Transformacja w coachingu

Doświadczenia uczenia się dorosłych

1 opinia

Format:

pdf

KUP I POBIERZ

Format: pdf

19,08  22,45 (-15%)

Najniższa cena z 30 dni: 13,47 zł 

W ABONAMENCIE

od 3,50

Masz już abonament? Zaloguj się

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 49,00 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autorka traktuje coaching jako jedną z metod edukacji dorosłych i osadza swój wywód teoretyczny na andragogicznych koncepcjach uczenia się. Zaprezentowane badania sytuuje w kontekście teorii transformatywnego uczenia się Jacka Mezirowa. Czytelnik otrzymuje ponadto opis własnych badań empirycznych autorki, przeprowadzonych metodą studium przypadku. Na podstawie wywiadów z trzynastoma osobami poddanymi procesowi coachingu dowiaduje się: jak przebiegał proces uczenia się, jakie były jego konteksty, jakich zmian doświadczyli uczestnicy, a także jakie znaczenie miała osoba coacha. Autorka formułuje też praktyczne wskazówki dla coachów w zakresie warunków ułatwiających proces uczenia się w coachingu.
*
Największym, wybitnym osiągnięciem autorki jest opracowany przez nią schemat procesu uczenia się w coachingu, porównany następnie z etapami uczenia się opracowanymi na podstawie teorii Mezirowa. Na uznanie zasługują także wskazówki, jakie sformułowała autorka pod adresem praktyków na podstawie wnikliwej analizy wyników swoich badań. Książka wnosi bardzo istotny wkład w teorię i praktykę edukacji dorosłych. Publikację tę uznaję za wybitną.
Z recenzji prof. dr hab. Ewy Skibińskiej (UW)


Rok wydania2020
Liczba stron384
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8142-714-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  
  Rozdział 1. Uczenie się w ujęciu andragogicznym    13
  1.1. Kategoria „uczenie się” w andragogice    13
  1.2. „Doświadczenie” jako kategoria opisu procesu uczenia się dorosłych    18
  Podsumowanie    21
  
  Rozdział 2. Rekonstrukcja teorii transformatywnego uczenia się    23
  2.1. Jack Mezirow (1923–2014) – twórca teorii    23
  2.2. Ogólny zarys teorii    25
  2.3. Analiza aparatury pojęciowej    34
  2.4. Analiza twierdzeń naukowych    45
  2.5. Analiza stosowanej metodologii badań    49
  2.6. Etapy rozwoju teorii/transformacja teorii – powiązania z innymi teoriami    55
  2.7. Geneza teorii transformatywnego uczenia się    71
  2.8. Recepcja teorii transformatywnego uczenia się w Polsce    77
  2.9. Krytyka teorii transformatywnego uczenia się    78
  Podsumowanie    81
  
  Rozdział 3. Coaching w polu andragogiki    83
  3.1. Czym jest coaching?    83
  3.2. Kim jest coach?    98
  3.3. Krytyka coachingu    101
  3.4. Coaching wśród metod edukacji dorosłych    107
  Podsumowanie    112
  
  Rozdział 4. Metodologiczne podstawy badań własnych    115
  4.1. Charakterystyka obranego podejścia badawczego    115
  4.2. Problematyka podjętych badań    119
  4.3. Metoda, technika i narzędzie badawcze    124
  4.4. Dobór przypadków (próby badawczej)    127
  4.5. Przebieg procedury badawczej    131
  4.6. Kwestie etyczne badania    133
  4.7. Krytyka metodologicznych podstaw badań własnych    135
  
  Rozdział 5. Prezentacja badanych przypadków    143
  5.1. Ogólne informacje o badanych    144
  5.2. Opisy doświadczeń uczenia się w coachingu poszczególnych badanych    159
  5.2.1. Pani Ewa – „coaching spowodował, że zaczęłam widzieć inne obszary”    159
  5.2.2. Pani Karina – „coaching pomaga dokładnie ustalić, co ta osoba ma robić, za co powinna być odpowiedzialna”    161
  5.2.3. Pan Tomasz – „to jest takie oczywiste, trzeba było tylko otworzyć oczy”    165
  5.2.4. Pan Daniel – „to mi się objawiło, nazwało i okazało, że miałem to przez cały czas, choć o tym nie wiedziałem”    168
  5.2.5. Pani Joanna – „zmieniłam sposób, w jaki widzę świat, zmieniłam to, na czym opieram swoje rozumowanie i swoją argumentację i swoje wybory”    172
  5.2.6. Pani Julia – „zdałam sobie sprawę, że muszę więcej czasu poświęcić sobie, że muszę się lepiej zrozumieć”    176
  5.2.7. Pani Anna – „coaching jako sposób na to, żeby prze- trwać”    179
  5.2.8. Pani Wioletta – „te spotkania dały mi taką siłę, żeby szukać […] nic złego w sobie nie mam, żebym się bała sama do siebie do środka zajrzeć”    182
  5.2.9. Pan Marek – „to było takie proste i oczywiste i ja przecież mogłem to zrobić sam, a nie zrobiłem i nie potrafiłem”    186
  5.2.10. Pani Maria – „uświadomienie sobie tego, że ja sobie sama to zrobiłam, było dla mnie najważniejszą rzeczą”    190
  5.2.11. Pan Karol – „po coachingu zostały mi pierwsze kartki w życiu […] i ja po raz pierwszy pamiętam, co ja na tych kartkach zapisałem”    194
  5.2.12. Pani Zuzanna – „widać było, że ze spotkania na spotkanie było mi lepiej ze sobą”     197
  5.2.13. Pan Bartosz – „przed coachingiem wydawało mi się, że więcej zależy od zewnętrznego otoczenia, a po – wyraźnie to poczucie kontroli przeszło do wnętrza”    199
  
  Rozdział 6. Analiza przekrojowa materiału empirycznego    203
  6.1. Doświadczenia uczenia się w coachingu badanych osób dorosłych    203
  6.2. Przebieg procesu uczenia się w coachingu    214
  6.3. Konteksty przebiegu procesu uczenia się w coachingu    246
  6.4. Zmiany doświadczane przez badane osoby dorosłe w kontekście coachingu    292
  6.5. Znaczenie osoby coacha w doświadczeniach badanych z procesu coachingu    322
  
  Rozdział 7. Praktyczne aplikacje wyników badań własnych    351
  
  Zakończenie    359
  Bibliografia    365
  Netografia    377
  Spis rysunków    379
  Spis tabel    381
  O Autorze    383
RozwińZwiń