POLECAMY
-15%
Redakcja:
Wydawca:
Format:
Pedagogika współbycia podkreśla znaczenie współpracy i życzliwej przestrzeni interpersonalnej, a odwołując się do zasad: osoba przed rzeczą, etyka przed techniką, być przed mieć, miłosierdzie przed sprawiedliwością – nawiązuje do upowszechnianej przez Jana Pawła II cywilizacji miłości. W tejże pedagogice mieści się zarówno sztuka bycia nauczycielem, jak i uczniem oraz sztuka bycia człowiekiem w tych nie tak łatwych czasach.
Wszystkie teksty składające się na niniejszą publikację są, jak mówi jedna z Autorek, opowieścią o wychowaniu; opowieścią o wychowaniu do człowieczeństwa, opowieścią niosącą pierwiastek dobra, nadziei i wiary w człowieka. Tak zresztą można scharakteryzować całą serię „Nauczyciele – Nauczycielom” ukazującą się już dziesięć lat. Jej autorzy, współautorzy i czytelnicy jednogłośnie stwierdzają, że seria pomaga przywrócić prawo takim wartościom, jak odczuwanie, przeżywanie, tworzenie, uspołecznienie, miłość i życie.
Niniejszy tom, będący w pewnym sensie podsumowaniem dziesięciolecia serii „Nauczyciele – Nauczycielom”, stanowi jednocześnie prezentację koncepcji pedagogiki współbycia, której zasadniczym założeniem jest sztuka bycia człowiekiem.
Rok wydania | 2009 |
---|---|
Liczba stron | 308 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Oficyna Wydawnicza IMPULS |
ISBN-13 | 978-83-7850-382-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Sztuka afirmacji. Uwolniona potęga...
do koszyka
Spis treści
Część I. Seria „Nauczyciele – Nauczycielom” w opinii współautorów i czytelników | 9 |
Wiesława Korzeniowska, Andrzej Murzyn; Wstęp | 9 |
Kazimierz Denek; Wartości w książkach pedagogicznych serii „Nauczyciele – Nauczycielom” | 12 |
Beata Oelszlaeger; Seria „Nauczyciele – Nauczycielom” jako inspiracja do kształcenia studentów pedagogiki (kilka refleksji) | 24 |
Antoni Gwizdak; Samowychowanie oraz samorządność jako elementy procesów edukacyjnych w ujęciu autorów serii „Nauczyciele – Nauczycielom” | 30 |
Małgorzata Znaj; Seria „Nauczyciele – Nauczycielom” jako wypowiedź o przyjaźni i miłości | 35 |
Wiesława Korzeniowska; Tradycja i współczesność w serii „Nauczyciele – Nauczycielom” | 39 |
Alina Górniok-Naglik; Obecność literatury w serii „Nauczyciele – Nauczycielom” | 45 |
Ewa Kochanowska; Małe formy literackie i potoczne w serii „Nauczyciele – Nauczycielom” | 53 |
Lidia Wollman; Kreatywność jako działanie edukacyjne w serii „Nauczyciele – Nauczycielom” | 61 |
Jadwiga Uchyła-Zroski; Istota muzyki w świecie dziecka a wątki muzyczne w serii „Nauczyciele – Nauczycielom” | 67 |
Beata Wojtal; Wątki ludyczne w serii „Nauczyciele – Nauczycielom” | 73 |
Bernadeta Niesporek-Szamburska, Helena Synowiec; Wokół Dziecka. Seria „Nauczyciele – Nauczycielom” w opinii studentek polonistyki | 80 |
Część II. Wokół pedagogiki współbycia | 85 |
Bronisława Dymara; Sztuka bycia uczniem i nauczycielem. Bliżej uczenia się – nauczania kompleksowego i pedagogiki współbycia | 85 |
Urszula Dębska; Dynamizm wartościowania drogą ku pełniejszemu współbyciu | 106 |
Urszula Morszczyńska; Pedagogiczne dylematy aksjologicznej kwalifikacji czynu | 115 |
Maria Z. Pulinowa; O potrzebie formowania się wspólnoty nauczycielskiej | 124 |
Justyna Sikora; Przygotowanie przyszłych nauczycieli do twórczości w pełnieniu ról zawodowych | 130 |
Lucyna Skorecka; Odwaga bycia kreatywnym | 136 |
Jadwiga Szymaniak; O kulturę kontaktów społecznych w szkole | 140 |
Danuta Waloszek; Meandry ochrony dziecka i dzieciństwa | 149 |
Agnieszka Olczak; Aktywność twórcza w przedszkolu szansą odkrywania przez dziecko mechanizmów społecznych | 161 |
Maria Szymańska; Dorośli i dzieci – świat zawarty w rysunkach przedszkolaków (czyli o porozumiewaniu się przez sztukę) | 168 |
Elżbieta Maria Minczakiewicz; „Teatr z łyżki” jako inspiracja pedagogii serca, umysłu i woli dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach rozwoju | 177 |
Elżbieta Napora; Rysunek jako źródło informacji o szansach i zagrożeniach rozwoju dziecka ze strony środowiska rodzinnego | 185 |
Anetta Soroka-Fedorczuk; Źródła informacji o osobach niepełnosprawnych z perspektywy dzieci w wieku przedszkolnym | 198 |
Urszula Szuścik; Dziecko i nauczyciel w działaniach artystycznych – głosy o plastyce i pięknie | 205 |
Alicja Skibicka; Kto może ukształtować twórczego ucznia? | 209 |
Helena Danel-Bobrzyk; Rola rodziny w kształtowaniu aktywnych postaw dziecka z udziałem muzyki | 214 |
Maciej Kołodziejski; Środowiskowy kontekst rozwoju muzycznego dziecka Implikacje gordonowskie | 222 |
Radosław Tarczoń; Muzyka relaksacyjna w działaniu terapeuty muzycznego – z badań własnych | 227 |
Adam Adamski; Rola tańca i rytmiki dla układu biologicznego człowieka w świetle nowego paradygmatu psychologicznego | 237 |
Małgorzata Bortliczek, Izabela Łuc; Nieoficjalne słownictwo uczniowskie wyrazem twórczej postawy językowej | 248 |
Małgorzata Iwanowicz; Wychowanie językowo-stylistyczne w toku kształcenia polonistycznego na poziomie starszych klas szkoły podstawowej | 264 |
Adriana Adamska; Udział wymiaru ponadempirycznego w procesie wychowawczym | 271 |
Danuta Kocurek; Młodzież w świecie małej ojczyzny – w świetle badań ankietowych | 283 |
Wacław Korzeniowski; Dziecko w świecie cywilizacji technicznej | 288 |
Izabela Gomółka-Walaszek; Różnice progresu rozwojowego bliźniąt | 293 |
Bibliografia (wybór) | 301 |