POLECAMY
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
Co sprawia, że pracownicy szkodzą organizacji? Jakie motywy nimi kierują? Czy zachowania szkodliwe są wynikiem oddziaływań czynników środowiska pracy, czy też względnie trwałych dyspozycji psychicznych? Autor książki od dawna poszukuje odpowiedzi na te i podobne pytania. Swoje przemyślenia, obserwacje, a także wyniki badań zawarł w niniejszej monografii.
Książka podejmuje zagadnienie zachowań kontrproduktywnych w pracy. Chociaż na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat w światowej literaturze psychologicznej obserwuje się wzmożone zainteresowanie tą problematyką, w Polsce rzadko jest ona podejmowana. Powołując się na klasyczne ujęcia tematu, jak również na wyniki najnowszych badań, dr Łukasz Baka przedstawia sposoby konceptualizacji problemu, modele teoretyczne, typologie, metody pomiaru, a także organizacyjne i osobowościowe wyznaczniki zachowań kontrproduktywnych. Następnie prezentuje serię sześciu własnych badań w różnych grupach zawodowych, których wspólnym celem było poznanie mechanizmów rozwoju tego typu zachowań.
Książka adresowana jest zarówno do pracowników naukowych i studentów specjalizujących się w psychologii pracy i organizacji, jak i do praktyków na co dzień zajmujących się zarządzaniem personelem – menedżerów, liderów grup, specjalistów działów kadr.
Łukasz Baka jest psychologiem i pedagogiem społecznym. Pracuje jako adiunkt w Katedrze Psychologii Społecznej Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej oraz w Zakładzie Ergonomii CIOP-PIB w Warszawie. Interesuje się problematyką stresu w pracy oraz jego zdrowotnymi i organizacyjnymi następstwami (m.in. wypaleniem zawodowym i zachowaniami kontrproduktywnymi), jak również pozytywną psychologią pracy (m.in. rozwojem zasobów osobistych, satysfakcją z pracy, zaangażowaniem w pracę i zachowaniami obywatelskimi). Opublikował kilkadziesiąt artykułów na ten temat, a także trzy monografie. Członek Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Organizacji, Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej oraz European Academy of Occupational Health Psychology i Stress and Anxiety Research Society.
Z recenzji dr hab. Marioli Łaguny, prof. KUL: Przedstawiona do recenzji monografia ujmuje wieloaspektowo zjawisko zachowań kontrproduktywnych, prezentując zarówno jego charakterystyki i typologie, jak i wskazując na różnorodne uwarunkowania związane z osobą pracownika oraz z kontekstem organizacyjnym, w którym ona funkcjonuje. Tym jednak, co stanowi o szczególnej wartości monografii jest analiza mechanizmów regulujących występowanie różnych form zachowań kontrproduktywnych, próba wyjaśnienia złożonych relacji między różnymi czynnikami, które sprzyjają tego typu zachowaniom. Autor dokonał bardzo szerokiej analizy literatury, zarówno światowej, jak i polskiej, prezentując aktualny stan badań w tym zakresie, zwracając przy tym uwagę na szczególnie cenne wyniki metaanaliz dotychczasowych badań. Omówił także wyniki interesującego, rozbudowanego programu własnych badań empirycznych, które testowały te złożone mechanizmy postulowane w literaturze, dając wgląd w złożone zjawisko działań na szkodę organizacji. Książkę czyta się z przyjemnością, wnosi ona nowy wkład w zrozumienie tego zagadnienia, przy tym napisana jest w sposób bardzo klarowny, ładnym językiem.
Z recenzji prof. dr hab. Augustyna Bańki: Recenzowana rozprawa jest obszernym studium naukowym na temat zachowań pracowników, których celem jest intencjonalne szkodzenie organizacji i pracodawcy. Proces ten nazywamy zachowaniami kontrproduktywnymi bądź dewiacyjnymi, ale wciąż mało o nim wiemy. Autor monografii podjął piękne ryzyko poznawcze, zarówno ze względu na ambicje teoretycznego uzasadnienia badań nad owym procesem jak i na trud empirycznego udokumentowania sformułowanych hipotez badawczych weryfikowanych w cyklu sześciu studiów empirycznych.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 304 |
Kategoria | Psychologia społeczna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-894-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wprowadzenie | 9 |
CZĘŚĆ I | |
Podstawy teoretyczne | |
Rozdział | 1 |
Zachowania kontrproduktywne w pracy – konceptualizacje, | |
sposoby pomiaru, skala zjawiska | 21 |
1.1. Próba zdefiniowania zachowań kontrproduktywnych w pracy | 21 |
1.2. Zachowania kontrproduktywne w pracy z perspektywy teorii agresji | 23 |
1.3. Cechy zachowań kontrproduktywnych w pracy | 27 |
1.4. Sposoby pomiaru zachowań kontrproduktywnych w pracy | 29 |
1.5. Wybrane narzędzia do pomiaru zachowań kontrproduktywnych | |
w pracy | 33 |
1.6. Skala zjawiska zachowań kontrproduktywnych w pracy w Polsce | |
i na świecie | 35 |
Rozdział | 2 |
Wybrane typologie zachowań kontrproduktywnych w pracy | 38 |
2.1. Typologia Hollingera i Clarka | 38 |
2.2. Typologia Robinson i Bennett | 39 |
2.3. Typologia Gruys i Sacketta | 41 |
2.4. Typologia Spectora i Fox | 43 |
Rozdział | 3 |
Modele zachowań kontrproduktywnych w pracy | 51 |
3.1. Model zachowań odwetowych Skarlickiego i Folgera | 52 |
3.2. Model rewanżu Biesa i Trippa | 55 |
3.3. Model moralnego zdystansowania Bandury | 57 |
3.4. Model stresory–emocje Spectora i Fox | 59 |
Rozdział | 4 |
Stresory w pracy jako źródło zachowań konrtrproduktywnych | 66 |
4.1. Pojęcie stresorów w pracy | 66 |
4.2. Typologia stresorów w pracy | 67 |
4.3. Stresory w pracy a zachowania kontrproduktywne | 70 |
Rozdział | 5 |
Rola emocji w relacji: stresory w pracy – | |
zachowania kontrproduktywne | 85 |
5.1. Funkcje emocji pozytywnych i negatywnych | 85 |
5.2. Wrogie i instrumentalne motywy | |
zachowań kontrproduktywnych w pracy | 87 |
5.3. Style radzenia sobie ze stresem a zachowania kontrproduktywne | 89 |
5.4. Pośrednicząca funkcja emocji – przegląd badań | 91 |
Rozdział | 6 |
Rola wypalenia zawodowego w relacji: stresory w pracy – | |
zachowania kontrproduktywne | 95 |
6.1. Ewolucja podejścia do wypalenia zawodowego | 95 |
6.2. Wybrane koncepcje wypalenia zawodowego | 97 |
6.3. Pośrednicząca rola wypalenia zawodowego – przegląd badań | 99 |
Rozdział | 7 |
Rola kontroli i wsparcia w pracy w relacji: stresory w pracy – | |
zachowania kontrproduktywne | 105 |
7.1. Pojęcie kontroli w pracy | 106 |
7.2. Rodzaje kontroli w pracy | 107 |
7.3. Kontrola w pracy a zachowania | 108 |
7.4. Pojęcie i rodzaje wsparcia społecznego | 110 |
7.5. Mechanizmy oddziaływania wsparcia społecznego – efekt główny, | |
addytywny i buforowy | 112 |
7.6. Wsparcie społeczne a zachowania kontrproduktywne | 113 |
7.7. Wspierające przywództwo a zachowania kontrproduktywne | 114 |
7.8. Model wymagania–kontrola–wsparcie | 115 |
Rozdział | 8 |
Rola osobowości w relacji: stresory w pracy – | |
zachowania kontrproduktywne | 117 |
8.1. Wielka Piątka a zachowania kontrproduktywne w pracy | 118 |
8.2. Style atrybucji a zachowania kontrproduktywne w pracy | 121 |
8.3. Negatywna afektywność a zachowania kontrproduktywne w pracy | 122 |
8.4. Gniew i lęk jako cechy a zachowania kontrproduktywne w pracy | 123 |
8.5. Samokontrola a zachowania kontrproduktywne w pracy | 125 |
8.6. Umiejscowienie źródła kontroli a zachowania kontrproduktywne | |
w pracy | 126 |
8.7. Cechy Ciemnej Triady a zachowania kontrproduktywne w pracy | 127 |
CZĘŚĆ II | |
Badania własne | |
Rozdział | 9 |
Cel, uzasadnienie i plan badań własnych | 139 |
9.1. Cel badań | 139 |
9.2. Uzasadnienie problemów badawczych | 140 |
9.3. Plan badań | 144 |
Rozdział | 10 |
Bezpośredni i pośredniczony przez negatywne emocje efekt stresorów | |
w pracy na ogólne zachowania kontrproduktywne (badanie 1) | 147 |
10.1. Cel badań i hipotezy badawcze | 147 |
10.2. Metoda | 147 |
10.3. Wyniki badań | 151 |
10.4. Dyskusja | 155 |
Rozdział | 11 |
Bezpośredni i pośredniczony przez negatywne emocje efekt stresorów | |
w pracy na cztery rodzaje zachowań kontrproduktywnych | |
(badanie 2) | 157 |
11.1. Cel badań i hipotezy badawcze | 157 |
11.2. Metoda | 157 |
11.3. Wyniki badań | 160 |
11.4. Dyskusja | 162 |
Rozdział | 12 |
Relacja: stresory w pracy – zachowania kontrproduktywne. | |
Mediacyjne efekty negatywnych emocji i wypalenia zawodowego | |
oraz moderacyjne efekty kontroli i wsparcia w pracy (badanie 3) | 168 |
12.1. Cel badań i hipotezy badawcze | 168 |
12.2. Metoda | 170 |
12.3. Wyniki badań | 174 |
12.4. Dyskusja | 182 |
Rozdział | 13 |
Relacje: stresory w pracy – zachowania kontrproduktywne. | |
Mediacyjne efekty wyczerpania i braku zaangażowania | |
oraz moderacyjne efekty kontroli i wsparcia w pracy (badanie 4) | 185 |
13.1. Cel badań i hipotezy badawcze | 185 |
13.2. Metoda | 187 |
13.3. Wyniki badań | 191 |
13.4. Dyskusja | 204 |
Rozdział | 14 |
Relacje: stresory w pracy – zachowania kontrproduktywne. | |
Moderujący efekt makiawelizmu (badanie 5) | 207 |
14.1. Cel badań i hipotezy badawcze | 207 |
14.2. Metoda | 209 |
14.3. Wyniki badań | 211 |
14.4. Dyskusja | 214 |
Rozdział | 15 |
Relacje: stresory w pracy – zachowania kontrproduktywne. | |
Moderujący efekt Ciemnej Triady i kontroli w pracy (badanie 6) | 219 |
15.1. Cel badań i hipotezy badawcze | 219 |
15.2. Metoda | 222 |
15.3. Wyniki badań | 224 |
15.4. Dyskusja | 235 |
Rozdział | 16 |
Ogólna dyskusja | 239 |
16.1. Podsumowanie i dyskusja wyników | 239 |
16.2. Ograniczenia badań własnych oraz kierunki dalszych badań | 251 |
16.3. Implikacje praktyczne | 255 |
Aneks | 258 |
Bibliografia | 264 |
Indeks nazwisk | 292 |