POLECAMY
Autor:
Format:
ibuk
Funkcjonowanie młodych ludzi pozostających w okresie tranzycji z młodości do dorosłości oraz z edukacji na rynek pracy jest niezwykle interesującym kognitywnie i wartym poznania naukowego zagadnieniem, szczególnie w kontekście postrzegania młodego pokolenia jako podmiotu prospektywnych zmian. Przybliżona perspektywa miejsca i roli młodzieży we współczesnym świecie stała się inspiracją do podjęcia zagadnienia orientacji życiowych młodzieży akademickiej, a konkretnie młodzieży akademickiej studiującej w Poznaniu. Analiza teoretyczna odwołuje się do złożoności i heterogeniczności współczesnego społeczeństwa, w tym także do młodzieży oraz do kategorii teoretycznej i analitycznej orientacji życiowej. Refleksje te stanowią podstawę i wstęp do realizacji zasadniczego celu pracy, jakim było zdiagnozowanie orientacji życiowych młodzieży akademickiej. Współczesna młodzież, jak pozwalają wnioskować wyniki badań, jest skoncentrowana na własnych celach, szczególnie tych związanych ze sferą rodzinną i zawodową. Bardzo ważną cechą charakteryzującą badaną młodzież akademicką jest nastawienie na indywidualizm. Wydaje się, że cechy współczesnego pokolenia młodych są reakcją na dynamizm procesów charakterystycznych dla płynnonowoczesnej rzeczywistości.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 248 |
Kategoria | Socjologia kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2978-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Orientacje konsumpcyjne młodzieży...
do koszyka
Orientacje życiowe młodzieży
do koszyka
Kultura organizacji publicznych...
do koszyka
Orientacja rynkowa we współrządzeniu...
do koszyka
Spis treści
Wprowadzenie | 7 |
Rozdział 1 Społeczeństwo w dynamicznym procesie zmiany i jego udział w kształtowa-niu orientacji życiowych | 17 |
1.1. Globalizujące się społeczeństwo – jego heterogeniczność i złożoność | 17 |
1.2. Kondycja jednostki w płynnonowoczesnej rzeczywistości | 31 |
1.3. Młodzież jako podmiot refleksji teoretyczno-empirycznej | 48 |
1.4. Społeczne uwarunkowania kształtowania orientacji | 72 |
Rozdział 2 Orientacja życiowa jako kategoria teoretyczna i analityczna | 81 |
2.1. Orientacja – rozważania nad definicyjnym credo | 81 |
2.2. Przegląd wybranych typologii orientacji | 88 |
2.3. Orientacja życiowa – interpretacje i sposoby użycia pojęcia | 103 |
2.4. Orientacja życiowa jako kategoria badawcza | 116 |
Rozdział 3 Orientacje życiowe badanej młodzieży akademickiej | 128 |
3.1. Metodologiczne założenia badań własnych oraz społeczno-demogra- ficzna charakterystyka badanej populacji | 129 |
3.2. (Auto)identyfikacje badanej młodzieży akademickiej | 154 |
3.3. Orientacje życiowe – ich struktura i hierarchia w badanej grupie mło-dzieży studenckiej | 183 |
3.4. Obraz współczesnej młodzieży postrzegany z perspektywy badanych studentów i studentek | 219 |
Zakończenie | 229 |
Bibliografia | 235 |
Aneks | 246 |
Life orientations of students (Summary) | 247 |