POLECAMY
-15%
Autor:
Wydawca:
Format:
Jakie są typy oporu młodego człowieka w okresie dorastania występujące w szkole i gdzie tkwią jego źródła to najczęściej zadawane pytania przez współczesnego nauczyciela oraz rodziców. Książka pomaga zrozumieć problematykę oporu, przedstawiając jego podstawy w aspekcie filozoficznym, psychologicznym i pedagogicznym. Prezentuje również wyniki badań, pozwalających stwierdzić, jakimi cechami charakteryzują się uczniowie marginalizowani w szkole.
Rok wydania | 2011 |
---|---|
Liczba stron | 288 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-320-0 |
Numer wydania | 3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Opór i dominacja
do koszyka
Opór kulturowy
do koszyka
Opór. Niegodziwe Rozrywki
do koszyka
Opór. Ukraińcy wobec rosyjskiej inwazji
do koszyka
Opór. Ukraińcy wobec rosyjskiej inwazji
do koszyka
Cena odmowy. Opór żydowskiego więźnia...
do koszyka
Dyskurs Opór Tożsamość. Narracje w...
do koszyka
Najsłabszy opór
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 9 |
Część I | 14 |
1. Paradygmat oporu. Podstawy teoretyczne | 15 |
1.1. Droga do racjonalności emancypacyjnej w refl eksji fi lozofi cznej | 15 |
1.2. Refl eksyjne wyjście poza samego siebie. Interpretacja psychologiczna | 26 |
1.2.1. Proces indywiduacji w procesie uspołecznienia | 27 |
1.2.2. Nabywanie kompetencji do interakcji w warunkach trudnych | 31 |
1.2.3. Kompetencje komunikacyjne | 35 |
1.2.4. Kompetencje komunikacyjne w stadiach dojrzałości moralnej | 38 |
1.3. Otwarcie na konfl ikt w dyskursie jako pedagogiczna refl eksja | 43 |
1.3.1. Socjalizacja krytyczna | 44 |
1.3.2. Język krytyki i możliwości | 46 |
1.3.3. Szkoła jako otwarta arena dyskursu | 48 |
1.3.4. Nauczyciel — intelektualista w służbie zmiany | 53 |
1.3.5. Dekonstrukcja kultury jako element pracy nauczyciela | 57 |
1.4. Kierunki badań naukowych w perspektywie paradygmatu oporu | 61 |
2. Opór jako kategoria analityczna | 67 |
2.1. Egzemplifi kacja pojęcia „opór” | 67 |
2.2. Formy oporu w edukacji | 76 |
2.2.1. Opór czynny i bierny | 76 |
2.2.2. Typologia oporu | 79 |
2.2.3. Postawa wobec szkoły a opór | 83 |
2.2.4. Typy oporu występujące w szkole | 85 |
2.2.4.1. Opór transformatywny | 86 |
2.2.4.2. Opór akomodacyjny | 88 |
2.2.4.3. Opór bierny | 90 |
2.2.4.4. Opór agresywny | 92 |
2.2.5. Ambiwalencja — nieredukowalny składnik oporu | 95 |
Część II | 104 |
3. Okres dorastania. Specyfi ka kryzysu i oporu | 105 |
3.1. Interpretacja oporu w okresie dorastania w koncepcji epigenezy rozwoju człowieka Erika H. Eriksona | 105 |
3.2. Okres dorastania | 113 |
3.2.1. Zadania rozwojowe | 113 |
3.2.2. Zaspokojenie potrzeby tożsamości jako dominujące zadanie egzystencjalne w okresie dorastania | 116 |
3.2.3. Wyzwania tożsamości | 121 |
3.2.4. Opór wobec sytuacji trudnej. Mechanizmy obronne w okresie dorastania | 125 |
3.2.5. Zagrożenie zagubieniem tożsamości | 131 |
3.3. Moratorium rozwojowe — szansa wykorzystania możliwości człowieka | 134 |
Część III | 138 |
4. Skutki oporu wobec systemu | 139 |
4.1. Marginalizacja/emancypacja oporu ucznia w szkole. Problematyka badawcza | 139 |
4.2. Procedura badania empirycznego | 143 |
4.3. Techniki analizy. Metoda, techniki i narzędzia badawcze | 146 |
5. Opór młodzieży wobec szkoły jako systemu społecznego | 151 |
5.1. Ogólna charakterystyka typów oporu | 151 |
5.2. Czynniki różnicujące występowanie typów oporu | 160 |
5.2.1. Czynniki odnoszące się do szkoły | 160 |
5.2.1.1. Typ szkoły | 160 |
5.2.1.2. Poziom klasy szkolnej | 169 |
5.2.1.3. Motywy wyboru szkoły | 174 |
5.2.1.4. Wiek szkolny | 176 |
5.2.1.5. Plany kształcenia | 186 |
5.2.1.6. Akceptacja w klasie | 191 |
5.2.1.7. Miejsce w klasie | 194 |
5.2.1.8. Uczucia towarzyszące uczniowi po wejściu do szkoły | 198 |
5.2.2. Czynniki odnoszące się do ucznia i jego rodziny | 203 |
5.2.2.1. Płeć | 203 |
5.2.2.2. Typ miejsca zamieszkania | 207 |
5.2.2.3. Zmiany w strukturze rodziny | 213 |
5.2.2.4. Stan zdrowia ucznia | 218 |
5.2.2.5. Wiek i wykształcenie rodziców | 223 |
5.2.2.6. Status społeczno-zawodowy rodziców | 244 |
5.2.2.7. Wzory osobowe i ich źródła | 257 |
Podsumowanie wyników | 269 |
Zakończenie | 273 |
Bibliografia | 277 |