POLECAMY
-16%
Autor:
Magdalena Małecka- Łyszczek, Irena Lipowicz, Iwona Niżnik-Dobosz, Andrzej Matan, Wojciech Jakimowicz, Czesław Martysz, Teresa Mróz, Jacek Jagielski, Jerzy Korczak, Wojciech Góralczyk, Jarosław Kola, Natalia Kohtamäki, Agnieszka Gryszczyńska, Małgorzata Ganczar, Andrzej Kulig, Grażyna Szpor, Mariusz Szyrski, Krystian Ziemski, Jerzy Supernat, Maciej Szmigiero, Magdalena Tabernacka
Redakcja:
Wydawca:
Format:
Trzeci tom Systemu Prawa Samorządu Terytorialnego prezentuje zagadnienia granic i perspektyw samodzielności samorządu terytorialnego, w tym m.in.:• nadzór nad działalnością samorządu terytorialnego,• kontrola administracyjna oraz kontrola zarządcza,• kierownictwo w samorządzie terytorialnym,• odpowiedzialność polityczna, finansowa, odszkodowawcza, karna organu, funkcjonariusza i osób piastujących funkcje,• sądowa ochrona samodzielności samorządu terytorialnego,• kontrola instancyjna i samorządowe kolegia odwoławcze,• mediacja administracyjna,• transformacja cyfrowa w samorządzie terytorialnym oraz kreatywne wykorzystywanie zasobów,• wyzwania stojące przed samorządem terytorialnym,• doktrynalne podstawy samorządu terytorialnego w państwach Unii Europejskiej.W skład zespołu reakcyjnego i autorskiego wchodzą wybitni przedstawiciele praktyki oraz nauki, gwarantując najwyższy poziom merytoryczny oraz wysoki walor praktyczny publikacji.Publikacja przeznaczona jest przede wszystkim dla przedstawicieli zawodów prawniczych: adwokatów, radców prawnych obsługujących podstawowe jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne, sędziów. Zainteresuje także pracowników samorządowych, radnych oraz przedstawicieli nauki prawa.
Rok wydania | 2023 |
---|---|
Liczba stron | 912 |
Kategoria | Inne |
Wydawca | Wolters Kluwer Polska SA |
ISBN-13 | 978-83-8328-716-4 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wykaz skrótów | str. | 15 |
Rozdział | 1 |
Nadzór nad działalnością samorządu terytorialnego | str. | 19 |
1.1. Istota nadzoru nad samorządem, uwarunkowania konstytucyjne oraz wynikające z EKSL | str. | 25 |
1.1.1. Nadzór nad samorządem terytorialnym w świetle zasad ustrojowych | str. | 25 |
1.1.2. Istota nadzoru w zdecentralizowanym państwie prawa | str. | 26 |
1.1.3. Kontrola a nadzór | str. | 28 |
1.1.4. Nadzór w świetle postanowień EKSL | str. | 32 |
1.2. System środków nadzoru przyjęty przez polskiego prawodawcę | str. | 36 |
1.2.1. Przedmiot nadzoru | str. | 36 |
1.2.2. Kryteria nadzoru | str. | 38 |
1.2.3. Organy nadzoru | str. | 39 |
1.2.3.1. Kompetencje nadzorcze Prezesa Rady Ministrów jako organu nadzoru | str. | 41 |
1.2.3.2. Kompetencje kontrolne oraz nadzorcze wojewody | str. | 42 |
1.2.3.2.1. Środki kontrolne stosowane przez wojewodę | str. | 43 |
1.2.3.2.2. Środki nadzoru stosowane przez wojewodę | str. | 44 |
1.2.3.3. Kompetencje kontrolne oraz nadzorcze r.i.o. – uwagi ogólne | str. | 46 |
1.2.3.3.1. Środki kontrolne stosowane przez r.i.o. | str. | 46 |
1.2.3.3.2. Środki nadzoru stosowane przez r.i.o. | str. | 47 |
1.2.4. Tryb podejmowania działań nadzorczych | str. | 48 |
1.3. Charakterystyka środków nadzoru | str. | 50 |
1.3.1. Szczególne środki nadzoru zapewniające jednolitość administracji samorządowej na poszczególnych poziomach administracji samorządowej oraz rządowej – zarówno centralnej, jak i terenowej | str. | 50 |
1.3.1.1. Uwagi wstępne | str. | 50 |
1.3.1.1.1. Charakter prawny aktów zajęcia stanowiska | str. | 50 |
1.3.1.1.2. Akty zajęcia stanowiska w przepisach szczególnych | str. | 53 |
1.3.1.2. Przesłanki współdziałania | str. | 59 |
1.3.1.2.1. Podstawy prawne obowiązku współdziałania | str. | 59 |
1.3.1.2.2. Przedmiot współdziałania | str. | 61 |
1.3.1.2.3. Forma zajęcia stanowiska | str. | 62 |
1.3.1.2.4. Uzależnienie „ważności” rozstrzygnięcia organu j.s.t. od zajęcia stanowiska przez inny organ | str. | 75 |
1.3.1.2.5. Organy współdziałające (biernie i czynnie) | str. | 77 |
1.3.1.2.5.1. Organ rozstrzygający (współdziałający biernie) | str. | 77 |
1.3.1.2.5.2. Organy współdziałające | str. | 78 |
1.3.1.3. Tryb współdziałania | str. | 79 |
1.3.1.3.1. Termin na zajęcie stanowiska | str. | 80 |
1.3.1.3.2. Domniemanie przyjęcia rozstrzygnięcia w przedstawionym brzmieniu | str. | 81 |
1.3.1.3.3. Problem wypełniania luk w procedurze współdziałania | str. | 82 |
1.3.1.4. Sądowa kontrola aktów zajęcia stanowiska | str. | 82 |
1.3.2. Środki nadzoru dotyczące wadliwych rozstrzygnięć organów jednostek samorządu terytorialnego | str. | 85 |
1.3.2.1. Stwierdzenie nieważności | str. | 86 |
1.3.2.2. Stwierdzenie nieważności aktu organu j.s.t. w części | str. | 89 |
1.3.2.3. Wskazanie na nieistotne naruszenie prawa | str. | 89 |
1.3.2.4. Wstrzymanie wykonania aktu | str. | 90 |
1.3.2.4.1. Cel i konsekwencje wtrzymania wykonalności | str. | 90 |
1.3.2.4.2. Dopuszczalność wstrzymania wykonania aktu w czasie | str. | 91 |
1.3.2.4.3. Przesłanki wstrzymania wykonania | str. | 93 |
1.3.2.4.4. Dopuszczalność częściowego wstrzymania aktu j.s.t. | str. | 93 |
1.3.2.4.5. Skuteczność nadzorczego wstrzymania wykonania aktu w czasie | str. | 94 |
1.3.2.4.6. Forma wstrzymania wykonania | str. | 95 |
1.3.3. Środki stosowane na wypadek zaniechania wykonywania obowiązków przez samorząd | str. | 96 |
1.3.3.1. Charakterystyka ogólna środków nadzoru stosowanych w przypadku zaniechania wykonania obowiązków przez organy j.s.t. | str. | 96 |
1.3.3.1.1. Wezwanie do wykonania obowiązku – istota | str. | 96 |
1.3.3.1.2. Przesłanki materialne podejmowania działań nadzorczych na wypadek zaniechań organów j.s.t. | str. | 98 |
1.3.3.1.3. Termin wkraczania nadzorczego na wypadek zaniechań wykonania obowiązków przez organy j.s.t. | str. | 100 |
1.3.3.1.4. Określenie terminu wykonania zaniechanych działań | str. | 102 |
1.3.3.1.5. Zarządzenie zastępcze – istota i konsekwencje | str. | 103 |
1.3.4. Środki ad personam – personalne dotyczące nadzoru nad organami | str. | 104 |
1.3.4.1. Uwagi wstępne | str. | 104 |
1.3.4.2. Zawieszenie organów gminy oraz ustanowienie zarządu komisarycznego | str. | 106 |
1.3.4.2.1. Podstawy prawne | str. | 106 |
1.3.4.2.2. Przesłanki zawieszenia organów j.s.t. i ustanowienia zarządu komisarycznego | str. | 106 |
1.3.4.2.3. Postępowanie nadzorcze | str. | 109 |
1.3.4.2.4. Zawieszenie organów i ustanowienie zarządu komisarycznego | str. | 112 |
1.3.4.2.5. Powołanie komisarza rządowego | str. | 113 |
1.3.4.2.6. Prawomocność i wykonalność rozstrzygnięcia nadzorczego | str. | 115 |
1.3.4.2.7. Zawieszenie organów j.s.t. i ustanowienie zarządu komisarycznego, powołanie komisarza rządowego na podstawie przepisów szczególnych | str. | 115 |
1.3.4.3. Rozwiązanie organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego przed upływem kadencji | str. | 116 |
1.3.4.3.1. Podstawy prawne | str. | 116 |
1.3.4.3.2. Przesłanki zastosowania środka | str. | 117 |
1.3.4.3.3. Rozwiązanie organu stanowiącego j.s.t. | str. | 119 |
1.3.4.3.4. Wyznaczenie osoby pełniącej funkcję rozwiązanych organów | str. | 119 |
1.3.4.3.5. Prawomocność i wykonalność środka nadzorczego | str. | 120 |
1.3.4.4. Odwołanie wójta, zarządu powiatu, zarządu województwa. Wyznaczenie osoby pełniącej funkcję wójta, zarządu powiatu, zarządu województwa | str. | 121 |
1.3.4.4.1. Podstawy prawne i przesłanki | str. | 121 |
1.3.4.4.2. Postępowanie | str. | 122 |
1.3.4.4.3. Wyznaczenie „osoby” do pełnienia funkcji organu wykonawczego | str. | 123 |
1.3.4.4.4. Prawomocność i wykonalność | str. | 124 |
1.4. Kontrola sądowa działań nadzorczych jako wyraz sądowej ochrony samodzielności samorządu terytorialnego | str. | 125 |
1.4.1. Uwagi wstępne | str. | 125 |
1.4.2. Prawo dostępu do sądu w sprawach dotyczących aktów nadzoru nad samorządem terytorialnym | str. | 127 |
1.4.2.1. Zakres działań nadzorczych podlegających kontroli sądu administracyjnego (przedmiot kontroli sądowej) | str. | 127 |
1.4.2.1.1. Akty nadzoru podlegające zaskarżeniu na podstawie ustaw samorządowych | str. | 129 |
1.4.2.1.2. Akty nadzoru podlegające zaskarżeniu na podstawie art. 3 § 2 pkt 7 p.p.s.a. | str. | 131 |
1.4.2.2. Zdolność sądowa, zdolność procesowa | str. | 135 |
1.4.2.3. Legitymacja skargowa jednostki samorządu terytorialnego | str. | 142 |
1.4.2.4. Uchwała (zarządzenie) o wniesieniu skargi | str. | 146 |
1.4.3. Prawo do właściwej procedury sądowej (wybrane zagadnienia) | str. | 148 |
1.4.3.1. Wstrzymanie ex lege wykonalności nieprawomocnego aktu nadzoru | str. | 148 |
1.4.3.2. Wstrzymanie wykonania aktu nadzoru | str. | 149 |
1.4.3.3. Kontrola rozstrzygnięcia organu nadzoru wydanego w wyniku autokontroli | str. | 150 |
1.4.3.4. Termin na wyznaczenie rozprawy, termin do rozpatrzenia sprawy | str. | 151 |
1.4.4. Prawo do wyroku | str. | 153 |
1.4.4.1. Podstawy uchylenia aktu nadzoru przez sąd administracyjny | str. | 153 |
1.4.4.2. Rekonstrukcja wzorca legalnego (zgodnego z prawem) samorządowego aktu prawa miejscowego | str. | 155 |
1.4.4.3. Prawo do wykonania wyroku sądowego | str. | 159 |
Rozdział | 2 |
Kontrola administracyjna w samorządzie terytorialnym | str. | 161 |
2.1. Uwagi wprowadzające | str. | 162 |
2.2. Kontrola w samorządzie terytorialnym na tle systemu kontroli administracji i jej ogólna charakterystyka | str. | 169 |
2.3. Kontrola administracyjna samorządu terytorialnego sprawowana przez podmioty spoza struktur samorządu (tzw. kontrola zewnętrzna) | str. | 176 |
2.4. Kontrola administracyjna w ramach struktury samorządu terytorialnego (kontrola wewnątrz administracji samorządowej) | str. | 190 |
2.5. Kontrola wewnętrzna sensu stricto w samorządowych jednostkach organizacyjnych (sygnalizacja problemu) | str. | 206 |
2.6. Podsumowanie | str. | 209 |
Rozdział 3 | |
Kontrola zarządcza | str. | 213 |
3.1. Ewolucja koncepcji kontroli zarządczej | str. | 215 |
3.2. Pojęcie kontroli zarządczej na gruncie regulacji prawnych | str. | 216 |
3.3. Pojęcie kontroli zarządczej w nauce prawa | str. | 219 |
3.4. Kontrola zarządcza jako kontrola wewnętrzna sensu stricto | str. | 222 |
3.5. Architektura kontroli zarządczej | str. | 224 |
3.6. Standardy kontroli zarządczej | str. | 225 |
3.7. Odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie kontroli zarządczej | str. | 235 |
3.8. Potrzeba wprowadzenia kontroli zarządczej w strukturach samorządu terytorialnego | str. | 240 |
Rozdział 4 | |
Kierownictwo w samorządzie terytorialnym | str. | 243 |
4.1. Pojęcie i zakres kierownictwa | str. | 246 |
4.1.1. Definicja kierownictwa | str. | 246 |
4.1.2. Akty kierownictwa i środki kierownictwa | str. | 249 |
4.1.3. Odróżnienie kierownictwa od nadzoru, kontroli i koordynacji | str. | 251 |
4.1.4. Zjawiska pośrednie – pojedynczy środek kierownictwa | str. | 252 |
4.1.5. Skuteczność kierownictwa | str. | 252 |
4.1.6. Układy kierownictwa | str. | 253 |
4.2. Kierownictwo w układzie makroadministracyjnym | str. | 254 |
4.2.1. Uwagi wstępne | str. | 254 |
4.2.2. Zależności organizacyjne w samorządzie terytorialnym a decentralizacja i zasada samodzielności | str. | 255 |
4.2.3. Zależności organizacyjne w samorządzie terytorialnym a dekoncentracja | str. | 258 |
4.2.4. Formy działania administracji publicznej właściwe dla kierownictwa w sferze makroadministracyjnej i w układach pośrednich | str. | 261 |
4.2.4.1. Prawo wewnętrzne | str. | 261 |
4.2.4.2. Zarządzenia: regulamin organizacyjny | str. | 265 |
4.2.4.3. Zarządzenia: inne czynności | str. | 266 |
4.2.4.4. Uchwały jako akty kierownictwa | str. | 268 |
4.3. Układy pośrednie | str. | 270 |
4.3.1. Układ: jednostka samorządu terytorialnego a jednostka organizacyjna | str. | 270 |
4.3.2. Układ: jednostka samorządu terytorialnego a spółka | str. | 273 |
4.3.3. Układy pośrednie w funkcjonowaniu m.st. Warszawy | str. | 275 |
4.3.4. Inne zależności organizacyjne w układach pośrednich w samorządzie terytorialnym | str. | 277 |
4.4. Kierownictwo w ramach zespolenia oraz w sytuacjach nadzwyczajnych | str. | 277 |
4.4.1. Istota zespolenia w samorządzie terytorialnym | str. | 278 |
4.4.2. Kierownictwo w ramach zarządzania kryzysowego | str. | 279 |
4.4.3. Kierownictwo w stanie klęski żywiołowej | str. | 282 |
4.4.4. Kierownictwo w stanie wyjątkowym i w stanie wojennym | str. | 283 |
4.5. Kierownictwo w układzie mikroadministracyjnym | str. | 284 |
4.5.1. Podstawa i zakres | str. | 284 |
4.5.2. Akty kierownictwa i środki kierownictwa w układzie mikroadministracyjnym | str. | 287 |
4.5.2.1. Akty generalne | str. | 290 |
4.5.2.2. Akty indywidualne | str. | 295 |
4.5.2.3. Miękkie środki kierowania | str. | 307 |
4.5.2.4. Kultura stosowania środków kierownictwa | str. | 312 |
Rozdział | 5 |
Odpowiedzialność polityczna, finansowa, odszkodowawcza, karna (organu, funkcjonariusza i osób piastujących funkcje) | str. | 313 |
5.1. Odpowiedzialność polityczna organów j.s.t. | str. | 320 |
5.1.1. Założenia ustrojowe odpowiedzialności politycznej organów j.s.t. | str. | 320 |
5.1.2. Odpowiedzialność polityczna | str. | 324 |
5.1.3. Instrumenty odpowiedzialności politycznej organów j.s.t. | str. | 330 |
5.1.4. Wotum zaufania | str. | 332 |
5.1.5. Absolutorium | str. | 338 |
5.1.6. Referendum odwoławcze | str. | 342 |
5.1.7. Odpowiedzialność wyborcza | str. | 348 |
5.2. Odpowiedzialność administracyjnoprawna (organu, funkcjonariusza i osób piastujących funkcje) | str. | 350 |
5.2.1. Uwagi wstępne | str. | 350 |
5.2.2. Odpowiedzialność organu administracji samorządowej | str. | 357 |
5.2.3. Odpowiedzialność administracyjnoprawna funkcjonariusza i osób piastujących funkcje | str. | 362 |
5.2.4. Wnioski | str. | 379 |
5.3. Odpowiedzialność cywilnoprawna (organu, funkcjonariusza i osób piastujących funkcje) | str. | 382 |
5.3.1. Odpowiedzialność odszkodowawcza jako podstawowy typ odpowiedzialności cywilnej organu władzy publicznej | str. | 382 |
5.3.2. Regulacja odpowiedzialności za szkody wyrządzone działaniem władzy publicznej | str. | 386 |
5.3.3. Podstawy i przesłanki odpowiedzialności odszkodowawczej za niezgodne z prawem działania przy wykonywaniu władzy publicznej | str. | 389 |
5.3.3.1. Powiązanie prawne regulacji konstytucyjnej z przepisami Kodeksu cywilnego | str. | 389 |
5.3.3.2. Wyrządzenie szkody jako okoliczność warunkująca odpowiedzialność władzy publicznej | str. | 394 |
5.3.3.3. Zdarzenie niezgodne z prawem i jego powiązanie ze szkodą | str. | 401 |
5.3.3.4. Zakres podmiotowy | str. | 406 |
5.3.4. Odpowiedzialność z tytułu czynu niedozwolonego określonego w art. 4171 k.c. | str. | 408 |
5.3.4.1. Wyrządzenie szkody przez wydanie aktu normatywnego, prawomocnego orzeczenia lub ostatecznej decyzji | str. | 408 |
5.3.4.2. Wyrządzenie szkody przez niewydanie orzeczenia lub decyzji albo aktu normatywnego | str. | 412 |
5.3.4.3. Względy słuszności | str. | 415 |
5.3.5. Odpowiedzialność majątkowa funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa | str. | 419 |
5.3.5.1. Przesłanki regresowej odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych | str. | 419 |
5.3.5.2. Procedura dochodzenia odpowiedzialności regresowej | str. | 425 |
Rozdział 6 | |
Sądowa ochrona samodzielności samorządu terytorialnego | str. | 429 |
6.1. Istota samodzielności samorządu terytorialnego jako przedmiotu sądowej ochrony | str. | 432 |
6.1.1. Pojęcie samodzielności jednostek samorządu terytorialnego | str. | 432 |
6.1.2. Podmiotowość prawna samorządu terytorialnego | str. | 436 |
6.1.3. Osobowość prawna samorządu terytorialnego | str. | 442 |
6.1.4. Przestrzeń samodzielności samorządu terytorialnego | str. | 446 |
6.1.5. Złożoność samodzielności samorządu terytorialnego | str. | 447 |
6.2. Istota sądowej ochrony samodzielności samorządu terytorialnego | str. | 455 |
6.3. Sądowa ochrona samodzielności samorządu terytorialnego jako gwarancja realizacji jego praw podmiotowych | str. | 457 |
6.3.1. Ochrona samodzielności samorządu terytorialnego w postępowaniu przed sądem administracyjnym | str. | 460 |
6.3.1.1. Legitymacja do złożenia skargi do sądu administracyjnego na akty nadzoru | str. | 462 |
6.3.1.2. Legitymacja do występowania przed sądem administracyjnym w sporach kompetencyjnych i o właściwość | str. | 464 |
6.3.1.3. Problem legitymacji do złożenia skargi do sądu administracyjnego na akty lub czynności z zakresu administracji publicznej | str. | 466 |
6.3.1.4. Legitymacja w postępowaniu przed sądem administracyjnym „przeciwko” jednostce samorządu terytorialnego | str. | 473 |
6.3.2. Legitymacja w postępowaniu przed sądem powszechnym | str. | 474 |
6.3.3. Legitymacja w postępowaniu przed sądem karnym | str. | 476 |
6.3.4. Legitymacja do uruchomienia postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym | str. | 476 |
6.4. Sądowa ochrona samodzielności samorządu terytorialnego jako zasada prawa | str. | 483 |
Rozdział 7 | |
Kontrola instancyjna i samorządowe kolegia odwoławcze | str. | 487 |
7.1. Samorządowe kolegia odwoławcze: pojęcie, geneza i kształtowanie się w czasie ich samodzielności ustrojowej i proceduralnej | str. | 492 |
7.1.1. Przesłanki, ustrój i organizacja kolegium odwoławczego przy sejmiku samorządowym, a następnie samorządowego kolegium odwoławczego jako prawna konsekwencja samodzielności gminy | str. | 492 |
7.1.2. Wyjaśnienie metody prezentacji problemów badawczych | str. | 508 |
7.1.3. Pierwszy etap – byt prawny kolegium odwoławczego przy sejmiku samorządowym od wprowadzenia go do porządku prawnego i reaktywacji gminy z dniem 27.05.1990 r. po wejście w życie ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych, tj. do dnia 6.12.1994 r. | str. | 509 |
7.1.3.1. Podstawy konstytucyjne samorządu terytorialnego | str. | 509 |
7.1.3.2. Decentralizacja i samodzielność gminy | str. | 510 |
7.1.3.3. Decentralizacja wobec instytucji jurysdykcji administracyjnej | str. | 512 |
7.1.3.4. Samodzielność ustrojowa kolegium odwoławczego przy sejmiku samorządowym | str. | 514 |
7.1.4. Drugi etap – od wejścia w życie ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych z dniem 6.12.1994 r. do czasu reformy administracji publicznej 1998/1999 z dniem 1.01.1999 r. | str. | 523 |
7.1.4.1. Otoczenie konstytucyjne i ustawowe samorządowych kolegiów odwoławczych | str. | 523 |
7.1.4.2. Następstwo prawne. Poszerzenie zakresu orzekania samorządowych kolegiów odwoławczych o sprawy cywilne – wykorzystanie niezależności ustrojowej SKO w kierunku organu quasi-sądowego (trybunału administracyjnego) | str. | 524 |
7.1.4.3. Pozostałe regulacje ustrojowe i proceduralne: SKO jako państwowe jednostki budżetowe, organy kolegium, niezależność kolegium jako funkcja niezależności przewodniczącego i niezależności członków kolegium, analiza więzów organizacyjnych SKO z sejmikiem i Prezesem Rady Ministrów, kolegium jako niezależny organ administracji państwowej (ale nie rządowej) | str. | 526 |
7.1.5. Trzeci etap – nowelizacja statusu SKO po wprowadzeniu trzystopniowego samorządu terytorialnego do dzisiaj z uwzględnieniem problematyki zmian Kodeksu postępowania administracyjnego w zakresie dwuinstancyjności postępowania administracyjnego i holistycznego miejsca SKO w systemie administracji publicznej i ewentualnie sądownictwa administracyjnego | str. | 532 |
7.1.5.1. Podstawy konstytucyjne, otoczenie prawne i aksjologiczne | str. | 532 |
7.1.5.2. Przyczyny i kierunek nowelizacji ustawy o samorządzie terytorialnym. Właściwość miejscowa, rzeczowa i instancyjna SKO. Specyfika samodzielności proceduralnej SKO | str. | 534 |
7.1.5.3. Rozwiązania ustrojowo-organizacyjne dotyczące organów i członków SKO. Redefinicja statusu i charakteru prawnego kolegium jako organu administracyjnego | str. | 538 |
7.1.5.4. Niezależność SKO wobec nadzoru Prezesa Rady Ministrów – ustawa z 25.11.2004 r. o zmianie ustawy o samorządowych kolegiach odwoławczych | str. | 542 |
7.1.6. Podsumowanie | str. | 543 |
7.2. Postępowanie przed kolegiami odwoławczymi przy sejmikach samorządowych | str. | 546 |
7.2.1. Organizacja i właściwość kolegiów odwoławczych | str. | 546 |
7.2.2. Postępowanie przed kolegium odwoławczym | str. | 551 |
7.3. Postępowanie przed samorządowymi kolegiami odwoławczymi | str. | 556 |
7.3.1. Organizacja samorządowych kolegiów odwoławczych | str. | 556 |
7.3.2. Właściwość samorządowych kolegiów odwoławczych | str. | 562 |
7.3.3. Właściwość prezesa samorządowego kolegium odwoławczego | str. | 570 |
7.3.4. Wyłączenie właściwości samorządowego kolegium odwoławczego i jego prezesa | str. | 574 |
7.3.5. Zasady działania samorządowych kolegiów odwoławczych | str. | 577 |
Rozdział 8 | |
Mediacje administracyjne | str. | 587 |
8.1. Istota mediacji administracyjnych w samorządzie terytorialnym | str. | 588 |
8.2. Aksjologiczne uwarunkowania mediacji w praktyce działania organów samorządu terytorialnego | str. | 590 |
8.3. Zakres mediacji administracyjnych | str. | 594 |
8.4. Organ administracji samorządowej jako uczestnik mediacji | str. | 599 |
8.5. Mediator w mediacjach administracyjnych | str. | 600 |
8.6. Procedura stosowania mediacji administracyjnych | str. | 603 |
8.7. Mediacje administracyjne – w kierunku egalitarnej komunikacji | str. | 606 |
Rozdział | 9 |
Transformacja cyfrowa | str. | 609 |
9.1. Wprowadzenie | str. | 613 |
9.2. Pojęcie transformacji cyfrowej i jej uwarunkowania prawne | str. | 613 |
9.2.1. Pojęcie transformacji cyfrowej | str. | 613 |
9.2.2. Regulacja transformacji cyfrowej w Unii Europejskiej | str. | 616 |
9.3. Elektroniczne usługi administracji publicznej | str. | 624 |
9.3.1. Regulacje prawne usług | str. | 624 |
9.3.2. Pojęcie usług i ich rodzaje a zadania publiczne | str. | 627 |
9.3.3. Rozwój elektronicznych usług publicznych | str. | 631 |
9.3.4. Uwierzytelnienie (usługi zaufania, podpis osobisty, profil zaufany) | str. | 635 |
9.3.5. Platformy elektroniczne i portale dostępowe | str. | 639 |
9.3.6. Elektroniczne zarządzanie dokumentacją | str. | 643 |
9.3.7. Doręczenia elektroniczne | str. | 650 |
9.3.8. Rejestry i systemy informacyjne a zadania samorządu terytorialnego (interoperacyjność) | str. | 656 |
9.3.9. Dostępność cyfrowa stron internetowych | str. | 659 |
9.4. Cyberbezpieczeństwo w jednostkach samorządu terytorialnego | str. | 661 |
9.4.1. Samorząd terytorialny wobec cyberzagrożeń | str. | 661 |
9.4.2. Cyberbezpieczeństwo i incydenty – uwagi terminologiczne | str. | 668 |
9.4.3. Regulacja cyberbezpieczeństwa jednostek samorządu terytorialnego | str. | 673 |
9.4.4. Perspektywy | str. | 677 |
9.5. Inteligentny rozwój samorządu terytorialnego | str. | 678 |
9.5.1. Nowe ujęcie innowacji w jednostkach samorządu terytorialnego | str. | 678 |
9.5.2. Strategie, plany i programy rozwoju inteligentnych miast i wsi | str. | 681 |
9.5.3. Korzyści i zagrożenia związane z inteligentnym rozwojem jednostek samorządu | str. | 686 |
Rozdział 10 | |
Kreatywne wykorzystywanie zasobów. Drony, elektromobilność | str. | 689 |
10.1. Kreatywność | str. | 691 |
10.2. Rozwój w warunkach ograniczonych zasobów | str. | 695 |
10.3. Prawna regulacja bezzałogowych statków powietrznych | str. | 699 |
10.4. Lotnictwo cywilne i lotnictwo państwowe | str. | 701 |
10.5. Drony – zagadnienia terminologiczne | str. | 702 |
10.6. Kategorie lotów i klasy bezzałogowych statków powietrznych | str. | 703 |
10.7. Loty w kategorii „otwartej” | str. | 706 |
10.8. Loty w kategorii „szczególnej” | str. | 707 |
10.9. Rejestracja operatorów, wymagane kompetencje pilotów | str. | 711 |
10.10. Strefy geograficzne i koncepcja U-space | str. | 713 |
10.11. Rozwój elektromobilności i infrastruktury paliw alternatywnych jako obszar kreatywnego zarządzania zasobami w samorządzie | str. | 717 |
10.12. Kontekst polityki rozwoju i postulat spójności działań | str. | 720 |
10.13. Rola samorządów w realizacji strategicznych celów w obszarze elektromobilności | str. | 724 |
10.14. Rozwój infrastruktury ładowania pojazdów niskoemisyjnych | str. | 725 |
10.15. Modernizacja floty użytkowanych pojazdów | str. | 728 |
10.16. Kompetencje samorządów w zakresie ustanawiania szczególnych zasad użytkowania pojazdów niskoemisyjnych w ruchu drogowym | str. | 736 |
10.17. Podsumowanie | str. | 740 |
Rozdział | 11 |
Wyzwania stojące przed samorządem terytorialnym | str. | 743 |
11.1. O potrzebie i przyczynach zmian w samorządzie terytorialnym | str. | 747 |
11.2. Wyzwania o charakterze wewnątrzpaństwowym | str. | 749 |
11.2.1. Wyzwania demograficzne | str. | 749 |
11.2.2. Wyzwania terytorialne | str. | 755 |
11.2.3. Wyzwania w zakresie władztwa ustrojowego | str. | 763 |
11.2.4. Wyzwania w zakresie władztwa zadaniowego | str. | 767 |
11.2.5. Wyzwania w zakresie władztwa finansowego | str. | 770 |
11.2.6. Wyzwania w zakresie władztwa personalnego. Profesjonalizacja kadr samorządowych | str. | 771 |
11.2.7. Polityzacja samorządu – wyzwanie do usamodzielnienia się samorządu terytorialnego od nadmiernego wpływu partii politycznych | str. | 775 |
Rozdział | 12 |
Zewnętrzne i wewnętrzne problemy samorządu terytorialnego w świetle aktualnych wyzwań oraz ich możliwe rozwiązania | str. | 783 |
12.1. Uwagi wstępne | str. | 786 |
12.2. Polityzacja samorządu terytorialnego | str. | 791 |
12.3. Kapitał ludzki i przywództwo | str. | 792 |
12.4. Funkcje i kompetencje kierownicze | str. | 795 |
12.5. Motywacja służby publicznej | str. | 797 |
12.6. Transformacja cyfrowa | str. | 799 |
12.7. Automatyzacja procesów decyzyjnych | str. | 802 |
12.8. Dodatkowe źródła dochodów | str. | 804 |
12.9. Zaangażowanie obywatelskie | str. | 805 |
12.10. Kultura administracyjna | str. | 810 |
12.11. Procesy i procedury administracyjne | str. | 812 |
12.12. Zdolność administracyjna | str. | 814 |
12.13. Reformy | str. | 816 |
12.14. Zmiana organizacyjna | str. | 819 |
12.15. Transfer obcych rozwiązań | str. | 822 |
Rozdział 13 | |
Doktrynalne podstawy samorządu terytorialnego w państwach UE | str. | 825 |
13.1. Wprowadzenie | str. | 829 |
13.2. Internacjonalizacja prawa | str. | 834 |
13.3. Kształtowanie się wspólnej aparatury pojęciowej | str. | 838 |
13.4. Modelowe rozwiązania | str. | 840 |
13.4.1. Samodzielność samorządu | str. | 841 |
13.4.2. Reformowanie samorządu | str. | 849 |
13.4.3. Legitymizacja samorządu | str. | 852 |
13.5. Podsumowanie | str. | 855 |
Podsumowanie | str. | 857 |
Informacja o Stowarzyszeniu KOPIPOL | str. | 903 |
Autorzy | str. | 907 |