POLECAMY
-20%
Redakcja:
Wydawca:
Format:
W systemie transportu miejskiego szczególną rolę zajmuje transport zbiorowy, zarówno ze względu na jego znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania miasta z punktu widzenia społecznego i ekonomicznego, jak i ze względu na to, że stanowi on określoną dziedzinę gospodarowania. Dziedzina ta charakteryzuje się specyfiką, wynikającą – z jednej strony – z charakteru zaspokajanych potrzeb przewozowych, oraz – z drugiej strony – z eksploatowania na ograniczonym przestrzennie obszarze zurbanizowanym w ramach jednego systemu środków transportu należących do różnych gałęzi transportu. Przedstawiona specyfika transportu miejskiego determinuje potrzebę odrębnego potraktowania zagadnienia gospodarowania w tej dziedzinie. Potrzebie tej wychodzi naprzeciw niniejsze opracowanie.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 366 |
Kategoria | Transport i logistyka |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego |
ISBN-13 | 978-83-7326-507-3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
TRANSPORT BUSAMI OD 2,5 DO 3,5 T –...
do koszyka
Transport drogowy w łańcuchach dostaw
do koszyka
Transport Fever - poradnik do gry
do koszyka
Transport intermodalny
do koszyka
Transport lotniczy
do koszyka
Spis treści
Przedmowa, Olgierd Wyszomirski | 9 |
Rozdział 1. Transport miejski jako dziedzina gospodarowania | 12 |
1.1. Pojęcie, zakres i zasięg działania transportu miejskiego | 12 |
1.2. Etapy rozwoju transportu miejskiego | 15 |
1.3. Podstawowe problemy rozwoju i funkcjonowania transportu miejskiego | 25 |
1.4. Rola władz publicznych w transporcie miejskim | 28 |
Rozdział 2. Infrastruktura i inżynieria ruchu transportu miejskiego | 34 |
2.1. Trasy i przystanki w transporcie miejskim | 34 |
2.2. Pętle i węzły integracyjne w transporcie miejskim | 39 |
2.3. priorytet w ruchu pojazdów transportu zbiorowego | 44 |
2.4. Planowanie układu komunikacyjnego | 47 |
Rozdział 3. Potrzeby przewozowe i popyt na usługi transportu miejskiego | 54 |
3.1. Cechy potrzeb przewozowych na usługi transportu miejskiego | 54 |
3.2. Zachowania komunikacyjne ludności miejskiej | 60 |
3.3. Postulaty przewozowe zgłaszane wobec transportu miejskiego | 66 |
3.4. Elastyczność popytu na usługi transportu miejskiego | 70 |
Rozdział 4. Podaż w transporcie miejskim | 76 |
4.1. Środki przewozowe w transporcie miejskim | 76 |
4.2. Cechy podaży w transporcie miejskim | 85 |
4.3. Uwarunkowania kształtowania oferty przewozowej w transporcie miejskim | 89 |
4.4. Rozkład jazdy w transporcie miejskim | 96 |
Rozdział 5. Jakość usług transportu miejskiego | 108 |
5.1. Istota i cechy jakości usług transportu miejskiego | 108 |
5.2. Sposoby projektowania i kształtowania jakości usług w transporcie miejskim | 114 |
5.3. Kształtowanie jakości usług a efektywność gospodarowania w transporcie miejskim | 120 |
5.4. Marketingowe kształtowanie jakości usług w transporcie miejskim | 125 |
Rozdział 6. Koszty transportu miejskiego | 129 |
6.1. Struktura kosztów transportu miejskiego | 129 |
6.2. Czynniki kształtujące poziom kosztów własnych transportu miejskiego | 131 |
6.3. Koszty zewnętrzne w transporcie miejskim | 137 |
6.4. Koszty czasu i kongestii w transporcie miejskim | 140 |
Rozdział 7. Ceny i systemy biletowe w transporcie miejskim | 145 |
7.1. Przesłanki i zasady polityki cen w transporcie miejskim | 145 |
7.2. Rodzaje taryf w transporcie miejskim | 148 |
7.3. Systemy taryfowe stosowane w praktyce transportu miejskiego | 153 |
7.4. Systemy biletowe w transporcie miejskim | 162 |
Rozdział 8. Konkurencja w transporcie miejskim | 170 |
8.1. Istota konkurencji w transporcie miejskim | 170 |
8.2. Formy oraz intensywność konkurencji w transporcie miejskim | 174 |
8.3. Oddziaływanie na warunki konkurencji w transporcie miejskim | 180 |
8.4. Strategie konkurencji w transporcie miejskim | 184 |
Rozdział 9. Finansowanie i kontraktowanie usług w transporcie miejskim | 190 |
9.1. Źródła finansowania działalności transportu miejskiego | 190 |
9.2. Fundusze Unii Europejskiej w finansowaniu rozwoju transportu miejskiego | 195 |
9.3. Zasady kontraktowania usług w transporcie miejskim | 198 |
9.4. Specyfikacja usług kontraktowanych w transporcie miejskim | 202 |
Rozdział 10. Organizacja i zarządzanie transportem miejskim | 206 |
10.1. Organizacja i zarządzanie regulowanym transportem miejskim w warunkach łączenia działalności organizatorskiej i przewozowej przez jeden podmiot | 206 |
10.2. Organizacja i zarządzanie regulowanym transportem miejskim w warunkach oddzielenia działalności organizatorskiej i przewozowej | 212 |
10.3. Organizacja i zarządzanie zderegulowanym transportem miejskim | 216 |
10.4. Ewolucja systemów organizacji i zarządzania transportem miejskim | 221 |
Rozdział 11. Kontrola funkcjonowania transportu miejskiego | 225 |
11.1. Funkcje, zadania i zakres kontroli w transporcie miejskim | 225 |
11.2. Elementy i techniki kontroli w transporcie miejskim | 229 |
11.3. Organizacja i zarządzanie kontrolą w transporcie miejskim | 235 |
11.4. Wykorzystanie wyników kontroli w transporcie miejskim | 238 |
Rozdział 12. Integracja transportu miejskiego w aglomeracjach i konurbacjach miejskich | 243 |
12.1. Specyfika funkcjonowania transportu miejskiego w aglomeracjach i konurbacjach miejskich | 243 |
12.2. Możliwe rozwiązania w zakresie integracji transportu miejskiego | 247 |
12.3. Podmioty i przedmioty integracji transportu miejskiego | 252 |
12.4. Funkcjonowanie zintegrowanego transportu miejskiego w warunkach powołania aglomeracyjnego zarządu transportu miejskiego | 257 |
Rozdział 13. Polityka transportowa miasta | 263 |
13.1. Polityka transportowa a strategia rozwoju miasta | 263 |
13.2. Warianty polityki transportowej miasta | 266 |
13.3. Cele polityki transportowej miasta | 269 |
13.4. Narzędzia polityki transportowej miasta | 270 |
Rozdział 14. Badania rynkowe i marketingowe w transporcie miejskim | 275 |
14.1. Istota i obszary badań rynkowych i marketingowych w transporcie miejskim | 275 |
14.2. Badania potrzeb przewozowych i popytu na usługi transportu miejskiego | 279 |
14.3. Badania zachowań i preferencji komunikacyjnych ludności miejskiej | 284 |
14.4. Badania jakości usług transportu miejskiego | 290 |
Rozdział 15. Strategie marketingowe w transporcie miejskim | 294 |
15.1. Specyfika strategii marketingowych w transporcie miejskim | 294 |
15.2. Wybór rynku docelowego i sposobu działania na rynku transportu miejskiego | 298 |
15.3. Wybór instrumentów marketingowych w transporcie miejskim | 301 |
15.4. Wykorzystanie Internetu w marketingowym kształtowaniu usług transportu miejskiego | 305 |
Rozdział 16. Promocja usług w transporcie miejskim | 318 |
16.1. Istota i zadania promocji usług transportu miejskiego | 318 |
16.2. Polityka promocji usług transportu miejskiego | 320 |
16.3. Instrumenty promocji usług transportu miejskiego | 322 |
16.4. Programy edukacyjne dla dzieci i młodzieży jako forma promocji usług transportu miejskiego | 330 |
Rozdział 17. Zarządzanie zasobami ludzkimi w transporcie miejskim | 335 |
17.1. Rola zasobów ludzkich w transporcie miejskim | 335 |
17.2. Segmentacja zasobów ludzkich w transporcie miejskim | 337 |
17.3. Metody i techniki zarządzania zasobami ludzkimi w transporcie miejskim | 339 |
17.4. Polityka zatrudnienia w transporcie miejskim | 343 |
Spis literatury | 349 |
Spis tabel | 363 |
Spis rysunków | 365 |