POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi
Każdy zna więcej mitów, niż mu się wydaje, ale każdy ma też zawsze do dyspozycji naukę, która podpowiada właściwą drogę.
Czy na podstawie kształtu brzucha ciężarnej kobiety można odgadnąć płeć dziecka? Czy znieczulenie zewnątrzoponowe w trakcie porodu niesie ze sobą wysokie ryzyko powikłań? Czy wywołuje u dzieci nadaktywność? Czy dzięki chodzikom dzieci zaczynają szybciej chodzić? Czy przemawianie do dziecka pieszczotliwym językiem opóźnia moment, kiedy zaczyna ono normalnie mówić? Czy szczepionki powodują wzrost zachorowań na autyzm? Czy zmuszanie dzieci do zjedzenia „wszystkiego, co mają na talerzu”, sprzyja rozwijaniu zdrowych nawyków żywieniowych? Czy wyimaginowani przyjaciele są oznaką społeczno-emocjonalnych problemów u dziecka? Stehen Hupp i Jeremy Jewell opisują najbardziej rozpowszechnione mity dotyczące rozwoju i wychowania dziecka. Przedstawiają badania naukowe obalające niesłuszne i często szkodliwe przekonania dotyczące różnych aspektów rozwoju, proponują oparte na dowodach naukowych praktyki i zalecenia. Objaśniają źródła błędnych koncepcji i zachęcają do sceptycznego, krytycznego podejścia do literatury dla rodziców i sensacyjnych medialnych doniesień.
Chcielibyśmy, aby nasza książka była dla rodziców i studentów pomocą w wyrobieniu sobie krytycznego podejścia do wyszukiwania wartościowych informacji, aby za jej przyczyną sięgnęli po poradniki i inne źródła, które czerpią z badań naukowych. Mamy nadzieję, że w ten sposób rodzice (i przyszli rodzice) będą mogli wykorzystać naszą książkę jako metaporadnik. Tradycyjne poradniki skupiają się na szczegółach jednego tematu, tymczasem nasz metaporadnik omawia szeroki zakres tematów i odsyła czytelników do poradników tradycyjnych (opartych na badaniach naukowych). Dużo miejsca poświęcamy tu tłumaczeniu, dlaczego nie zgadzamy się z wieloma inteligentnymi ludźmi, i dołożyliśmy starań, aby nie zamieszczać tu twierdzeń, które inni sceptycy mogliby obalić w przyszłości.
Z tekstu
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 248 |
Kategoria | Psychologia rozwoju człowieka |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
Tłumaczenie | Sylwia Pikiel |
ISBN-13 | 978-83-01-20210-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Nota od wydawcy | 13 |
Wstęp | 15 |
1. POCZĄTKI 25 | |
#1 Między bliźniętami jednojajowymi istnieje telepatyczna więź zapoczątkowana w życiu płodowym | 25 |
#2 Zaadoptowanie dziecka zwiększa prawdopodobieństwo zajścia w ciążę u par cierpiących na niepłodność | 32 |
#3 Na podstawie kształtu brzucha ciężarnej kobiety można odgadnąć płeć dziecka | 36 |
#4 Wszyscy chłopcy mają jeden chromosom Y (którego nie posiada żadna dziewczynka) | 42 |
#5 Bliźnięta jednojajowe mają identyczne geny | 49 |
#6 Kobieta będąca w ciąży nie może zajść w kolejną ciążę | 50 |
#7 Za pomocą księżycowego kalendarza chińskiego można dokładnie przewidzieć płeć dziecka | 50 |
#8 Serce płodu płci żeńskiej bije szybciej niż płodu płci męskiej | 51 |
#9 Znieczulenie zewnątrzoponowe w trakcie porodu niesie ze sobą wysokie ryzyko powikłań | 51 |
#10 Podczas pełni rodzi się więcej dzieci | 52 |
#11 Wstępne przeżuwanie pokarmu dla dziecka nie niesie ze sobą żadnego ryzyka | 53 |
2. ROZWÓJ, CIAŁO I UMYSŁ 55 | |
#12 Cukier wywołuje u dzieci nadaktywność | 55 |
#13 Dzięki chodzikom dzieci zaczynają wcześniej chodzić | 60 |
#14 Stymulujące poznawczo filmy wideo podwyższają poziom inteligencji u małych dzieci | 64 |
#15 Przemawianie do dziecka pieszczotliwym językiem opóźnia moment, kiedy zaczyna ono normalnie mówić | 70 |
#16 Szczepionki powodują wzrost zachorowań na autyzm | 76 |
#17 Pozytywna reakcja na leki stymulujące jest dowodem na to, że dziecko ma ADHD | 83 |
#18 Zmuszanie dzieci do zjedzenia „wszystkiego, co mają na talerzu”, sprzyja rozwijaniu zdrowych nawyków żywieniowych | 84 |
#19 Charakterystyczną cechą dysleksji jest przekręcanie słów | 84 |
#20 Większość małych dzieci jest w stanie nauczyć się czytać za pomocą odpowiedniego programu do nauki | 85 |
#21 Kinezjologia edukacyjna pomaga dzieciom w nauce | 85 |
#22 Ułatwiona komunikacja sprawdza się u dzieci z autyzmem | 86 |
#23 Dzieciom ze specjalnymi potrzebami skutecznie pomaga delfinoterapia | 87 |
3. EMOCJE I ZACHOWANIE 89 | |
#24 Moczenie nocne jest oznaką poważnych problemów emocjonalnych | 89 |
#25 Większość środków przeciwdepresyjnych dla dzieci z depresją została zatwierdzona przez Agencję Leków i Żywności | 95 |
#26 Odręczny rysunek zawiera konkretne cechy, na podstawie których można rozpoznać podświadome problemy autora | 100 |
#27 Większość dzieci przechodzi fazę „okropnego dwulatka” | 108 |
#28 Dzieciaki można „odstraszyć” od przestępstw | 115 |
#29 Rodzice zazwyczaj umieją rozpoznać depresję u dziecka | 121 |
#30 Depresja kliniczna występuje u małych dziewczynek częściej niż u małych chłopców | 122 |
#31 Najlepszym sposobem na obniżenie poziomu lęku u dziecka jest umożliwienie mu unikania tego, co lęk ten wzbudza | 123 |
#32 Dorośli zwykle wiedzą, kiedy dziecko kłamie | 124 |
#33 Oglądanie innych ludzi, którzy zachowują się agresywnie, zmniejsza u dzieci skłonność do agresji | 124 |
#34 Rośnie liczba zabójstw popełnianych na terenie szkoły | 125 |
#35 Edukacyjny program antynarkotykowy DARE (Drug Abuse Resistance Education) przyczynia się do ograniczania użycia narkotyków | 125 |
4. ŚRODOWISKO SPOŁECZNE | 127 |
#36 Jedynacy są zazwyczaj samolubni, rozpuszczeni i pozbawieni kompetencji społecznych | 127 |
#37 W większości wypadków rozwód rodziców rujnuje życie dzieciom | 133 |
#38 Pozarodzinna opieka nad dzieckiem niszczy więź między dzieckiem a rodzicami | 138 |
#39 Wyimaginowani przyjaciele są oznaką społeczno- -emocjonalnych problemów u dziecka | 145 |
#40 Kolejność urodzenia silnie determinuje osobowość dziecka | 150 |
#41 Najczęstszym powodem konfliktów między rodzeństwem jest rywalizacja o miłość rodziców | 151 |
#42 Zakłócone relacje między rodzicem a dzieckiem można naprawić za pomocą terapii wymuszonego kontaktu | 151 |
#43 Ojcowie stosują kary cielesne częściej niż matki | 152 |
#44 Nagrody zwykle nie zwiększają, lecz zmniejszają poziom pożądanych, nagradzanych zachowań | 153 |
#45 Pochwały osłabiają w dziecku zdolność do osiągania sukcesów | 154 |
#46 Gdy ja byłem dzieckiem, rodzice nie byli tak pobłażliwi | 154 |
Posłowie. Refleksje końcowe | 157 |
Przypisy | 167 |
Literatura cytowana przez redaktorów naukowych | 213 |
Indeks rzeczowy | 215 |
Indeks nazwisk | 219 |
O Autorach | 223 |