POLECAMY
Format:
ibuk
Książka wyrasta z przekonania o niesłuszności nagminnej krytyki edukacji. Autorka sugeruje, że docenienie szkoły może inspirować do podejmowania późniejszych prób zmiany kształcenia na lepsze. Dezaprobata raczej konserwuje dawne przyzwyczajenia niż wspiera w szukaniu nowych rozwiązań.
Badaczka przekonuje, że konsekwencji jednostronnych i przez to niebezpiecznych sądów doświadczamy w procesie kolejnych reform. Przygląda się kierunkom zmian w najnowszych podręcznikach polonistycznych i zestawia je z uwagami czynionymi już w latach 90. XX wieku. Prezentuje materiały wywiedzione wprost z praktyki. Porównuje edukację w Polsce i szkole międzynarodowej. Opisuje działania inspirowane przez historyka, nauczycielki plastyki i przedsiębiorczości, a także efekty lekcji języka polskiego i przedmiotu nazwanego oblicza współczesnej kultury. Wiele z analizowanych propozycji miało miejsce w latach 2018/2019 oraz 2019/2020. Bohaterami większości tekstów są uczennice i uczniowie, a w centrum uwagi usytuowane są ich szkolne teksty.
Metodyczny konkret nie tylko służy oglądowi edukacyjnej rzeczywistości. Umożliwia jej zdecydowanie bardziej panoramiczne obrazowanie, osadzenie na tle dawniejszej i współczesnej myśli metodycznej. Dokumentację tegoż stanowią przywoływane prace dotyczące rozmaitych opcji dydaktycznych. Różnice między nimi otwierają przed szkołą sferę wolności, zapewniając nauczycielkom i nauczycielom wybór najbliższej im koncepcji.
Rok wydania | 2021 |
---|---|
Liczba stron | 190 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3830-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Docenić siebie
do koszyka
Empatia zmienia nas, szkołę, świat
do koszyka
Jak pokolorować szkołę
do koszyka
Jak przeżyć szkołę
do koszyka
Jak założyć szkołę niepubliczną
do koszyka
Nie jesteś skazanx na szkołę
do koszyka
Spis treści
Wstęp. Po stronie uczniów, nauczycieli i dydaktyków | 9 |
Część I W POLSCE I NA ŚWIECIE | 17 |
O roli uniwersyteckich mistrzów, dydaktyce i świecie wartości | 19 |
Polonistyczny regres albo zawężanie uczniowskiej i nauczycielskiej swobody | 31 |
Jeden uczeń, dwie szkoły – refleksje o edukacji w Polsce i poza jej granicami | 49 |
Część II SZKOLNA WSPÓLNOTA DYDAKTYCZNA | 67 |
„Zakryte – odkryte”, o związkach akademickich praktyk badawczych i szkolnych doświadczeniach poznawania nie tylko lokalności | 69 |
Stare obrazy i nowe fotografie a dydaktyczne ożywianie także kulturowego archiwum | 93 |
„Kulturowe DNA” – permanentna zmiana i polonistyczne praktyki inicjacyjne | 125 |
Zdaniem uczniów – od starożytnych wzorców osobowych do „obrony polityczności edukacji polonistycznej” | 135 |
Jak Wokulski dotarł do Poznania? Uczniowskie odkrywanie Lalki nie tylko w trakcie pandemii | 151 |
Krótkie wprawki pisarskie, czyli coś więcej niż praktyczna stylistyka | 163 |
Zakończenie. Uczniowskie postscriptum | 177 |
Nota bibliograficzna | 181 |
Indeks osobowy | 183 |
Summary. Appreciating School. Didactic Theory and Methodological Practice | 189 |