INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
Zasadnicza część publikacji jest próbą odczytania filozoficznych wątków obecnych w dramaturgicznej twórczości Ryszarda Wagnera. Przedstawiając własną interpretację, nie roszczę sobie pretensji do jej wyłącznej słuszności, uważam bowiem, że każde wielkie dzieło sztuki – a do takich należą niewątpliwie Tristan i Izolda, cykl Pierścień Nibelunga czy Parsifal – ma uniwersalną wymowę, a więc daje się rozmaicie pojmować. Analizy wagnerowski e uzupełnia studium dotyczące muzyki absolutnej, w którym podejmuję kwestię możliwości wyrażania w muzyce pozbawionej związku z literackim tekstem pewnego programu. Ostatnia część książki dotyczy peregrynacji bohatera Joyce’owskiego Ulissesa w perspektywie filozofii transcendentalnej. Chociaż nie wiadomo, czy Joyce zgłębiał fenomenologię Husserla, to zachodzi pewien paralelizm między treścią jego dzieła a problemem solipsyzmu transcendentalnego, z jakim mierzył się Husserl w V Medytacji kartezjańskiej. Perspektywa transcendentalna umożliwia też spojrzenie na przypadki Leopolda Blooma jako na proces analogiczny do przebiegu utworu muzycznego.
Autor
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 292 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8142-177-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Muzyka ciszy
do koszyka
Muzyka ciszy
do koszyka
Muzyka… Daj się uwieść!
do koszyka
Muzyka duszy
do koszyka
Muzyka duszy
do koszyka
Muzyka dwojga dusz
do koszyka
Muzyka dwojga dusz
do koszyka
Muzyka eksperymentalna. Cage i po Cage'u
do koszyka
Muzyka fortepianowa Franza Liszta
do koszyka
Spis treści
Rozdział 1. Treść literacka a motywy przewodnie w dziełach scenicznych Wagnera | 11 |
Der fliegende Holländer | 11 |
Tannhäuser und der Sängerkrieg auf Wartburg | 17 |
Lohengrin | 25 |
Das Rheingold | 35 |
Die Walküre | 41 |
Siegfried | 51 |
Götterdämmerung | 59 |
Tristan und Isolde | 67 |
Die Meistersinger von Nürnberg | 74 |
Parsifal | 84 |
Rozdział 2. Interpretacja treści | 93 |
Latający Holender i Tannhäuser | 93 |
Metafizyczny problem partycypacji w Wagnerowskim Lohengrinie | 103 |
Pierścień Nibelunga jako spektakl kosmiczny i psychodrama | 113 |
Człowiek i transcendencja w ostatniej trylogii Ryszarda Wagnera: Tristan i Izolda – Śpiewacy norymberscy – Parsifal | 157 |
Rozdział 3. U podstaw późnoromantycznego sporu o muzykę absolutną | 223 |
Rozdział 4. Ulisses Jamesa Joyce’a w perspektywie filozofii transcendentalnej | 243 |
Literatura | 289 |