POLECAMY
Format:
ibuk
Problematyka szans edukacyjnych uczniów niesłyszących wiąże się z szerszym zagadnieniem szans i barier w edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami i stanowi podstawę rozważań naukowych oraz poszukiwania rozwiązań praktycznych w ramach systemów kształcenia na całym świecie. Współcześnie wyznaczają je tendencje przeciwdziałania marginalizacji (lub wykluczenia edukacyjnego) jakiejkolwiek z grup uczniów w perspektywie analogicznego procesu związanego z uczestnictwem społecznym. Zmiany w przepisach oświatowych, większa świadomość rodziców, a przede wszystkim kluczowe decyzje kształtujące edukację osób z uszkodzonym słuchem implikują wzrost liczebności tej grupy dzieci w edukacji włączającej i integracyjnej. Coraz większe możliwości wynikające z różnego rodzaju czynników kontekstowych, dotyczących m.in. dynamicznego rozwoju technologii wspomagającej słyszenie, technologii informatycznych, wprowadzeniu przesiewowych badań słuchu oraz badania nad językiem migowym, wymagają stosowania nowych rozwiązań systemowych. W przeprowadzonych badaniach skoncentrowano się na opisie fenomenów zobrazowanych jako profile kompetencji językowych i funkcjonowania psychomotorycznego dzieci niesłyszących, kończących edukację przedszkolną w trzech rodzajach placówek: ogólnodostępnej, integracyjnej i specjalnej; a także na rekonstrukcji szans edukacyjnych dzieci niesłyszących z perspektywy doświadczeń diagnostyczno-rehabilitacyjnych oraz preferencji edukacyjnych ich słyszących i niesłyszących rodziców oraz opinii nauczycieli.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 306 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3474-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Rozpoznawanie i stymulowanie cech...
do koszyka
Rozpoznawanie i leczenie depresji i...
do koszyka
Rozpoznawanie przez Sąd Najwyższy...
do koszyka
Rozpoznawanie zachowań narkotykowych
do koszyka
Spis treści
Wstęp 9 | |
1. Wybrane teoretyczne koncepcje rozwoju człowieka a rozpoznawanie uwarunkowań szans edukacyjnych uczniów 15 | |
1.1. Model transakcyjny Arnolda J. Sameroffa | 16 |
1.2. Teoria systemów ekologicznych Urie Bronfenbrennera | 18 |
1.3. Koncepcja systemów dynamicznych Lindy B. Smith i Esther Thelen | 23 |
1.4. Model kontekstualnego rozwoju człowieka Richarda M. Lernera | 24 |
1.5. Koncepcja wzajemnej socjalizacji H. Rudolpha Schaffera | 25 |
1.6. Socjolingwistyczna teoria Basila Bernsteina w rozpoznawaniu szans edukacyjnych dzieci niesłyszących | 27 |
2. Znaczenie głuchoty dla szans edukacyjnych dzieci niesłyszących | 33 |
2.1. Poznawcze uwarunkowania szans edukacyjnych dzieci niesłyszących | 38 |
2.1.1. Spostrzeganie | 38 |
2.1.2. Uwaga | 47 |
2.1.3. Pamięć i procesy pamięciowe | 49 |
2.1.4. Myślenie i rozwiązywanie problemów | 57 |
2.2. Uwarunkowania procesu przyswajania języka przez dziecko z uszkodzonym słuchem | 63 |
2.2.1. Etapy rozwoju mowy dziecka z uszkodzonym słuchem – próba charakterystyki | 73 |
2.2.2. Język jako czynnik rozwoju teorii umysłu | 75 |
2.3. Gotowość szkolna dzieci z uszkodzonym słuchem | 81 |
2.3.1. Pojęcie gotowości szkolnej – ustalenia definicyjne | 81 |
2.3.2. Interakcyjny model gotowości szkolnej Anny Brzezińskiej | 89 |
2.4. Uwarunkowania rodzinne szans edukacyjnych dzieci niesłyszących | 91 |
2.4.1. Diagnoza i rehabilitacja | 92 |
2.4.2. Wsparcie instytucjonalne i pozainstytucjonalne | 97 |
2.4.3. Dylematy i wybory edukacyjne rodziców | 100 |
2.5. Uwarunkowania szkolne szans edukacyjnych dzieci niesłyszących | 103 |
2.5.1. Kompetencje nauczycieli | 104 |
2.5.2. Relacje rówieśnicze | 107 |
2.6. Dziecko niesłyszące w różnych typach szkół – szanse i bariery | 111 |
2.6.1. Kształcenie specjalne dzieci niesłyszących | 112 |
2.6.2. Kształcenie integracyjne dzieci niesłyszących | 114 |
2.6.3. Kształcenie włączające dzieci niesłyszących | 116 |
3. Założenia metodologiczne badań własnych | 119 |
3.1. Problematyka badawcza | 119 |
3.2. Cel i problem badawczy | 124 |
3.3. Perspektywa badawcza. Metodologiczne założenia gromadzenia i interpretacji materiału badawczego | 128 |
3.4. Zastosowane narzędzia badawcze | 140 |
3.5. Teren, organizacja i charakterystyka badanych | 148 |
4. Postrzeganie szans edukacyjnych dzieci o rożnych profilach rozwojowych przez ich rodziców i nauczycieli 155 | |
4.1. Charakterystyka dzieci uczestniczących w badaniach: profile kompetencji językowych i funkcjonowania psychomotorycznego | 155 |
4.2. Zobiektywizowane i subiektywne szanse edukacyjne badanych dzieci: profile rozwojowe i ocena gotowości szkolnej a perspektywa rodziców i nauczycieli | 220 |
4.3. Między klasyfikacją a typologią: od „przypadku diagnostycznego” do fenomenu jednostkowych historii edukacyjnych | 248 |
Zakończenie 275 | |
Załączniki 279 | |
Bibliografia 281 | |
Spis tabel 301 | |
Spis rysunków 303 | |
Summary (Recognition of educational opportunities for deaf children at the beginning of primary school (research from the Lodz region) | 305 |