Rażące naruszenie prawa jako przesłanka odpowiedzialności majątkowej funkcjonariusza publicznego

-14%

Rażące naruszenie prawa jako przesłanka odpowiedzialności majątkowej funkcjonariusza publicznego

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

95,46  111,00 (-14%)

Najniższa cena z 30 dni: 111,00 zł 

Ustawa o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa z dnia 20 stycznia 2011 r. stworzyła możliwość dochodzenia roszczeń odszkodowawczych od urzędnika, który wykonując zadania publiczne, czynił to z rażącym naruszeniem prawa. Stwierdzenie rażącego naruszenia prawa powinno nastąpić w jednym z trybów wskazanych w ustawie. W publikacji dokonano analizy tych trybów, co w istocie rzeczy pozwala na ustalenie katalogu zachowań funkcjonariusza, za które może ponosić on odpowiedzialność majątkową, a tym samym na wyznaczenie zakresu tej odpowiedzialności.


Opracowanie stanowi także próbę odpowiedzi na pytanie, czy określona w ustawie odpowiedzialność regresowa funkcjonariusza publicznego została zharmonizowana z odpowiedzialnością odszkodowawczą władzy publicznej ponoszoną za wadliwe działania.


W książce omówione zostały:


zasady odpowiedzialności za szkody wyrządzone przy wykonywaniu władzy publicznej,
podstawy odpowiedzialności majątkowej funkcjonariusza publicznego,
działania i zaniechania władzy mogące rażąco naruszać prawo,
tryby i formy stwierdzania rażącego naruszania prawa.


Adresaci:


Publikacja przeznaczona jest dla przedstawicieli wszystkich profesji prawniczych, a także dla samych funkcjonariuszy szeroko rozumianej administracji publicznej, pracowników naukowych zajmujących się prawem publicznym i prywatnym, studentów studiów prawniczych i administracyjnych, a także dla obywateli narażonych na bezprawne działania funkcjonariuszy publicznych.


Rok wydania2014
Liczba stron512
KategoriaInne
WydawcaWolters Kluwer Polska SA
ISBN-13978-83-264-7818-5
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów | str.    15
  
  Zagadnienia wprowadzające | str.    21
  
  Rozdział    1
  Zasady odpowiedzialności za szkody wyrządzone przy wykonywaniu władzy publicznej | str.    27
  
  1. Uwagi wstępne | str.    27
  
  2. Odpowiedzialność za szkody wyrządzone niezgodnym z prawem działaniem lub zaniechaniem przy wykonywaniu władzy publicznej (art. 417 k.c.) | str.    29
  
  2.1. Szkoda | str.    29
  
  2.2. Wykonywanie władzy publicznej | str.    33
  
  2.3. Niezgodne z prawem działanie lub zaniechanie przy wykonywaniu władzy publicznej | str.    40
  
  2.4. Podmioty odpowiedzialne za szkodę | str.    45
  
  3. Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną niezgodną z prawem ostateczną decyzją lub postanowieniem (art. 4171 2 k.c.) | str.    51
  
  3.1. Ogólne zasady odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną niezgodną z prawem ostateczną decyzją (postanowieniem) | str.    51
  
  3.2. Wydanie decyzji ostatecznej niezgodnej z prawem | str.    52
  
  3.3. Stwierdzenie niezgodności z prawem ostatecznej decyzji (postanowienia) we właściwym postępowaniu administracyjnym | str.    56
  
  3.4. Stwierdzenie niezgodności z prawem ostatecznej decyzji (postanowienia) we właściwym postępowaniu sądowym | str.    59
  
  3.5. Wydanie ostatecznej decyzji (postanowienia) na podstawie aktu normatywnego niezgodnego z Konstytucją, ratyfikowaną umową międzynarodową lub ustawą - problem prejudykatu | str.    63
  
  3.6. Wyłączenie obowiązku uzyskania prejudykatu stwierdzającego niezgodność z prawem decyzji (postanowienia) | str.    66
  
  4. Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną niewydaniem orzeczenia lub decyzji (art. 4171 § 3 k.c.) | str.    67
  
  4.1. Ogólne zasady odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną niewydaniem decyzji (postanowienia) | str.    67
  
  4.2. Obowiązek wydania decyzji (postanowienia) | str.    67
  
  4.3. Niewydanie decyzji (postanowienia) | str.    69
  
  4.4. Stwierdzenie niewydania decyzji (postanowienia) we właściwym postępowaniu | str.    70
  
  5. Wnioski | str.    75
  
   Rozdział    2
  Zasady odpowiedzialności majątkowej funkcjonariusza publicznego za wykonywanie władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa | str.    79
  
  1. Zakres podmiotowy odpowiedzialności | str.    79
  
  1.1. Pojęcie funkcjonariusza publicznego w prawie polskim | str.    79
  
  1.2. Osoba działająca w charakterze organu administracji publicznej (członka kolegialnego organu administracji publicznej) | str.    83
  
  1.3. Osoba działająca z upoważnienia organu administracji publicznej | str.    93
  
  1.4. Osoba wykonująca w urzędzie organu administracji publicznej pracę w ramach stosunku pracy, stosunku służbowego albo umowy cywilnoprawnej | str.    101
  
  1.4.1. Urząd organu administracji publicznej | str.    101
  
  1.4.2. Osoba wykonująca pracę w ramach stosunku pracy | str.    102
  
  1.4.3. Osoba wykonująca pracę w ramach stosunku służbowego | str.    106
  
  1.4.4. Osoba wykonująca pracę w ramach umowy cywilnoprawnej | str.    110
  
  1.5. Osoba "biorąca udział w prowadzeniu sprawy" rozstrzyganej w drodze decyzji lub postanowienia przez organ administracji publicznej | str.    112
  
  2. Przesłanki odpowiedzialności | str.    113
  
  2.1. Zakreślenie przedmiotu rozważań | str.    113
  
  2.2. Wypłata odszkodowania na mocy prawomocnego orzeczenia sądu lub na mocy ugody przez podmiot odpowiedzialny za szkodę wyrządzoną przy wykonywaniu władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa | str.    114
  
  2.2.1. Wykonywanie władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa | str.    114
  
  2.2.2. Prawomocne orzeczenie sądu | str.    115
  
  2.2.3. Ugoda | str.    118
  
  2.2.4. Wypłata odszkodowania | str.    120
  
  2.3. Zawinione działanie lub zaniechanie funkcjonariusza publicznego prowadzące do rażącego naruszenia prawa | str.    124
  
  2.3.1. Wina | str.    124
  
  2.3.2. Wina umyślna | str.    125
  
  2.3.3. Wina nieumyślna | str.    125
  
  2.3.4. Przypisanie winy funkcjonariuszowi | str.    127
  
  3. Wnioski | str.    128
  
  Rozdział    3
  Wykonywanie władzy publicznej z rażącym naruszeniem prawa | str.    133
  
  1. Uwagi ogólne | str.    133
  
  2. Rażące naruszenie prawa oraz brak podstawy prawnej jako przesłanki stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej | str.    138
  
  3. Rażące naruszenie prawa w doktrynie i orzecznictwie sądowym | str.    144
  
  3.1. Rażące naruszenie prawa w doktrynie | str.    144
  
  3.2. Rażące naruszenie prawa w orzecznictwie sądowym | str.    152
  
  4. Wydanie decyzji bez podstawy prawnej | str.    156
  
  4.1. Brak podstawy prawnej w doktrynie | str.    156
  
  4.2. Brak podstawy prawnej w orzecznictwie sądowym | str.    163
  
  5. Wnioski ogólne | str.    166
  
  5.1. Stwierdzanie rażącego naruszenia prawa działaniami organów administracji | str.    167
  
  5.2. Stwierdzanie rażącego naruszenia prawa dokonane zaniechaniami organów administracji | str.    170
  
  5.3. Stwierdzanie braku podstawy prawnej | str.    172
  
  Rozdział    4
  Działania i zaniechania władzy publicznej rażąco naruszające prawo | str.    175
  
  1. Uwagi wstępne | str.    175
  
  2. Decyzje administracyjne | str.    178
  
  2.1. Pojęcie decyzji | str.    178
  
  2.1.1. Decyzja jako akt administracyjny | str.    178
  
  2.1.2. Decyzja w doktrynie oraz w orzecznictwie sądowym | str.    182
  
  2.1.3. Podsumowanie - właściwości decyzji | str.    186
  
  2.2. Domniemanie formy decyzji administracyjnej | str.    199
  
  2.3. Akty administracyjne uznane za decyzje pod wpływem orzecznictwa sądowego | str.    203
  
  2.3.1. Akty administracyjne zakładowe "zewnętrzne" | str.    204
  
  2.3.2. Akty organów korporacji zawodowych podejmowane wobec członków korporacji | str.    208
  
  2.3.3. Akty w sprawach świadczeń z funduszy unijnych | str.    209
  
  2.3.4. Akty nadzoru w sferze materialnego prawa administracyjnego | str.    210
  
  3. Postanowienia | str.    213
  
  3.1. Pojęcie postanowienia | str.    213
  
  3.2. Właściwości postanowień | str.    218
  
  3.3. Rodzaje postanowień | str.    221
  
  4. Zaniechania władzy publicznej | str.    225
  
  4.1. Prawo do rozpatrzenia sprawy administracyjnej bez zbędnej zwłoki | str.    225
  
  4.1.1. Prawo do rozpatrzenia sprawy administracyjnej bez zbędnej zwłoki w prawie unijnym | str.    226
  
  4.1.2. Prawo do rozpatrzenia sprawy administracyjnej bez zbędnej zwłoki w prawie konstytucyjnym | str.    237
  
  4.2. Bezczynność | str.    239
  
  4.2.1. Ustalenia ogólne | str.    239
  
  4.2.2. Bezczynność organu administracji publicznej stanowiąca źródło odpowiedzialności majątkowej funkcjonariusza publicznego | str.    243
  
  4.3. Przewlekłość postępowania | str.    248
  
  4.3.1. Ustalenia ogólne | str.    248
  
  4.3.2. Przewlekłość postępowania administracyjnego stanowiąca źródło odpowiedzialności majątkowej funkcjonariusza publicznego | str.    251
  
  5. Wnioski | str.    255
  
  5.1. Działania władzy publicznej podlegające stwierdzeniu rażącego naruszenia prawa | str.    255
  
  5.2. Zaniechania władzy publicznej podlegające stwierdzeniu rażącego naruszenia prawa | str.    259
  
  Rozdział    5
  Tryby stwierdzania rażącego naruszenia prawa | str.    265
  
  1. Uwagi wstępne | str.    265
  
  2. Administracyjne tryby uzyskiwania prejudykatu | str.    266
  
  2.1. Tryby ogólnoadministracyjne | str.    267
  
  2.1.1. Tryb "nieważnościowy" | str.    267
  
  2.1.2. Stwierdzenie rażącego naruszenia prawa w trybie zażaleniowym (art. 37 k.p.a.) | str.    303
  
  2.2. Tryby postępowania podatkowego | str.    327
  
  2.2.1. Tryb nieważnościowy | str.    328
  
  2.2.2. Tryb "ponagleniowy" | str.    335
  
  2.3. Tryb autokontroli | str.    344
  
  2.3.1. Zakres przedmiotowy autokontroli | str.    344
  
  2.3.2. Rozstrzygnięcia podejmowane w wyniku autokontroli, mające charakter prejudykatu w rozumieniu art. 6 pkt 3 u.o.m.f.p. | str.    347
  
  2.4. Tryb autokontroli w ramach postępowania szczególnego (autokontrola Prezesa UOKiK) | str.    354
  
  2.4.1. Ogólna charakterystyka postępowania autokontrolnego z art. 81 ust. 3 u.o.k.k. | str.    354
  
  2.4.2. Zakres decyzji i postanowień podlegających uchyleniu (zmianie) w postępowaniu autokontrolnym | str.    356
  
  2.4.3. Autokontrola dokonywana przez inne (niż Prezes UOKiK) organy regulacyjne | str.    360
  
  2.4.4. Stwierdzanie rażącego naruszenia prawa przez Prezesa UOKiK w trybie art. 37 k.p.a. | str.    363
  
  3. Tryby sądowoadministracyjne | str.    364
  
  3.1. Stwierdzenie rażącego naruszenia prawa na podstawie art. 145 § 1 pkt 2 p.p.s.a. w zw. z art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a. | str.    364
  
  3.1.1. Sądowe stwierdzenie nieważności decyzji | str.    364
  
  3.1.2. Sądowe stwierdzenie nieważności postanowień | str.    368
  
  3.2. Stwierdzenie rażącego naruszenia prawa na podstawie art. 149 p.p.s.a. | str.    371
  
  3.2.1. Uwagi wstępne | str.    371
  
  3.2.2. Przedmiotowy zakres art. 149 p.p.s.a. | str.    372
  
  3.2.3. Orzeczenia sądu podejmowane na podstawie art. 149 p.p.s.a., mające charakter prejudykatu w rozumieniu art. 6 pkt 8 u.o.m.f.p. | str.    376
  
  3.3. Stwierdzenie rażącego naruszenia prawa na podstawie art. 154 § 2 p.p.s.a. | str.    382
  
  3.3.1. Uwagi wstępne | str.    382
  
  3.3.2. Orzeczenia sądu podejmowane na podstawie art. 154 § 2 p.p.s.a., mające charakter prejudykatu w rozumieniu art. 6 pkt 8 u.o.m.f.p. | str.    384
  
  4. Tryby sądowe | str.    388
  
  4.1. Stwierdzenie rażącego naruszenia prawa na podstawie art. 47714 § 3 k.p.c. | str.    388
  
  4.1.1. Przedmiotowy zakres stosowania art. 47714 § 3 k.p.c. | str.    388
  
  4.1.2. Specyfika postępowań w sprawach ubezpieczeniowych | str.    390
  
  4.1.3. Orzeczenia sądu podejmowane na podstawie art. 47714 § 3 k.p.c., mające charakter prejudykatu w rozumieniu art. 6 pkt 9 u.o.m.f.p. | str.    396
  
  4.2. Stwierdzenie braku podstawy prawnej lub rażącego naruszenia prawa na podstawie art. 47931a § 3 k.p.c. | str.    397
  
  4.2.1. Stosowanie art. 47931a § 3 k.p.c. w sprawach z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów | str.    397
  
  4.2.2. Stosowanie art. 47931a § 3 k.p.c. w sprawach z zakresu regulacji energetyki, regulacji telekomunikacji i poczty oraz regulacji transportu kolejowego | str.    399
  
  5. Wnioski ogólne | str.    402
  
  5.1. Stwierdzenie rażącego naruszenia prawa działaniami podejmowanymi przez organy administracji publicznej | str.    403
  
  5.1.1. Stwierdzenie rażącego naruszenia prawa w stosunku do decyzji i postanowień | str.    403
  
  5.1.2. Stwierdzenie rażącego naruszenia prawa innymi działaniami administracji publicznej | str.    409
  
  5.2. Stwierdzenie rażącego naruszenia prawa zaniechaniem organu | str.    410
  
  5.2.1. Stwierdzanie rażącego naruszenia prawa bezczynnością lub przewlekłością postępowania w sprawie załatwianej w formie decyzji lub postanowienia | str.    410
  
  5.2.2. Stwierdzanie rażącego naruszenia prawa bezczynnością lub przewlekłością postępowania w sprawach załatwianych w innych formach niż decyzja lub postanowienie | str.    413
  
  Rozdział    6
  Formy stwierdzania rażącego naruszenia prawa | str.    416
  
  1. Uwagi wstępne | str.    416
  
  2. Ostateczne decyzje administracyjne | str.    418
  
  2.1. Decyzje stwierdzające rażące naruszenie prawa | str.    418
  
  2.2. Problem ostateczności decyzji administracyjnej | str.    418
  
  2.3. Decyzje ostateczne | str.    422
  
  2.3.1. Decyzje organu odwoławczego ("quasi-odwoławczego") | str.    422
  
  2.3.2. Ostateczne decyzje pierwszoinstancyjne | str.    423
  
  2.3.3. Decyzje wydane w ramach autokontroli na podstawie art. 54 § 3 p.p.s.a. | str.    432
  
  2.3.4. Prawomocność decyzji | str.    434
  
  2.4. Związanie decyzją ostateczną | str.    442
  
  2.5. Utrata przymiotu "ostateczności" przysługującej decyzji | str.    446
  
  2.5.1. Kodeksowe tryby wzruszania decyzji ostatecznych | str.    447
  
  2.5.2. Pozakodeksowe tryby wzruszania decyzji ostatecznych | str.    448
  
  2.5.3. Sądowe tryby wzruszania decyzji ostatecznych | str.    450
  
  3. Postanowienia | str.    451
  
  3.1. Postanowienia stwierdzające rażące naruszenie prawa | str.    451
  
  3.2. "Ostateczność" postanowień | str.    453
  
  3.3. Utrata przymiotu "ostateczności" przysługującej postanowieniom | str.    458
  
  4. Prawomocne wyroki sądu administracyjnego | str.    460
  
  5. Prawomocne wyroki sądu powszechnego | str.    463
  
  6. Wnioski | str.    468
  
  Wnioski końcowe | str.    471
  
  Wykaz literatury | str.    477
  
  Wykaz orzeczeń | str.    497
RozwińZwiń