INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf
Autor zgłębia współczesną polską literaturę dziecięcą o Zagładzie, wykorzystując badania nad recepcja? antyku. Prezentuje źródła, które wpłynęły na współczesne postrzeganie antycznego labiryntu, ukazuje związki między labiryntem a doświadczeniem Zagłady, dokonuje analizy wybranych tekstów polskiej literatury dziecięcej.
Rozważa także zagadnienie relacji między mitem a Zagłada? i możliwymi konsekwencjami wykorzystania archetypów antycznych w opowieści o Holokauście. Proponuje nowe spojrzenie zarówno na twórczość dla najmłodszych, jak i reprezentację Holokaustu w kulturze oraz stosunek do tradycji starożytnej, adresując tym samym publikację do szerokiego grona odbiorców, w tym literaturoznawców, pedagogów, nauczycieli, bibliotekarzy.
******
Childhood in the Labyrinth of the Ghetto: Reception of the Labyrinth Myth in Polish Children’s Literature about the Holocaust
The book is an analysis of contemporary Polish Holocaust children's literature basing on the classical reception studies. It consists of description of the ancient labyrinth, presentation of the relationship between the labyrinth and the experience of the Holocaust and a nalysis of selected texts of Polish children's literature. The final part is a reflection on the relationship between the myth and the Holocaust and possible consequences of using classical archetypes in the story of the Holocaust.
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 150 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-4024-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Dzieciństwo i dorastanie z ADHD
do koszyka
DZIECIŃSTWO - MŁODOŚĆ - DOROSŁOŚĆ -...
do koszyka
Dzieciństwo na Antypodach
do koszyka
Dzieciństwo rodziców. Jak nie tylko...
do koszyka
Dzieciństwo rodziców. Jak nie tylko...
do koszyka
Dzieciństwo w pasiakach
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
Wprowadzenie 11 | |
Materiał badawczy | 11 |
Stan badań i metodologia badawcza | 18 |
Cel badań i układ rozdziałów | 26 |
Rozdział I. Labirynt antyczny 27 | |
Labirynt opisany | 27 |
Labirynt odkopany | 41 |
Rozdział II. W labiryncie pamięci o Zagładzie 46 | |
Getto jako labirynt w literaturze dokumentu osobistego | |
46 | |
Labirynt upamiętniony | 57 |
Rozdział III. Dzieciństwo w labiryncie getta 64 | |
Wejście do labiryntu – zejście do podziemia | 65 |
Getto – labirynt (nie)oswojony | 70 |
Czas getta, czas labiryntu | 78 |
Postaci labiryntu: Dedal, Minotaur, ateński trybut, | |
Tezeusz, Ariadna | 85 |
Dedal | 85 |
Minotaur | 87 |
Ateński trybut | 98 |
Tezeusz | 100 |
Ariadna – wyjście z labiryntu | 103 |
Labirynt poza labiryntem | 109 |
Zakończenie. Mit – Zagłada – literatura dziecięca | 117 |
Bibliografia | 125 |
Indeks osobowy | 140 |
Summary 146 | |