POLECAMY
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
Mimo upływu lat Stanisław Ignacy Witkiewicz wciąż cieszy się popularnością jako autor utworów literackich, pism teoretycznych i dzieł malarskich. Coraz częściej staje się podmiotem w dyskusji na temat szaleństwa i geniuszu artysty. Tymczasem mało kto wie, że jego talent i zdolności ujawniły się także w sztuce muzycznej. Zanim skończył 10 lat z powodzeniem czytał nuty, sam zapisywał własne kompozycje, grał na pianinie pod okiem matki – absolwentki konserwatorium muzycznego. Również utwory literackie jego autorstwa nacechowane są muzycznie. Dzięki temu Witkacy podbił nie tylko scenę dramatyczną przełomu XX i XXI wieku, ale także jego twórczość zaistniała w formie muzycznej. Książka zwraca uwagę na rolę i znaczenie muzyki w życiu wybitnego zakopiańczyka. Zawiera analizę przykładów różnych sposobów wchodzenia we wzajemne relacje muzyki, literatury i teatru na przykładzie powieści, dramatów i ich scenicznych realizacji. Pierwszy rozdział odpowiada pierwszemu członowi podtytułu. Witkacy został w nim przedstawiony jako osoba wychowana w atmosferze artystycznej, której muzyka stanowiła szczególnie istotny element. Następne rozdziały poświęcone są kolejno analizie dzieł z uwzględnieniem następujących zagadnień: muzyka w teorii i w praktyce, kompozycja muzyczna w dziele literackim – problem przedstawienia muzyki w powieści i w dramacie, muzycy jako bohaterowie utworu literackiego, dramat i kompozycja muzyczna – podobieństwo formy konstrukcyjnej, Witkacy na scenie muzycznej (opera, musical, piosenka), witkacowskie inspiracje w twórczości Tomasza Stańko. Publikacja uzupełnia badania nad twórczością Stanisława Ignacego Witkiewicza o wątek muzyczny.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 144 |
Kategoria | Literatura polska |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego |
ISBN-13 | 978-83-7865-166-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Witkacy. Etyka
do koszyka
Witkacy i kobiety
do koszyka
... Chyba nie mogę Pani posądzić o...
do koszyka
... Chyba nie mogę Pani posądzić o...
do koszyka
Korespondent Witkacy
do koszyka
Nieświadome na scenie Witkacy i...
do koszyka
Szamański blues (Witkacy #1)
do koszyka
Spis treści
Od autorki | 7 |
Rozdział 1. Sztuka jako przedmiot fascynacji i „jedyne wyjście” | 9 |
Rozdział 2. Muzyka i malarstwo jako sztuki w Czystej Formie – zarys problemu | 20 |
Rozdział 3. Spór o sztukę czystszą. Analiza porównawcza muzyki i malarstwa w dziełach literackich Witkacego wobec tekstów teoretycznych na temat sztuki | 25 |
Rozdział 4. Witkacy i zjawisko chromestezji | 38 |
Rozdział 5. Witkacy i Karol Szymanowski – wzajemne inspiracje | 42 |
Rozdział 6. Muzyka pierwszo- i drugoplanowa | 60 |
Rozdział 7. Muzyka w Sonacie Belzebuba | 70 |
Rozdział 8. Witkacy na scenie operowej | 88 |
Rozdział 9. Panna Tutli-Putli – od libretta do musicalu | 98 |
Rozdział 10. W teatrze piosenki | 108 |
Rozdział 11. Witkacowskie inspiracje w twórczości Tomasza Stańko | 128 |
Zakończenie | 137 |
Bibliografia | 140 |