INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf
Prezentowana publikacja to praktyczny poradnik dla nauczycieli języka polskiego jako obcego/drugiego, a szczególnie dla młodych lektorów, rozpoczynających zawodową karierę, zarówno polonistów, jak i neofilologów. Informuje o spodziewanych trudnościach w nauczaniu podsystemu fonicznego (norma językowa, błąd i sposoby korekty, tzw. miejsca trudne), omawia rolę, jaką fonetyka odgrywa w przyswajaniu innych podsystemów języka i podsumowuje wiedzę z zakresu kształcenia kompetencji fonologicznej uczących się (wraz z czynnikami implikującymi jej nabywanie).Szczególnie przyjrzano się fonetyce korektywnej, opisano podstawowe zasady nauczania, wybrane metody i techniki kształcenia słuchu mownego oraz wymowy cudzoziemców, a także sposoby wykorzystania niestandardowych technik pracy, np. logopedycznych, opartych na tekstach kultury czy podejściu komunikacyjnym.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 240 |
Kategoria | Gramatyka języka polskiego |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-021-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Znajdź mnie
do koszyka
Znajdź mnie
do koszyka
Znajdź mnie. Teraz
do koszyka
Znajdź spokój wewnętrzny
do koszyka
Znajdź sprzymierzeńców
do koszyka
Znajdź swoje miejsce
do koszyka
Spis treści
WSTĘP | 13 |
CZĘŚĆ I – ZAGADNIENIA TEORETYCZNE | 17 |
1. KSZTAŁCENIE KOMPETENCJI FONOLOGICZNEJ UCZĄCYCH SIĘ JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO | 19 |
1.1. Kompetencja fonologiczna | 21 |
1.1.1. Kompetencja ortoepiczna | 26 |
1.1.2. Kompetencja ortograficzna | 28 |
1.2. Czynniki implikujące nabywanie kompetencji fonologicznej | 29 |
1.2.1. Percepcja a percepcja mowy | 29 |
1.2.1.1. Antycypacja | 32 |
1.2.2. Słuch mowny | 34 |
1.2.3. Pamięć | 39 |
1.3. Wnioski | 42 |
2. ROLA FONETYKI W PRZYSWAJANIU INNYCH PODSYSTEMÓW JĘZYKA | 43 |
2.1. Podsystem graficzny | 45 |
2.1.1. Ortografia | 46 |
2.1.1.1. Wymowa a zapis samogłosek nosowych [ę / q] | 49 |
2.1.1.2. Wymowa a zapis tzw. samogłosek nosowych wtórnych [ę / q / I / U / Y / A] | 52 |
2.1.1.3. Wymowa a zapis upodobnień | 53 |
2.1.1.4. Wymowa a zapis uproszczeń artykulacyjnych | 56 |
2.1.1.5. Wymowa a zapis geminat | 58 |
2.1.1.6. Wymowa a zapis miękkości | 59 |
2.1.1.7. Wymowa a zapis zakończeń typu -i, -ii, -ji | 60 |
2.1.1.8. Wymowa a zapis połączeń liter typu ai, ei, oi, ii, ói, ui, yi | 62 |
2.1.1.9. Wymowa a zapis połączeń liter typu au, eu | 62 |
2.1.1.10. Wymowa a zapis połączeń liter typu ao, ae, eo, oa, ua, uo | 63 |
2.1.1.11. Wymowa a zapis h /ch, ż / rz, ó /u | 63 |
2.1.2. Interpunkcja | 65 |
2.2. Podsystem gramatyczny | 68 |
2.2.1. Morfologia | 68 |
2.2.1.1. Słowotwórstwo | 68 |
2.2.1.2. Fleksja | 70 |
2.2.1.2.1. Czasowniki | 70 |
2.2.1.2.2. Rzeczowniki | 72 |
2.2.1.2.3. Pozostałe klasy leksemów | 73 |
2.2.1.3. Morfonologia | 75 |
2.2.2. Składnia | 77 |
2.3. Podsystem leksykalny | 80 |
2.3.1. Homonimy | 81 |
2.3.2. Synonimy i antonimy | 84 |
2.3.3. Pola pojęciowe | 85 |
2.4. Wnioski | 86 |
CZĘŚĆ II – PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI DLA NAUCZYCIELI JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO | 89 |
3. TRUDNOŚCI W NAUCZANIU FONETYKI JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO | 91 |
3.1. Norma językowa a norma glottodydaktyczna | 92 |
3.2. Błąd w nauczaniu fonetyki języka polskiego jako obcego | 96 |
3.3. Cele i sposoby korekty błędów fonetycznych | 99 |
3.4. Tak zwane miejsca trudne w obrębie systemu fonicznego | 104 |
3.4.1. Typowe błędy w obrębie systemu wokalicznego | 105 |
3.4.1.1. Samogłoski [i / y / e] | 106 |
3.4.1.2. Samogłoski [o / u] | 108 |
3.4.1.3. Samogłoski nosowe | 109 |
3.4.2. Typowe błędy w obrębie systemu konsonantycznego | 111 |
3.4.2.1. Spółgłoski trzech szeregów | 111 |
3.4.2.2. Spółgłoski półotwarte | 114 |
3.4.2.3. Spółgłoski wargowe | 116 |
3.4.2.4. Spółgłoska [h] | 117 |
3.4.3. Typowe błędy w obrębie półspółgłosek | 118 |
3.4.4. Typowe błędy w obrębie połączeń głoskowych. . | 119 |
3.4.4.1. Geminaty spółgłoskowe | 119 |
3.4.4.2. Grupy spółgłoskowe | 120 |
3.4.4.2.1. Uproszczenia artykulacyjne | 120 |
3.4.4.2.2. Upodobnienia | 122 |
3.4.5. Typowe błędy w obrębie systemu prozodycznego | 123 |
3.4.5.1. Intonacja w wypowiedzeniach pytajnych i żądających | 124 |
3.4.5.2. Akcent wyrazowy | 126 |
3.5. Wnioski | 127 |
4. FONETYKA KOREKTYWNA | 129 |
4.1. Podstawowe zasady nauczania fonetyki języka polskiego jako obcego | 130 |
4.1.1. Indywidualizacja nauczania | 134 |
4.1.1.1. Motywacja | 134 |
4.1.1.2. Modalność | 136 |
4.1.1.3. Wiek | 138 |
4.1.1.4. Predyspozycje i ograniczenia | 140 |
4.1.2. Materiały fonodydaktyczne | 144 |
4.1.2.1. Podręczniki | 144 |
4.1.2.1.1. Podręczniki do nauczania fonetyki języka polskiego jako obcego | 145 |
4.1.2.1.2. Podręczniki kursowe | 146 |
4.1.2.2. Opracowania naukowe | 146 |
4.1.3. Dobór treści nauczania | 148 |
4.1.4. Problematyka transkrypcji fonetycznej | 157 |
4.2. Metody nauczania fonetyki języków obcych | 161 |
4.3. Typologia ćwiczeń fonetycznych | 165 |
4.3.1. Fazy nauczania elementów fonicznych | 165 |
4.3.1.1. Ćwiczenia kształtujące słuch mowny | 169 |
4.3.1.1.1. Ćwiczenia dotyczące dźwięków mowy | 170 |
4.3.1.1.2. Ćwiczenia dotyczące prozodii | 175 |
4.3.1.2. Ćwiczenia artykulacyjne | 176 |
4.3.1.2.1. Ćwiczenia dotyczące dźwięków mowy | 177 |
4.3.1.2.2. Ćwiczenia dotyczące prozodii | 184 |
4.3.2. Ćwiczenia logopedyczne | 186 |
4.3.3. Ćwiczenia z wykorzystaniem tekstów kultury | 191 |
4.3.3.1. Poezja i proza | 192 |
4.3.3.2. Piosenki | 195 |
4.3.3.3. Lingwołamki i zagadki | 197 |
4.3.3.4. Dowcipy | 200 |
4.3.4. Ćwiczenia komunikacyjne | 202 |
4.4. Wnioski | 206 |
ZAKOŃCZENIE | 209 |
ALFABET FONETYCZNY | 212 |
BIBLIOGRAFIA | 217 |
WYKAZ TABEL I RYSUNKÓW | 239 |