POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
Prezentowana publikacja dotyczy kluczowych aspektów myśli pedagogicznej Bogdana Nawroczyńskiego (1882-1974), jednego z najwybitniejszych klasyków polskiej pedagogiki - historii myśli pedagogicznej, pedagogiki porównawczej, dydaktyki i pedeutologii. Jest on również jednym z najważniejszych przedstawicieli polskiej filozofii wychowania, a jego książkę, Życie duchowe. Zarys filozofii kultury (1947), uznać należy za sztandarową pracę w tej dziedzinie. To ona zainspirowała Autorów oddawanej do rąk Czytelnika publikacji do wypowiedzi na temat życia duchowego.
„Zdecydowaliśmy się przywołać i zrekonstruować kategorię pojęciową życie duchowe Bogdana Nawroczyńskiego po to, by wejść z nim w rozmowę z perspektywy nas współczesnych. Staraliśmy się wniknąć zarówno w te aspekty jego myśli, które są nadal żywotne i pobudzające do ponownych przemyśleń, jak i w te, które są zapomniane. Jedne i drugie są warte odrestaurowania i umieszczenia w nowych perspektywach badawczych. W jaki sposób współcześnie jest odbierane życie duchowe w ujęciu Nawroczyńskiego? Po co i w jaki sposób dokonywać translacji jego ujęcia życia duchowego? Czy w trakcie przemieszczania pojęcia życie duchowe może dokonywać się także jego transformacja? Na te pytania próbują odpowiedzieć Autorzy niniejszej publikacji” (ze Wstępu).
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 192 |
Kategoria | Historia wychowania |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-229-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Poglądy księdza Hieronima Coignarda
do koszyka
Poglądy księdza Hieronima Coignarda
do koszyka
Edukacja małego dziecka, t.3. Nowe...
do koszyka
Leniwy umysł. Dlaczego warto ciągle...
do koszyka
Spis treści
Anna Walczak, Alina Wróbel, Marcin Wasilewski – Wprowadzenie | 7 |
Część pierwsza. Kluczowe kategorie pojęciowe Życia duchowego Bogdana Nawroczyńskiego i ich recepcja | 15 |
Beata Borówka – Teoria wychowania Bogdana Nawroczyńskiego w perspektywie założeń pedagogiki filozoficznej | 17 |
Andrzej Ryk – Bogdan Nawroczyński twórca pedagogiki kultury | 29 |
Ewa Marynowicz-Hetka – Kultura aktywności duchowej – niektóre elementy narzędzia analizy | 37 |
Krzysztof Maliszewski – Duch, czyli przewartościowanie celów edukacji. Notki o odzyskiwaniu Nawroczyńskiego dla odzyskania kształcenia | 53 |
Justyna Sztobryn-Bochomulska – „Życie duchowe” – zarzucona kategoria | 63 |
Część druga. Wymiary życia duchowego | 71 |
Małgorzata Przanowska – Sens „życia duchowego”. Pedagogika kultury a hermeneutyka filozoficzna | 73 |
Stanisław Chrobak – Duchowość jako wartość ogarniająca całego człowieka | 87 |
Mariusz Sztaba – „Życie duchowe” w refleksji B. Nawroczyńskiego a rozumienie duchowości w świetle analiz Polskiej Szkoły Filozofii Klasycznej w kontekście współczesnej percepcji zjawiska duchowości | 97 |
Błażej Kmieciak – Klauzula sumienia jako wyzwanie dla prawa i pedagogiki | 127 |
Część trzecia. Warunki rozwoju duchowego z perspektywy pedagogicznej | 141 |
Izabela Gątarek – W kręgu wartości młodego pokolenia | 143 |
Ewa Kobyłecka – Możliwości duchowego rozwoju człowieka we współczesnym świecie. O potrzebie edukacji aksjologicznej | 153 |
Lidia Marszałek – Dziecko wobec sztuki – duchowe aspekty rozwoju estetycznego | 163 |
Lucyna Telka – „Swoboda i przymus w wychowaniu” – namysł wychowawców w placówce nad koncepcją wychowania | 177 |
Noty o autorach | 189 |