INNE EBOOKI AUTORA
-5%
Autor:
Format:
Publikacja poświęcona jest – zgodnie z tytułem – roli badań nad zachowaniami językowymi dzieci w wieku przedszkolnym we wdrażaniu edukacji medialnej. Stanowi ona t. 4 serii. Seria ta […] jest ważna i potrzebna jako forum zarówno wymiany myśli badaczy zajmujących się tą stosunkowo nową dziedziną interdyscyplinarnych badań naukowych, jak i popularyzacji bardzo ważnych współcześnie problemów edukacji medialnej wśród edukatorów.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 246 |
Kategoria | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej |
ISBN-13 | 978-83-227-9103-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Recepcja filozofii Immanuela Kanta w...
do koszyka
Recepcja filozofii Immanuela Kanta w...
do koszyka
Recepcja mediów Tom 1
do koszyka
Recepcja mediów Tom 2
do koszyka
Recepcja mediów Tom 3
do koszyka
Recepcja prozy Herty Muller w Polsce
do koszyka
Recepcja przekładów literatury...
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
I. CEL BADAŃ I ZAŁOŻENIA METODOLOGICZNE | 13 |
I.1. Cele | 13 |
I.2. Metody badawcze | 14 |
I.3. Dobór grupy badawczej | 15 |
I.4. Metody badawcze na etapie pozyskiwania korpusów tekstowych | 16 |
II. WNIOSKI Z ANALIZ JĘZYKOZNAWCZYCH DO WDRAŻANIA EDUKACJI MEDIALNEJ | 19 |
II.1. Korelacje badań naukowych z praktyką edukacyjną | 19 |
II.2. Językoznawcza analiza formy komunikatu i zawartości treści w kontekście założeń kompetencyjnych | 19 |
II.3. Kompetencje medialne i informatyczne a badania naukowe | 21 |
II.3.1. Kompetencja korzystania z informacji | 21 |
II.3.1.A. Źródła informacji | 21 |
II.3.1.B. Wyszukiwanie informacji | 32 |
II.3.1.C. Podejście krytyczne do informacji | 34 |
II.3.1.D. Wykorzystanie informacji | 39 |
II.3.2. Kompetencja funkcjonowania jednostki w środowisku medialnym | 42 |
II.3.2.A. Ja | 42 |
II.3.2.B. Ja i inni | 45 |
II.3.2.C. Ja i otoczenie | 52 |
II.3.3. Kompetencja znajomości języka mediów | 57 |
II.3.3.A. Językowa natura mediów | 57 |
II.3.3.B Funkcje komunikatów medialnych | 61 |
II.3.3.C Kultura komunikacji medialnej | 63 |
II.3.4. Kompetencja umiejętności kreatywnego korzystania z mediów | 64 |
II.3.4.A. Tworzenie | 64 |
II.3.4.B. Przetwarzanie | 68 |
II.3.4.C. Prezentowanie | 68 |
II.3.5. Kompetencja znajomości etyki i wartości w komunikacji i mediach | 69 |
II.3.5.A. Komunikacja i media jako przedmiot refleksji etycznej | 69 |
II.3.6. Kompetencja znajomości zasad bezpieczeństwa w mediach | 70 |
II.3.6.A. Ochrona prywatności i wizerunku | 70 |
II.3.6.B. Bezpieczeństwo komunikacji, pracy i transakcji | 70 |
II.3.6.C. Nadzór nad siecią | 71 |
II.3.6.D. Uzależnienia i higiena korzystania z mediów | 72 |
II.3.7. Kompetencja znajomości prawa w komunikacji i mediach | 72 |
II.3.7.A. Rodzaje, źródła i praktyka stosowania prawa w kontekście mediów | 72 |
II.3.7.B. Media a prawa człowieka, obywatela i dziecka | 74 |
II.3.7.C. Prawa wyłączne i monopole intelektualne | 75 |
II.3.7.D. Regulacje działalności operatorskiej w mediach (prawo telekomunikacyjne, radiofonia i telewizja, prawo prasowe, świadczenie usług drogą elektroniczną) | 76 |
II.3.7.E. Prawa osób niepełnosprawnych | 80 |
II.3.7.F. Ochrona danych osobowych i dóbr | 80 |
II.3.8. Kompetencja znajomości ekonomicznych aspektów działania mediów | 82 |
II.3.8.A. Rynek mediów i elementy polityki medialnej | 82 |
II.3.8.B. Informacja jako dobro ekonomiczne | 84 |
II.3.8.C. Finansowanie mediów i wybrane sposoby zarabiania w nowych mediach | 85 |
II.3.9. Kompetencje cyfrowe | 87 |
II.3.9.A. Budowa, działanie, obsługa i parametry urządzeń komputerowych | 87 |
II.3.9.B. Korzystanie z oprogramowania | 88 |
III. PRAKTYKA PRZEDSZKOLNEJ EDUKACJI MEDIALNEJ | 89 |
IV. RECEPCJA MEDIÓW A EDUKACJA MEDIALNA W PRAKTYCE 91 | |
IV.1. Katalog kompetencji medialnych, informacyjnych i cyfrowych (Fundacja Nowoczesna Polska) | 91 |
IV.2. Cyfrowa przyszłość, scenariusze lekcji (Fundacja Nowoczesna Polska). Wydruk wybranych plików internetowych dostępnych na licencji creative commons na stronie: http://edukacjamedialna.edu.pl/ | 128 |
Korzystanie z informacji | 129 |
Skąd czerpiemy informacje? | 129 |
Korzystanie z informacji | 131 |
Prawda i fałsz (krytyczne podejście do informacji) | 131 |
Korzystanie z informacji | 138 |
Czy Czerwony Kapturek istnieje naprawdę? Prawda i fikcja w mediach | 138 |
Relacje w środowisku medialnym | 140 |
Mogę Ci coś powiedzieć, mimo że Cię nie widzę | 140 |
Język mediów | 144 |
Ja też mam swoją gazetę | 144 |
Kreatywne korzystanie z mediów | 149 |
Animacja – robimy film rysunkowy | 149 |
Kreatywne korzystanie z mediów | 152 |
Nagrywamy głosy | 152 |
Etyka i wartości | 154 |
Dobrzy i źli bohaterowie | 154 |
Prawo | 157 |
Prawo autorskie dla dzieci | 157 |
Ekonomiczne aspekty działania mediów | 161 |
Co to jest reklama? | 161 |
ANEKS 165 | |
I. Zawartość przekazów medialnych | 165 |
I.A. Artykuł z czasopisma | 165 |
I.B. Transkrypcja tekstów z fragmentu audycji radiowej | 165 |
I.C. Transkrypcja tekstów z filmu telewizyjnego | 167 |
I.D. Transkrypcja tekstów z reklamy internetowej | 182 |
II. Transkrypcje wypowiedzi będących skutkiem recepcji mediów | 183 |
II.A. Transkrypcje wypowiedzi będących skutkiem recepcji artykułu z czasopisma | 183 |
II.B. Transkrypcje wypowiedzi będących skutkiem recepcji fragmentu audycji radiowej | 195 |
II.C. Transkrypcje wypowiedzi będących skutkiem recepcji filmu telewizyjnego | 205 |
II.D. Transkrypcje wypowiedzi będących skutkiem recepcji reklamy internetowej | 215 |
III. Transkrypcje wypowiedzi z pogłębionych wywiadów indywidualnych | 225 |
III.A. Digitalizacja notatek nauczycielskich z rękopisu kwestionariuszowego | 225 |
III.B. Transkrypcje z nagrań pogłębionych wywiadów indywidualnych | 229 |
IV. Kwestionariusze zogniskowanego wywiadu grupowego | 237 |
IV.A. Czasopismo | 237 |
IV.B. Radio | 237 |
IV.C. Telewizja | 238 |
IV.D. Internet | 238 |
V. Kwestionariusz indywidualnego pogłębionego wywiadu z dzieckiem | 239 |
BIBLIOGRAFIA | 243 |