Konsekwencje nagradzania wyników pracy nauczycieli szkół publicznych

1 opinia

Autor:

Igor Hebda

Format:

epub, mobi

KUP I POBIERZ

Format: epub, mobi

55,20  69,00 (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 41,40 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Celem książki jest analiza, w jaki sposób nagradzanie wyników pracy nauczycieli wpływa na wyniki egzaminacyjne uczniów i postawy nauczycieli w szkołach publicznych.
W publikacji przedstawiono wpływ nagradzania wyników pracy nauczycieli na efekty kształcenia z uwzględnieniem dwóch perspektyw. Pierwsze ujęcie dotyczy wpływu udziału dodatku motywacyjnego w wynagrodzeniu całkowitym nauczycieli na wyniki egzaminacyjne uczniów i wskaźniki edukacyjnej wartości dodanej. Dodatkowo zbadano wpływ wewnątrzszkolnego zróżnicowania wysokości dodatku motywacyjnego na wyniki egzaminacyjne. Drugie ujęcie zagadnienia dotyczy wpływu postrzegania przez nauczycieli dodatku motywacyjnego oraz nagród za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze na: satysfakcję z wynagrodzeń, poczucie sprawiedliwości płac, zaangażowanie, motywację zewnętrzną i motywację wewnętrzną oraz poczucie autonomii w pracy. Taka perspektywa zagadnienia jest związana z założeniem, że postrzeganie przez pracowników płac jako uzależnionych od rezultatów może mieć większe znaczenie niż ich realne powiązanie z wynikami pracy.
Publikacja może być użyteczna dla wszystkich zainteresowanych poznaniem wpływu wynagradzania wyników pracy nauczycieli na efekty kształcenia. Książka jest skierowana przede wszystkim do:
• nauczycieli,
• dyrekcji szkół publicznych,
• organów prowadzących szkoły i placówki oświatowe.
Książka składa się ze wstępu, pięciu rozdziałów oraz podsumowania. Celem pierwszego rozdziału jest zaprezentowanie zagadnień związanych z wynikami pracy nauczycieli. Rozdział drugi poświęcono wynagrodzeniom nauczycieli szkół publicznych. W rozdziale trzecim przedstawiono uwarunkowania nagradzania wyników pracy w oświacie z punktu widzenia nauki o zarządzaniu. Rozdział czwarty poświęcony jest metodyce i projektowi badań. Kolejny, piąty rozdział pracy przedstawia wyniki badań empirycznych. W końcowej części publikacji przedstawiono wnioski wynikające z przeprowadzonych badań.


Rok wydania2020
Liczba stron194
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-21580-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów     9
  Wstęp     11
  1. Wyniki pracy nauczycieli     15
    1.1. Nauczyciele w systemie oświaty     15
    1.2. Znaczenie wyników pracy nauczycieli     18
    1.3. Determinanty wyników kształcenia     20
    1.4. Zarządzanie wynikami pracy w oświacie     23
    1.5. Podsumowanie     27
  2. Wynagrodzenia nauczycieli     29
    2.1. Definicje i funkcje wynagrodzeń     29
    2.2. Ewolucja wynagrodzeń powiązanych z kompetencjami i efektami pracy     32
    2.3. Wynagrodzenia nauczycieli w Polsce     34
    2.4. Motywowanie przez wynagrodzenia     40
    2.5. Podsumowanie     44
  3. Nagradzanie wyników pracy nauczycieli     47
    3.1. Charakterystyka nagradzania wyników pracy nauczycieli     47
    3.2. Nagradzanie wyników pracy w świetle teorii agencji     50
    3.3. Nagradzanie indywidualnych i zespołowych wyników pracy nauczycieli     52
    3.4. Nagradzanie wyników pracy w oświacie a nagradzanie wyników pracy w sektorze komercyjnym i publicznym     53
    3.5. Wpływ nagradzania wyników pracy na postawy nauczycieli     55
      3.5.1. Znaczenie postaw nauczycieli     55
      3.5.2. Nagradzanie wyników pracy a satysfakcja z wynagrodzeń     56
      3.5.3. Nagradzanie wyników pracy a sprawiedliwość organizacyjna     59
      3.5.4. Nagradzanie wyników pracy a zaangażowanie nauczycieli     61
      3.5.5. Nagradzanie wyników pracy a motywacje zewnętrzna i wewnętrzna     62
    3.6. Konsekwencje nagradzania wyników pracy     65
      3.6.1. Korzyści z nagradzania wyników pracy     65
      3.6.2. Zagrożenia wynikające z nagradzania wyników pracy     66
    3.7. Wnioski z rozważań teoretycznych dla badań własnych     68
  4. Koncepcja badania     71
    4.1. Problem badawczy i koncepcja badania     71
    4.2. Cel badania i pytania badawcze     76
    4.3. Hipotezy badawcze     78
    4.4. Narzędzia badawcze     82
    4.5. Przebieg badania     85
    4.6. Charakterystyka badanych szkół     90
    4.7. Charakterystyka badanych respondentów     95
    4.8. Wiarygodność wyników badania kwestionariuszowego     97
    4.9. Podsumowanie     98
  5. Wyniki badania     99
    5.1. Wyniki badania na danych zastanych     99
      5.1.1. Wpływ udziału dodatku motywacyjnego w finansowym wynagrodzeniu całkowitym na wyniki egzaminacyjne i wskaźniki EWD     99
      5.1.2. Wpływ wewnątrzszkolnego zróżnicowania wysokości dodatku motywacyjnego na wyniki egzaminacyjne i wskaźniki EWD     105
    5.2. Wyniki badania kwestionariuszowego     108
      5.2.1. Wpływ uzależnienia dodatku motywacyjnego i nagród za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze od wyników pracy na satysfakcję z wynagrodzeń     108
      5.2.2. Wpływ uzależnienia dodatku motywacyjnego i nagród za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze od wyników pracy na poczucie sprawiedliwości wynagrodzeń     115
      5.2.3. Wpływ uzależnienia dodatku motywacyjnego i nagród za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze od wyników pracy na zaangażowanie organizacyjne nauczycieli     124
      5.2.4. Wpływ uzależnienia dodatku motywacyjnego i nagród za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze od wyników pracy na motywację nauczycieli     129
      5.2.5. Wpływ uzależnienia dodatku motywacyjnego i nagród za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze od wyników pracy na poczucie autonomii w pracy nauczycieli     140
      5.2.6. Analiza opinii nauczycieli na temat nagradzania wyników pracy w oświacie     146
    5.3. Weryfikacja pomocniczych hipotez badawczych     154
    5.4. Analiza wyników i weryfikacja głównych hipotez badawczych     159
      5.4.1. Wpływ nagradzania wyników pracy nauczycieli na wyniki egzaminacyjne uczniów     159
      5.4.2. Wpływ nagradzania wyników pracy na postawy nauczycieli     161
    5.5. Ograniczenia badania     162
    5.6. Rekomendacje w zakresie przyszłych badań     163
  Podsumowanie i wnioski    165
  Bibliografia    169
  Wykaz aktów prawnych    180
  Wykaz źródeł internetowych    180
  Spis tabel    181
  Spis rysunków    185
  Załącznik. Kwestionariusz badawczy    187
RozwińZwiń