POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf
Dzięki publikacji Czytelnik przeżyje nowe spotkanie z Witkacym: ujrzy go jako rozmówcę i teoretyka rozmowy; podważającego religię poszukiwacza Absolutu; obywatela podbitego państwa pozującego do zdjęć w stroju kolonialisty, człowieka współczującego cierpiącej musze i psom na łańcuchach, o krok od konwersji na buddyzm. Najważniejsze problemy etyczne dwudziestego wieku – dialog, stosunek do religii, kolonializm, ekologia, wielokulturowość – znajdują odbicie w biografii i twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza: nie tylko w powieściach i dramatach, ale i w listach, komentarzach, tekstach publicystycznych.
Autorka podejmuje temat dotychczas niezbadany: rekonstruuje poglądy etyczne artysty, wnikliwie śledząc ich rozwój, złożoność, ukazując źródła i artystyczne konsekwencje. Wydobywa szczeliny między deklaracjami a poglądami wynikającymi z tekstów, sytuuje na tle najważniejszych twórców epoki, pokazuje dramatyczne zwroty, a wreszcie i to, że etyka Witkacego rodziła się w dialogu z Innymi – i tylko dzięki sztuce ich głosy mogły wybrzmieć.
Rok wydania | 2016 |
---|---|
Liczba stron | 292 |
Kategoria | Literaturoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-202-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Witkacy i kobiety
do koszyka
Witkacy i muzyka
do koszyka
... Chyba nie mogę Pani posądzić o...
do koszyka
... Chyba nie mogę Pani posądzić o...
do koszyka
Korespondent Witkacy
do koszyka
Nieświadome na scenie Witkacy i...
do koszyka
Szamański blues (Witkacy #1)
do koszyka
Spis treści
Wykaz skrótów | 9 |
Wstęp | 13 |
Rozdział I. Etyka rozmowy. „Ogólna walka wszystkich ze wszystkimi” | 23 |
Poprzednicy. Etyczny wymiar rozmowy | 23 |
Katalog etycznych zasad | 28 |
Dyskusyjne praxis | 39 |
„Walka, to jest dyskusja”, czyli witkacowskie metafory | 55 |
Wobec filozofii dialogu | 67 |
Rozdział II. Wobec chrześcijaństwa. Dialog i herezja | 77 |
Źródła religii | 77 |
Poza etyką i moralnością | 86 |
Literackie „dramaty dyskusji” | 99 |
„Nowy człowiek, zwykłe bydlę” | 99 |
„Całować papieża w pantofel” | 101 |
„Prawdziwa religijna fikcja” | 103 |
Zbawienie „śmierdzącej żydówki” | 107 |
Religia „prostaczków” | 110 |
Modernizm i narodowe mity | 115 |
„Letnia woda”? | 115 |
„Bizantyjskie chramy” | 122 |
A-ateista | 126 |
Rozdział III. Wobec etyki buddyjskiej. „Na Mahatmę artystą zostać nie mogę” | 133 |
Cejlon | 133 |
„Wzruszony naszym pobożnym zachowaniem się kapłan...” | 138 |
Niedziałanie versus twórczość | 146 |
Międzywojnie | 149 |
Nie nirwana, lecz Sztuka | 152 |
„Całuję Cię w pępek” | 158 |
Wobec etyki Schopenhauera | 160 |
Cierpienie, współczucie... „mdła dobroć” | 163 |
Rozdział IV. Postkolonializm. Syngalezi i górale | 181 |
„Z podróży do tropików” | 181 |
„Kraj dziki” | 186 |
„Twarze i stroje cudowne” | 192 |
„Mięso” i „czekolada” | 199 |
Kara w tropikach | 204 |
Ostatnie zdjęcie kolonialisty | 205 |
Tekstualne powroty | 206 |
(Nie)zobiektywizowany obrazek | 210 |
Zakopane na Nowej Gwinei | 213 |
Tatrzańskie egzotyki | 215 |
Epilog | 220 |
Rozdział V. Ekologia. Mucha na łańcuchu | 223 |
„Żyj w zgodzie z naturą!” | 223 |
Poglądy ekologiczne Stanisława Witkiewicza | 224 |
Przyrodnicza edukacja Stasia | 228 |
662 upadki Bunga…, czyli „cudowna górska jesień” | 235 |
„Z górami nic porównać się nie da” | 243 |
„Zakopane staje się niemożliwe” | 250 |
„Robić tylko to, co konieczne” | 255 |
Bibliografia | 269 |