Logika dopasowania okazji i strategicznych opcji realnych

Logika dopasowania okazji i strategicznych opcji realnych

1 opinia

Format:

ibuk

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Odniesienie do przyszłości na gruncie nauk o zarządzaniu jest zagadnieniem szczególnie intensywnie analizowanym w zarządzaniu strategicznym. Klasyczne zarządzanie dotyczyło warunków działania quasi-stabilnych w czasie, a przewidywanie przyszłości było nie tyle możliwe, ile bardziej prawdopodobne. Ewolucyjna koncepcja przyszłości upoważniała do akceptacji założeń o niezmienności trendów, w konsekwencji prowadząc do kontynuowania obranych wcześniej sposobów rozwoju przedsiębiorstwa, najczęściej wyznaczanych na podstawie danych historycznych. Współcześnie bardziej skuteczne jest tzw. ewentystyczne (zdarzeniowe) postrzeganie przyszłości. Może to oznaczać, że współczesne zarządzanie, a szczególnie strategiczne, stopniowo odchodzi od antycypacji przyszłych trendów rozwoju otoczenia przedsiębiorstw jako wyznacznika decyzji strategicznych. Tym samym możliwe staje się odrzucenie propozycji rozwoju firmy w oparciu o przewidywanie przyszłości, zwłaszcza że przykłady z praktyki gospodarczej świadczą o nieliniowym rozwoju przedsiębiorstwa. Za główne czynniki, mające bezpośredni wpływ na asymetryczny rozwój przedsiębiorstw, uznaje się pojawiające się w ich otoczeniu szanse i związane z nimi okazje. Efektywność wykorzystania tych zmiennych zależy od wielu różnych okoliczności, których należy poszukiwać zarówno w otoczeniu zewnętrznym, jak i wewnątrz podmiotów gospodarczych.


Rok wydania2019
Liczba stron220
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu
ISBN-13978-83-7695-736-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Rozdział 1. Okazje dla przedsiębiorstw – wprowadzenie teoretyczne    19
    1.1. Istota i definicja okazji    19
    1.2. Okazje versus szanse    21
    1.3. Niepewność jako źródło okazji o strategicznym znaczeniu    23
    1.4. Rodzaje okazji    30
      1.4.1. Okazje w otoczeniu przedsiębiorstwa    31
      1.4.2. Okazje wewnątrz przedsiębiorstwa    35
      1.4.3. Okazje versus innowacje    39
      1.4.4. Inne ujęcia rodzajów okazji    42
    1.5. Wyróżniki procesów wykorzystywania okazji    44
      1.5.1. Okazja – odkrywana czy kreowana?    44
      1.5.2. Zarządzanie okazjami    46
      1.5.3. Elementy wspomagające rozpoznanie lub kreowanie okazji    49
    1.6. Okazje w kontekście strategicznej przedsiębiorczości    54
  Rozdział 2. Strategiczne opcje realne i okazje 65
    2.1. Istota i definicja strategicznych opcji realnych    65
    2.2. Wyróżniki strategicznych opcji realnych    69
      2.2.1. Elastyczność decyzyjna    69
      2.2.2. Niepewność jako przyczyna aplikacji strategicznych opcji realnych    76
    2.3. Decyzje strategiczne w optyce okazji i strategicznych opcji realnych    78
      2.3.1. Decyzje strategiczne    78
      2.3.2. Rodzaje opcji i decyzji strategicznych    81
      2.3.3. Decyzje strategiczne „na wyłączność” i „wspólne”    84
    2.4. Trudności w stosowaniu strategicznych opcji realnych    86
    2.5. Możliwości aplikacji opcji realnych w przedsiębiorstwie    90
    2.6. Opcje realne w planowaniu strategicznym    93
      2.6.1. Podejście zintegrowane – ujęcie ogólne    93
      2.6.2. Podejście zintegrowane – ujęcie szczegółowe    99
  Rozdział 3. Logika strategiczna a okazje i opcje realne 103
    3.1. Źródła logiki strategicznej    103
    3.2. Atrybuty logiki w ujęciu okazji i strategicznych opcji realnych    105
      3.2.1. Logika pozycjonowania    107
      3.2.2. Logika wpływu kompetencji    109
      3.2.3. Logika poszukiwania szans    114
    3.3. Model dopasowania okazji i strategicznych opcji realnych    117
  Rozdział 4. Empiryczna weryfikacja modelu dopasowania okazji i strategicznych opcji realnych 125
    4.1. Charakterystyka postępowania badawczego i próby badawczej    125
      4.1.1. Cel postępowania badawczego    125
      4.1.2. Organizacja postępowania badawczego    127
      4.1.3. Metodyka i ograniczenia badań empirycznych    128
      4.1.4. Charakterystyka próby badawczej    131
    4.2. Identyfikacja aktywności respondentów wobec okazji    132
    4.3. Dopasowanie okazji i strategicznych opcji realnych według kryteriów różnicowania logik strategicznych    136
    4.4. Dopasowanie okazji i strategicznych opcji realnych w wybranej grupie przedsiębiorstw    156
    4.5. Rekomendowane kierunki dalszych badań    170
  Zakończenie    173
  Załącznik    179
  Bibliografia    185
  Spis rysunków    201
  Spis tabel    205
  Summary    207
RozwińZwiń