instrukcja continue | 164 |
5.8.9. Instrukcja goto | 165 |
5.9. Funkcje - podstawy | 166 |
5.9.1. Definiowanie funkcji | 167 |
5.9.2. Przekazywanie parametrów do funkcji - część pierwsza | 176 |
5.9.3. Funkcje typu inline | 179 |
5.9.4. Zmienne globalne i lokalne | 180 |
5.10. Typy danych definiowane przez użytkownika | 183 |
5.10.1. Tablice | 184 |
5.10.2. Tablice znakowe i przetwarzanie łańcuchów znaków | 187 |
5.10.3. Struktury | 190 |
5.11. Wskaźniki i referencje | 192 |
5.11.1. Wskaźniki | 192 |
5.11.2. Referencje | 198 |
5.11.3. Kilka słów o czytaniu deklaracji | 199 |
5.12. Przekazywanie parametrów do funkcji – część druga | 201 |
5.12.1. Przekazywanie parametrów do funkcji przez wartość, wskaźnik i referencję | 201 |
5.12.2. Przekazywanie do funkcji tablic i struktur | 203 |
5.13. Dynamiczna rezerwacja pamięci, przykłady zastosowań | 208 |
5.13.1. Operatory new i delete | 209 |
5.13.2. Funkcje rezerwujące pamięć w języku C | 213 |
5.14. Kilka przykładów funkcji bibliotecznych | 215 |
6. Podstawy obsługi wejścia/wyjścia | 221 |
6.1. Obsługa wejścia/wyjścia w języku C | 221 |
6.2. Obsługa wejścia/wyjścia w języku C++ | 229 |
6.2.1. Klasy, strumienie i pliki nagłówkowe do obsługi wejścia/wyjścia w C++ | 229 |
6.2.2. Operatory wprowadzania i wyprowadzania informacji dla strumieni | 230 |
6.2.3. Flagi stanu formatowania | 231 |
6.2.4. Domniemania w pracy strumieni predefiniowanych | 232 |
6.2.5. Sterowanie formatem wyświetlanej informacji | 233 |
7. Podstawy operacji na plikach | 239 |
7.1. Otwieranie i zamykanie pliku | 239 |
7.2. Pliki tekstowe i binarne | 241 |
7.3. Wejście/wyjście formatowane i nieformatowane | 241 |
7.3.1. Wejście/wyjście formatowane | 242 |
7.3.2. Wejście/wyjście nieformatowane. Dostęp sekwencyjny do pliku | 247 |
7.3.3. Dostęp swobodny do pliku | 251 |
8. Obsługa debuggera C++ Buildera | 259 |
8.1. Śledzenie realizacji programu – debugger | 259 |
8.2. Okno procesora – przykłady kompilacji instrukcji | 264 |
Podstawowe pliki nagłówkowe i biblioteki języka C | 267 |
Dodatek A. Najważniejsze komunikaty kompilatora o błędach | 269 |
Dodatek B. Przykłady zadań testowych | 273 |
Bibliografia | 277 |
Indeks | 279 |