POLECAMY
Wydawca:
Format:
W publikacji przedstawiono praktyki dużych miast polskich, które wpisują się w nowy model zarządzania publicznego – współrządzenie. Analiza licznych przykładów współdziałania menedżerów publicznych z interesariuszami instytucjonalnymi w procesach przyciągania inwestorów, turystów i potencjalnych studentów oraz w tworzeniu dobrych warunków do rozwoju lokalnych przedsiębiorców pozwoliła na zobrazowanie sposobów realizacji zasad dobrego współrządzenia przez samorządy miejskie. Przykłady te wzbogacone o przejawy dobrych praktyk wewnątrzorganizacyjnych urzędów wskazujących na ich otwartość, efektywność, nastawienie partycypacyjne i koordynację dają bogaty obraz orientacji rynkowej badanych miast rozumianej jako kultura organizacyjna, w której główną rolę odgrywa responsywna maksymalizacja wartości dostarczanych mieszkańcom i użytkownikom. Tematyka monografii ma duże znaczenie nie tylko dla nauk ekonomicznych, ale i dla pokrewnych, w tym nauk o urbanistyce, architekturze, planowaniu przestrzennym. Autorzy badają tworzenie relacji między marketingiem a współrządzeniem na szczeblu samorządów terytorialnych. Ujmują to w ujęciu modelowym, koncentrując się na skuteczności funkcjonowania tych relacji wobec długotrwałych tendencji, jakie występują w procesie miastotwórczym.
Rok wydania | 2015 |
---|---|
Liczba stron | 282 |
Kategoria | Public Relations |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-7969-702-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Orientacja seksualna
do koszyka
Internet a konkurencyjność banków w...
do koszyka
Rynkowa orientacja szkół wyższych w...
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 8 |
Rozdział 1. Procesy ewolucji w zarządzaniu publicznym | 12 |
1.1. Klasyczny model administracji | 14 |
1.1.1. Biurokracja idealna według Webera i jej krytyka | 15 |
1.1.2. Legalizm organizacji biurokratycznej jako pozorna racjonalność | 18 |
1.1.3. Krytyka biurokracji idealnej w koncepcjach N. Luhmana | 21 |
1.2. Menedżeryzm – w kierunku nowego zarządzania publicznego | 23 |
1.2.1. Uwarunkowania ekonomiczno-społeczne rozwoju NZP | 24 |
1.2.2. Uwarunkowania polityczno-intelektualne rozwoju NZP | 26 |
1.2.3. Teoretyczne podstawy nowego zarządzania publicznego | 27 |
1.2.4. Podstawowe elementy modelu NZP | 29 |
1.3. Współrządzenie (public governance) | 35 |
1.4. Analiza porównawcza modeli zarządzania publicznego | 38 |
1.5. Procesy zmian w zarządzaniu publicznym w Polsce | 41 |
1.6. Podsumowanie | 43 |
Rozdział 2. Dobre współrządzenie jako koncepcja normatywna w zarządzaniu publicznym | 44 |
2.1. Operacjonalizacja zasad dobrego współrządzenia | 44 |
2.2. Jakość usług publicznych w kontekście dobrego współrządzenia | 50 |
2.3. Koncepcja dobrego współrządzenia w polityce Unii Europejskiej | 57 |
2.4. Dobre współrządzenie w kontekście przemian w polskiej administracji publicznej | 60 |
2.5. Podsumowanie | 70 |
Rozdział 3. Orientacja rynkowa w zarządzaniu publicznym | 72 |
3.1. Orientacja rynkowa i orientacja marketingowa w działalności organizacji publicznej | 72 |
3.1.1. Orientacja rynkowa a orientacja marketingowa | 74 |
3.1.2. Upowszechnianie elementów koncepcji orientacji rynkowej w publikacjach poświęconych administracji publicznej | 77 |
3.1.3. Próby zastosowania narzędzi pomiaru orientacji rynkowej w badaniach sektora publicznego i non profit | 80 |
3.2. Ewolucja marketingu w organizacjach publicznych | 88 |
3.2.1. Wczesne próby wykorzystania marketingu w sektorze publicznym | 88 |
3.2.2. Podejście transakcyjne w marketingu organizacji publicznych | 90 |
3.2.3. Podejście relacyjne w marketingu organizacji publicznych | 93 |
3.2.4. Marketing terytorialny w świetle podejścia transakcyjnego i relacyjnego | 96 |
3.3. Procesy tworzenia wartości dla interesariuszy organizacji publicznych | 100 |
3.3.1. Interesariusze organizacji publicznych | 100 |
3.3.2. Tworzenie i dostarczanie wartości interesariuszom | 105 |
3.4. Podsumowanie | 109 |
Rozdział 4. Metodyka badań | 112 |
4.1. Tło badania | 112 |
4.2. Pytania badawcze i cele badania | 116 |
4.3. Dobór przypadków w świetle teorii zależności od zasobów i teorii zasobowej przedsiębiorstwa | 118 |
4.4. Charakterystyka badanych ośrodków | 122 |
4.5. Operacjonalizacja pojęć | 134 |
4.6. Przebieg procesu badawczego | 140 |
Rozdział 5. Orientacja rynkowa miast | 148 |
5.1. Możliwości adaptacji koncepcji orientacji rynkowej w kontekście praktyk występujących w badanych miastach | 148 |
5.1.1. Pozyskiwanie wiedzy o potrzebach użytkowników | 149 |
5.1.2. Koordynacja współpracy z interesariuszami instytucjonalnymi | 154 |
5.1.3. Responsywność – kontrola rezultatów procesów przyciągania użytkowników | 156 |
5.2. Dobre praktyki w zakresie orientacji rynkowej miast | 159 |
5.2.1. Przykłady dobrych praktyk badanych miast | 160 |
5.2.2. Skuteczne przyciąganie inwestorów – konsekwencje w działaniach komunikacyjnych i budowaniu wartości dla inwestorów | 162 |
5.2.3. Skuteczne przyciąganie turystów – konsekwencje w działaniach komunikacyjnych i budowaniu wartości dla turystów | 169 |
5.2.4. Skuteczne przyciąganie studentów – konsekwencje w działaniach komunikacyjnych i budowaniu wartości dla młodych, podejmujących studia wyższe | 176 |
5.2.5. Tworzenie sprzyjających warunków dla lokalnych przedsiębiorców | 186 |
5.3. Podsumowanie | 192 |
Rozdział 6. Operacjonalizacja zasad dobrego współrządzenia w badanych miastach | 194 |
6.1. Dobre współrządzenie w dokumentach strategicznych badanych ośrodków | 194 |
6.2. Znaczenie pojęcia „dobre współrządzenie” wśród menedżerów miejskich | 196 |
6.3. Realizacja zasad dobrego współrządzenia w jednostkach organizacyjnych urzędów badanych miast | 203 |
6.3.1. Zasada otwartości | 205 |
6.3.2. Zasada partycypacji | 211 |
6.3.3. Zasada efektywności | 219 |
6.3.4. Zasada spójności | 223 |
6.4. Podsumowanie | 229 |
Zakończenie | 232 |
Bibliografia | 240 |
Spisy tabel, rysunków, ramek, wykresów, map | 252 |
Załączniki | 256 |