INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Publikacja ukazuje zależności pomiędzy jakością życia dzieci a statusem społeczno-ekonomicznym rodziców. Przedstawia zastosowanie koncepcji jakości życia do badań zróżnicowania sytuacji życiowej dzieci (na przykładzie łódzkich szóstoklasistów) z perspektywy analiz strukturalnych. Przybliża kwestie teoretyczne związane z jakością życia oraz jakością życia dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem child indicators movement. W pogłębiony sposób porusza metodologiczne i etyczne kwestie badań ankietowych z dziećmi.
Dwutorowa analiza - bazująca na wypracowanym modelu jakości życia, uwzględniającym takie sfery, jak: relacje rówieśnicze i rodzinne, sytuacja materialna, zdrowie, funkcjonowanie w szkole, subiektywny dobrostan dzieci, a także wykorzystująca koncepcję having, loving, being Erika Allardta - daje pogłębiony obraz sytuacji życiowej najmłodszych. Zarówno poszczególne obszary życia, jak i jego jakość ujmowana całościowo wiążą się ze statusem społeczno-ekonomicznym rodziny, co pozwala wnioskować o nierównościach społecznych występujących w okresie dzieciństwa. Badania ujawniają wielowymiarowość i zróżnicowanie sytuacji życiowych respondentów, pozwalają też wskazać grupę dzieci doświadczającą skumulowanej deprywacji. Zaproponowany pomiar daje możliwość sporządzenia rzetelnej diagnozy, uwzględniającej różne aspekty sytuacji życiowej, w których należy podjąć interwencję.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 214 |
Kategoria | Publikacje darmowe |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-459-5 |
Numer wydania | 1 |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Jakość administracji w Polsce
do koszyka
Jakość dermokosmetyków w ocenie...
do koszyka
Jakość i marketing usług medycznych
do koszyka
Spis treści
Wstęp | 7 |
Podziękowania | 11 |
Rozdział 1. Jakość życia – perspektywa ogólna | 13 |
1.1. Geneza i rozwój | 13 |
1.2. Problemy definicyjne | 20 |
1.3. Kluczowe zagadnienia w badaniach jakości życia | 22 |
1.3.1. Podejście obiektywne i subiektywne | 23 |
1.3.2. Ujęcia globalne i cząstkowe | 25 |
1.3.3. Zmienność jakości życia w perspektywie cyklu życia | 26 |
1.3.4. Podejście integrujące | 27 |
1.4. Koncepcja having, loving, being E. Allardta | 28 |
Rozdział 2. Jakość życia dzieci | 31 |
2.1. Socjologiczne spojrzenie na dzieciństwo | 32 |
2.2. Jakość życia dzieci – perspektywa badawcza | 35 |
2.2.1. Kwestie definicyjne | 35 |
2.2.2. Ruch wskaźników społecznych dotyczących sytuacji dzieci | 37 |
2.2.3. Podstawy teoretyczne | 41 |
2.2.4. Zagadnienia metodologiczne | 46 |
2.2.5. Aspekty aplikacyjne | 49 |
2.2.6. Badania jakości życia dzieci oparte na wskaźnikach społecznych jako nowa subdyscyplina naukowa | 51 |
2.2.7. Modele badania jakości życia dzieci | 52 |
2.3. Podsumowanie | 57 |
Rozdział 3. Metodologiczne podstawy badań | 59 |
3.1. Problematyka | 59 |
3.1.1. Koncepcja jakości życia dzieci przyjęta w pracy | 59 |
3.1.2. Model jakości życia dzieci | 60 |
3.1.3. Cel badań, pytania problemowe, hipotezy | 62 |
3.2. Empiryczne podstawy badań | 64 |
3.2.1. Technika badawcza | 64 |
3.2.2. Przygotowanie narzędzia | 65 |
3.2.3. Dobór próby | 66 |
3.2.4. Realizacja badania | 68 |
3.3. Problemy metodologiczne w badaniach ankietowych z dziećmi | 70 |
3.4. Dylematy etyczne | 77 |
Rozdział 4. Determinanty jakości życia dzieci | 87 |
4.1. Status społeczno-ekonomiczny rodziny a funkcjonowanie dziecka – wnioski z badań | 87 |
4.2. Konstrukcja wskaźnika SES rodziny dziecka w projekcie badawczym | 89 |
4.3. Okolica zamieszkania | 99 |
4.4. Podsumowanie | 100 |
Rozdział 5. Jakość życia łódzkich szóstoklasistów | 101 |
5.1. Dziedzinowa jakość życia | 102 |
5.1.1. Warunki życia dziecka | 102 |
5.1.2. Relacje z rodzicami | 108 |
5.1.3. Relacje rówieśnicze | 112 |
5.1.4. Funkcjonowanie w szkole | 115 |
5.1.5. Zdrowie | 132 |
5.1.6. Dobrostan psychiczny | 138 |
5.1.7. Wymiary jakości życia dzieci – podsumowanie | 151 |
5.2. Globalna jakość życia | 156 |
5.3. Wzory jakości życia dzieci | 158 |
5.3.1. Wzory jakości życia dzieci pochodzących z rodzin o niskim i wysokim statusie | 162 |
5.4. Analizy na podstawie koncepcji having, loving, being | 166 |
5.4.1. Wymiary having, loving, being a status społeczno-ekonomiczny rodziny dziecka | 169 |
5.4.2. Wzory jakość życia na podstawie koncepcji E. Allardta | 172 |
5.5. Podsumowanie | 173 |
Zakończenie | 177 |
Bibliografia | 183 |
Spis tabel | 195 |
Spis diagramów | 197 |
Spis wykresów | 198 |
Aneks. Kwestionariusz ankiety audytoryjnej | 201 |