INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf
Autor przedstawia wizerunek współczesnego ojca – obecnego w życiu dziecka i zaangażowanego w jego wychowanie. Książka zawiera wyczerpujące omówienie tematu, począwszy od teoretycznego opisu historii rodziny, przez psychologiczne ujęcie zachowań rodzicielskich, po przedstawienie autorskiej typologii postaw ojcowskich.
Autor opisuje i analizuje postawy ojcowskie w polskim środowisku wiejskim na przykładzie powiatu płockiego. Poruszone kwestie przedstawia również z perspektywy samych badanych, analizując ich postrzeganie roli ojca i odczucia z nią związane oraz czynniki warunkujące udział mężczyzn w opiece nad dziećmi.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 272 |
Kategoria | Psychologia społeczna |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-2657-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Postawy konsumentów wobec sprzedaży...
do koszyka
Postawy nauczycieli wobec edukacji...
do koszyka
Postawy pedagogów specjalnych wobec...
do koszyka
Postawy personelu medycznego wobec...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 9 |
ROZDZIAŁ 1. Problematyka ojcostwa w ujęciu teoretycznym | 15 |
1.1. Ojciec i ojcostwo – charakterystyka pojęć | 15 |
1.2. Wieloaspektowość ojcostwa | 23 |
1.2.1. Ujęcie prawne ojcostwa | 28 |
1.2.2. Ujęcie biologiczne ojcostwa | 30 |
1.2.3. Ujęcie duchowe ojcostwa | 32 |
1.2.4. Ujęcie pedagogiczne ojcostwa | 34 |
ROZDZIAŁ 2. Ojcostwo i wychowanie w środowisku rodzinnym | 37 |
2.1. Rodzina w myśli pedagogiki personalistycznej | 37 |
2.2. Wychowanie w pedagogice personalistycznej | 44 |
2.3. Pozycja i znaczenie ojca w rodzinie – perspektywa historyczna | 48 |
2.4. Przygotowanie do bycia ojcem w rodzinie współczesnej | 57 |
2.5. Stan wiedzy, przegląd wybranych badań na temat roli i znaczenia ojca w procesie wychowania dziecka | 61 |
2.6. Typologie i wizerunki współczesnego ojcostwa przedstawiane w literaturze | 69 |
ROZDZIAŁ 3. Zachowania ojcowskie – odniesienie do wybranych teorii psychologicznych | 80 |
3.1. Poznawcza koncepcja postaw autorstwa Davida Krecha, Richarda S. Crutchfi elda, Egertona L. Ballacheya a kształtowanie się postaw ojcowskich | 80 |
3.2. Społeczno-uczeniowa teoria osobowości Juliana Rottera a znaczenie doświadczeń zapamiętanych z rodziny pochodzenia | 82 |
3.3. Teoria ekologii humanistycznej Urie Bronfenbrennera a środowiskowe czynniki warunkujące udział ojca w procesie wychowania dziecka | 87 |
3.4. Społeczno-poznawcza teoria Alberta Bandury a uczenie się określonych zachowań ojcowskich | 89 |
ROZDZIAŁ 4. Postawa w świetle literatury – wyjaśnienia | |
terminologiczne | 93 |
4.1. Definicje i koncepcje postaw w naukach psychologicznych i społecznych | 93 |
4.2. Komponenty postaw | 100 |
4.2.1. Komponent poznawczy | 100 |
4.2.2. Komponent uczuciowy | 102 |
4.2.3. Komponent działania | 104 |
4.3. Cechy postaw | 105 |
4.4. Genetyczne oraz nabyte czynniki warunkujące kształtowanie się postaw | 107 |
4.5. Kształtowanie się postaw – warunkowanie klasyczne i instrumentalne | 113 |
4.6. Postawy a zachowanie | 114 |
4.7. Postawy rodzicielskie – przegląd | 114 |
4.8. Typy postaw rodzicielskich oraz ich znaczenie w świetle badań | 117 |
ROZDZIAŁ 5. Metodologia badań własnych | 125 |
5.1. Motywacja do podjęcia badań | 125 |
5.2. Cel i problemy badawcze | 130 |
5.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze | 133 |
5.4. Charakterystyka badanego środowiska | 133 |
5.5. Dobór próby | 135 |
5.6. Opis próby | 136 |
ROZDZIAŁ 6. Ojcostwo według respondentów – wspomnienia, | |
uczucia, emocje | 138 |
6.1. Stosunek mężczyzn do projektu badawczego | 138 |
6.2. Sposób postrzegania ojcostwa | 139 |
6.3. Narodziny dziecka | 141 |
6.4. Trudno czy łatwo być ojcem? – opinie badanych | 150 |
6.5. Respondenci o sobie | 153 |
6.6. Wartość ojcostwa w okresie niemowlęcym | 158 |
ROZDZIAŁ 7. Ojciec w procesie opieki i wychowania dziecka w rodzinach wiejskich | 160 |
7.1. Opieka nad dzieckiem | 160 |
7.1.1. Pierwsze czynności opiekuńcze | 162 |
7.2. Dzień powszedni z dzieckiem | 165 |
7.2.1. Czas dla dziecka | 166 |
7.2.2. Opieka zdrowotna | 170 |
7.2.3. Przygotowywanie posiłków | 174 |
7.2.4. Bezpieczna droga do szkoły | 176 |
7.2.5. Zainteresowanie różnymi formami spędzania czasu przez dziecko po zajęciach szkolnych | 178 |
7.2.6. Czas wolny | 180 |
7.2.7. Zabawa z dzieckiem | 186 |
7.2.8. Ulubione czynności opiekuńcze | 189 |
7.2.9. Zabezpieczenie potrzeb materialnych | 190 |
7.3. Wychowanie | 195 |
7.3.1. Ocena własnych kompetencji wychowawczych | 196 |
7.3.2. Wiedza ojców na temat wychowania. Sposoby poszukiwania wiedzy. Własne koncepcje wychowania | 199 |
7.3.3. Różnica w wychowaniu przez matkę i przez ojca w świetle opinii badanych | 205 |
7.3.4. Metody wychowawcze stosowane przez ojców | 208 |
7.3.5. Przekaz tradycji rodzinnych | 213 |
7.3.6. Zainteresowanie nauką szkolną | 215 |
7.3.7. Stosunek do bibliotek, wycieczek i udziału dziecka w życiu kulturalnym | 220 |
ROZDZIAŁ 8. Źródła warunkujące rodzaj relacji badanych ojców z dzieckiem | 222 |
8.1. Rodzina pochodzenia jako źródło warunkujące postawy badanych | 222 |
8.2. Najbliższe środowisko życia badanych (koleżanki, koledzy, krewni) jako czynnik warunkujący postawy ojcowskie | 228 |
ROZDZIAŁ 9. Postawy badanych ojców | 231 |
9.1. Postawy ojcowskie | 231 |
9.2. Modele ojcostwa w badanych rodzinach | 242 |
9.2.1. Model ojcostwa sprzyjającego | 246 |
9.2.2. Model ojcostwa zdystansowanego | 247 |
Podsumowanie | 249 |
Zakończenie | 257 |
Bibliografia | 259 |
Indeks osobowy | 267 |