POLECAMY
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Szkołę można badać, opisywać i analizować z bardzo różnych perspektyw. Perspektywa przyjęta w tej książce wywodzi się z koncepcji uznania Axela Honnetha. Potrzeba uznania, deficyt uznania, odmowa uznania są to stany uruchamiające odmienne praktyki społeczne. Ludzie konstruują swoją tożsamość w różny sposób, w zależności od towarzyszących im relacji społecznych. Oparty na walce o uznanie konflikt moralny musi być przez pedagogikę: rozpoznany, opisany i zrozumiany na poziomie teoretycznym. Na poziomie praktycznym powinien zmierzać do budowania pedagogicznej kultury uznania. Uznanie będące warunkiem każdej tożsamości trzeba – w moim przekonaniu – włączyć dzisiaj w normatywny system celów wychowania/edukacji. Jeśli tak, to spojrzenie na szkołę przez pryzmat teorii uznania może otworzyć przed nami nowe, nieodkryte jeszcze obszary jej funkcjonowania. I właśnie takie spojrzenie na współczesną edukację i polską szkołę jest przedmiotem prezentowanej książki. Próbuję w niej pokazać zarówno potencjał zmian i możliwości rozwiązywania współczesnych problemów, jaki niewątpliwie tkwi w procesach edukacji jak i banalizację i pozór wpisany w tę praktykę społeczną i opisujące ją kategorie pojęciowe. Koncentruję się na edukacji na różnych poziomach instytucjonalnej organizacji. Pytaniem, na które staram się odpowiedzieć jest zarówno problem zmiany w edukacji, szkole oraz wśród uczestników procesów edukacyjnych, jak i zagadnienie związane z tym, czy szkoła jest, czy być może przestrzenią uznania? Czy instytucja szkoły, czy jej edukacyjna koncepcja dają realna szanse na uznanie, czy pojawia się ona we wzajemnych relacjach wszystkich uczestników procesów edukacyjnych? Czy uznanie, jako warunek konstruktywnej, samodzielnej pracy nad własną tożsamością jest obecne w warunkach polskiej szkoły? Czy oparta o uznanie tożsamość może być budowana w instytucji, której podstawowe cele wpisują się dzisiaj w opozycję: rynek pracy czy emancypacja? Odpowiedzi na te pytania szukam w badaniach narracyjnych, które prowadziłam w oparciu o autorską, oryginalną metodologię skoncentrowaną na następujących etapach badawczych: krytyce-narracji-rozumieniu-zmianie.
Rok wydania | 2020 |
---|---|
Liczba stron | 250 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-21460-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Szkoła na miarę możliwości dziecka
do koszyka
Szkoła pod Żaglami
do koszyka
# Szkoła 2.0
do koszyka
# Szkoła 1.0
do koszyka
Szkoła aniołów
do koszyka
Szkoła aniołów
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Rozdział 1. Perspektywa badań nad szkołą jako przestrzenią uznania | 15 |
1.1. Krytyczne badania narracyjne – propozycja własna | 15 |
1.2. Zmiana i czas jako kontekst badań współczesnej edukacji i szkoły | 28 |
1.3. Neoliberalny pozór jako bariera dla edukacji i relacji uznania | 60 |
Rozdział 2. (Nie)Bezpieczna szkoła? Deficyt relacji uznania | 79 |
2.1. Trzy sfery uznania. Bezpieczeństwo, prawo, wspólnota | 79 |
2.2. Szkolne rytuały władzy i dominacji a uznanie | 89 |
Rozdział 3. Nauczycielskie walki o uznanie jako indywidualne oraz instytucjonalne praktyki emancypacyjne 111 | |
3.1. Głos pozbawiony uznania w narracjach nauczycieli | 111 |
3.2. Doświadczenie pogardy w trzech sferach uznania | 127 |
Rozdział 4. Między etosem a przetrwaniem. Walka o uznanie w świecie akademickim | 151 |
4.1. Tradycyjne źródła potrzeby uznania w świecie akademickim | 151 |
4.2. Głos pozbawiony uznania w narracjach pracowników naukowych | 163 |
Rozdział 5. Wolny (od uznania) rynek pracy absolwentów szkół wyższych 203 | |
5.1. Narracje uznania absolwentów szkół wyższych | 203 |
5.2. Adaptacja do rynku pracy jako doświadczenie odmowy uznania | 217 |
Zakończenie | 233 |
Bibliografia | 243 |