INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
(…) podkreślam oryginalność i wysoką naukową wartość proponowanej publi¬kacji. Dostrzegam także „palącą potrzebę” uzupełnienia rynku literatury peda¬gogicznej – a także szerzej, tj. literatury z zakresu nauk humanistycznych i spo¬łecznych podejmujących problematykę poznawczego funkcjonowania człowieka w świecie – o pozycje z zakresu konstruktywistycznie zorientowanej dydaktyki, a w szczególności te, które nie tylko prezentują bądź popularyzują jej realizacyj¬ne zalecenia, lecz także problematyzują i rozwijają jej założenia teoretyczne, co Jacek Moroz uczynił właściwym celem prowadzonych przez siebie analiz. Ma to szczególne znaczenie w kontekście niegasnącej obecności paradygmatu dydak¬tyki behawioralnej w polskiej rzeczywistości edukacyjnej, w tym – w obszarze dominujących form mentalności nauczycieli i władz oświatowych, a dostrzegal¬nej także wśród przedstawicieli pedagogiki akademickiej, w tym – nauczycieli akademickich, zajmujących się dydaktykami szczegółowymi.
Z recenzji dr hab. Astrid Męczkowskiej-Christiansen
Praca wypełnia poważną lukę w polskiej literaturze przedmiotu krytycznego, na¬ukowego, pojęciowego namysłu nad relacjami między teorią pedagogiki a kon¬struktywizmem poznawczym, a zwłaszcza jego dydaktycznymi aplikacjami. Pracę wyróżnia erudycja, spójna i trafna analiza możliwych dydaktycznych zastosowań perspektywy konstruktywistycznej. Analizie tej towarzyszy celna i wnikliwa metateoretyczna refleksja nad możliwościami implementowania tej perspektywy w przykładowych dziedzinach kształcenia, jak choćby myślenia krytycznego. Jest to praca jednocześnie potrzebna i cenna zarówno jako krytyczna refleksja, jak i źródło wiedzy o dydaktycznych aspektach perspektywy konstruktywistycznej.
Z recenzji dr. hab. Adama Skibińskiego
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 188 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego |
ISBN-13 | 978-83-7972-320-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
1. Filozoficzne korzenie konstruktywizmu 15 | |
1.1. Konstruktywizm epistemologiczny Ernsta von Glasersfelda | 18 |
1.2. Wiedza i poznanie w radykalnym konstruktywizmie | 21 |
1.3. Konstruktywizm a antyrealizm | 23 |
2. Procesy poznawcze a konstruowanie wiedzy w umyśle człowieka 27 | |
2.1. Czym są stany mentalne? | 33 |
2.2. Reprezentacje mentalne | 37 |
2.3. Doświadczenie percepcyjne a proces tworzenia wiedzy | 49 |
3. Rola języka w procesie myślenia | 55 |
3.1. Język jako nośnik/ucieleśnienie myśli | 56 |
3.2. Do czego służy język? | 63 |
4. Poznawcza rola języka i komunikacji | 73 |
4.1. Komunikacja i poznanie Dana Sperbera i Deirdre Wilson | 79 |
4.2. Teoria relewancji | 82 |
4.3. Czym jest i jak powstaje kontekst? | 91 |
4.4. Teoria relewancji w kontekście koncepcji uczenia się | 94 |
5. Teoria uczenia się w perspektywie konstruktywizmu | 109 |
5.1. Poznawczy aspekt uczenia się | 110 |
5.2. Językowy aspekt uczenia się | 120 |
6. Czy konstruktywistyczny model kształcenia wspiera krytyczne myślenie? 127 | |
6.1. Czym jest krytyczne myślenie? | 128 |
6.2. Krytyczne myślenie w konstruktywistycznym modelu wiedzy | 132 |
6.3. Jak konstruktywizm dydaktyczny wyzwala krytyczne myślenie? | 134 |
7. Rola myślenia kontrfaktycznego w konstruktywistycznym modelu kształcenia | 137 |
7.1. Myślenie kontrfaktyczne | 139 |
7.2. Teoria sprawiedliwości Johna Rawlsa jako przykład myślenia proceduralnego | 141 |
7.3. Myślenie proceduralne i jego edukacyjne użycie | 146 |
8. Problem-based learning i jego konstruktywistyczne konsekwencje 153 | |
8.1. Czym jest problem-based learning | 153 |
8.2. Problem-based learning jako element edukacji konstruktywistycznej | 158 |
8.3. Dlaczego PBL nie jest metodą projektów | 161 |
Zakończenie | 165 |
Bibliografia | 171 |
Summary | 187 |