Teoria uczenia się w perspektywie konstruktywistycznej

Teoria uczenia się w perspektywie konstruktywistycznej

1 opinia

Format:

ibuk

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

(…) podkreślam oryginalność i wysoką naukową wartość proponowanej publi¬kacji. Dostrzegam także „palącą potrzebę” uzupełnienia rynku literatury peda¬gogicznej – a także szerzej, tj. literatury z zakresu nauk humanistycznych i spo¬łecznych podejmujących problematykę poznawczego funkcjonowania człowieka w świecie – o pozycje z zakresu konstruktywistycznie zorientowanej dydaktyki, a w szczególności te, które nie tylko prezentują bądź popularyzują jej realizacyj¬ne zalecenia, lecz także problematyzują i rozwijają jej założenia teoretyczne, co Jacek Moroz uczynił właściwym celem prowadzonych przez siebie analiz. Ma to szczególne znaczenie w kontekście niegasnącej obecności paradygmatu dydak¬tyki behawioralnej w polskiej rzeczywistości edukacyjnej, w tym – w obszarze dominujących form mentalności nauczycieli i władz oświatowych, a dostrzegal¬nej także wśród przedstawicieli pedagogiki akademickiej, w tym – nauczycieli akademickich, zajmujących się dydaktykami szczegółowymi.
Z recenzji dr hab. Astrid Męczkowskiej-Christiansen
Praca wypełnia poważną lukę w polskiej literaturze przedmiotu krytycznego, na¬ukowego, pojęciowego namysłu nad relacjami między teorią pedagogiki a kon¬struktywizmem poznawczym, a zwłaszcza jego dydaktycznymi aplikacjami. Pracę wyróżnia erudycja, spójna i trafna analiza możliwych dydaktycznych zastosowań perspektywy konstruktywistycznej. Analizie tej towarzyszy celna i wnikliwa metateoretyczna refleksja nad możliwościami implementowania tej perspektywy w przykładowych dziedzinach kształcenia, jak choćby myślenia krytycznego. Jest to praca jednocześnie potrzebna i cenna zarówno jako krytyczna refleksja, jak i źródło wiedzy o dydaktycznych aspektach perspektywy konstruktywistycznej.
Z recenzji dr. hab. Adama Skibińskiego


Rok wydania2020
Liczba stron188
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
ISBN-13978-83-7972-320-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  1. Filozoficzne korzenie konstruktywizmu 15
    1.1. Konstruktywizm epistemologiczny Ernsta von Glasersfelda    18
    1.2. Wiedza i poznanie w radykalnym konstruktywizmie    21
    1.3. Konstruktywizm a antyrealizm    23
  2. Procesy poznawcze a konstruowanie wiedzy w umyśle człowieka 27
    2.1. Czym są stany mentalne?    33
    2.2. Reprezentacje mentalne    37
    2.3. Doświadczenie percepcyjne a proces tworzenia wiedzy    49
  3. Rola języka w procesie myślenia    55
    3.1. Język jako nośnik/ucieleśnienie myśli    56
    3.2. Do czego służy język?    63
  4. Poznawcza rola języka i komunikacji    73
    4.1. Komunikacja i poznanie Dana Sperbera i Deirdre Wilson    79
    4.2. Teoria relewancji    82
    4.3. Czym jest i jak powstaje kontekst?    91
    4.4. Teoria relewancji w kontekście koncepcji uczenia się    94
  5. Teoria uczenia się w perspektywie konstruktywizmu    109
    5.1. Poznawczy aspekt uczenia się    110
    5.2. Językowy aspekt uczenia się    120
  6. Czy konstruktywistyczny model kształcenia wspiera krytyczne myślenie? 127
    6.1. Czym jest krytyczne myślenie?    128
    6.2. Krytyczne myślenie w konstruktywistycznym modelu wiedzy    132
    6.3. Jak konstruktywizm dydaktyczny wyzwala krytyczne myślenie?    134
  7. Rola myślenia kontrfaktycznego w konstruktywistycznym modelu kształcenia    137
    7.1. Myślenie kontrfaktyczne    139
    7.2. Teoria sprawiedliwości Johna Rawlsa jako przykład myślenia proceduralnego    141
    7.3. Myślenie proceduralne i jego edukacyjne użycie    146
  8. Problem-based learning i jego konstruktywistyczne konsekwencje 153
    8.1. Czym jest problem-based learning    153
    8.2. Problem-based learning jako element edukacji konstruktywistycznej    158
    8.3. Dlaczego PBL nie jest metodą projektów    161
  Zakończenie    165
  Bibliografia    171
  Summary    187
RozwińZwiń