POLECAMY
Autor:
Piotr Grocholiński, Monika Just, Małgorzata Kołodziejczak, Beata Michalska-Dominiak, Agnieszka Michalska-Żyła
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf
Intencją książki jest inspirowanie do wprowadzania metod, sposobów i takiego stylu pracy z uczniami/studentami/uczestnikami szkoleń, które wyzwalają kreatywność własną i zespołową, są wsparciem w procesie adaptacji do zmian. Jest to istotne zwłaszcza teraz, kiedy doświadczamy przełomowych sytuacji, generujących nowe problemy, do rozwiązania których brakuje gotowych recept i procedur.
Punktem wyjścia do jej powstania jest przekonanie, że każda aktywność edukacyjna może być traktowana jako projekt, który dzięki swej strukturze, wykorzystanym narzędziom i technikom pozwala na realizację określonych celów i osiąganie pożądanych efektów oraz znajdowanie trafnych rozwiązań, skrojonych na miarę potrzeb.
Publikacja jest wynikiem połączenia teorii z praktyką stosowania metody design thinking. Bazę stanowią naukowe inspiracje z zakresu: zarządzania, pedagogiki, psychodydaktyki, neuronauk, socjologii - jest to zatem opracowanie o charakterze interdyscyplinarnym.
Krok po kroku pokazane jest, w jaki sposób przejść przez proces z wykorzystaniem metodyki design thinking (DT), jednak książka napisana jest tak, aby dać także możliwość wyboru opisanych w niej metod, narzędzi, inspiracji przydatnych w danej sytuacji, które będą wsparciem w projektach, jakie realizują czytelniczki i czytelnicy.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 214 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8220-547-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Design designer i metamorfozy miejskie
do koszyka
Design Thinking. Design Approach in...
do koszyka
Human Design w praktyce
do koszyka
Human Design. Wzór na lepsze życie
do koszyka
Spis treści
Wstęp . | 7 |
CZĘŚĆ I | |
1. Geneza design thinking | 15 |
2. Zarządzanie zmianą | 23 |
2.1. Skąd się biorą zmiany? | 23 |
2.2. Co napędza, a co powstrzymuje zmiany? | 27 |
2.3. Rodzaje zmian | 29 |
2.4. Stadia i modele zmian | 32 |
2.5. Opór wobec zmian | 37 |
3. Kompetencje przyszłości jako wyzwanie dla współczesnej edukacji | 43 |
3.1. Kompetencje przyszłości | 48 |
3.2. Nowe generacje – pokolenie Z i pokolenie Alfa | 52 |
3.3. Aktywizowanie procesu uczenia się | 55 |
4. Przedsiębiorczość, kreatywność, twórczość, innowacyjność | 65 |
4.1. Klimat sprzyjający twórczemu myśleniu | 67 |
4.2. Myślenie dywergencyjne, motywacja i procedury TRP – wyznaczniki działań edukatora | 72 |
5. Rola wizualizacji w edukacji i design thinking | 77 |
5.1. Dlaczego warto tworzyć rysunkowe notatki z perspektywy wiedzy o mózgu? | 79 |
5.2. Cele myślenia wizualnego w procesie design thinking | 81 |
5.3. Podstawowe narzędzia służące wizualizacji .83 | |
5.4. Stosowanie wizualizacji w design thinking | 85 |
CZĘŚĆ II | |
6. Podejście design thinking w praktyce | 91 |
7. Przed projektem | 95 |
7.1. Zdefiniowanie wyzwania w procesie projektowym | 95 |
7.2. Określenie celów projektu | 97 |
7.3. Kluczowe role w projekcie | 99 |
7.4. Zbudowanie zespołu projektowego | 99 |
7.4.1. Jak liczny powinien być zespół? | 101 |
7.4.2. Jak podzielić zespół projektowy? | 102 |
7.4.3. Na jakie elementy współpracy z zespołem warto zwrócić uwagę? | 103 |
7.5. Narzędzia design thinking | 104 |
7.5.1. Jak dostosować przestrzeń do potrzeb projektowych? | 104 |
7.5.2. Jakie materiały będą potrzebne? | 105 |
7.5.3. Jak skorzystać z aplikacji wspierających pracę projektową? | 106 |
7.6. Planowanie projektu | 106 |
8. W trakcie projektu | 109 |
8.1. Odkrywanie: dlaczego i dla kogo projektujemy? | 110 |
8.2. Badania z użytkownikami | 112 |
8.2.1. Potrzeba badania. Od czego zacząć? | 112 |
8.2.2. Koncepcja badawcza | 114 |
8.2.2.1. Cel i problematyka badania | 115 |
8.2.2.2. Dobór pojęć i wskaźników .116 | |
8.2.2.3. Wybór osób do badania | 117 |
8.2.2.4. Metody i techniki badawcze | 118 |
8.2.3. Realizacja badania i analiza wyników | 132 |
8.2.4. Kilka uwag do realizacji badań dzieci | 133 |
8.3. Odkrywanie: synteza informacji i narzędzia | 135 |
8.4. Definiowanie wyzwania | 138 |
8.5. Tworzenie rozwiązania | 140 |
8.5.1. Zespołowe generowanie pomysłów | 142 |
8.5.2. Selekcja i wybór pomysłów | 149 |
8.6. Prototypowanie | 152 |
8.7. Testowanie | 157 |
9. Po projekcie | 161 |
9.1. Iteracja | 161 |
9.2. Planowanie wdrożenia | 162 |
9.3. Ewaluacja projektów design thinking | 165 |
9.3.1. Ewaluacja jako proces badawczy | 167 |
10. Przykłady i inspiracje | 179 |
Zakończenie | 211 |
Literatura dodatkowa | 213 |