POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
Problematyka edukacji osób dorosłych znajduje swoje odzwierciedlenie w wielu opracowaniach naukowych i metodycznych. Niniejsza książka jest kolejną pozycją wydawniczą o dorosłym człowieku funkcjonującym w warunkach społeczeństwa wiedzy, przed którym współczesna rzeczywistość edukacyjna i społeczna wyznacza wciąż nowe wyzwania, zadania i społeczno-zawodowe role. Cokolwiek by nie pisać o założonych i rzeczywistych rolach każdego człowieka dorosłego wyznaczonych przez współczesne uwarunkowania edukacji uniwersyteckiej, nie można pominąć kategorialnie traktowanych kompetencji i odpowiedzialności nauczyciela akademickiego. W strukturze treści niniejszej książki wyróżnione zostały sekwencje problemowe w obszarze edukacji osób dorosłych w kontekście edukacji jutra od uniwersytetu do starości. Są to węzłowe zagadnienia stanowiące nie tyle o istocie, a o doniosłości i zadaniach edukacji dorosłych, a w tym także nauczycieli i nauczycieli akademickich. Jest to szczególnie wymowne podejście do problematyki przygotowania współczesnego absolwenta szkoły wyższej ku temu, aby z dyplomem ukończenia tej szkoły dalej „iść w życie” i nie ustawać w pomnażaniu kompetencji nabytych w toku studiów. Funkcjonowanie dorosłego człowieka, a zwłaszcza nauczycieli i nauczycieli akademickich, nieustannie i nieuchronnie podlega społecznemu wartościowaniu i ocenie. W okresie dokonującej się transformacji w Europie i poza nią dość często, a może nawet zbyt często, spotykamy się z przejawami anomii w edukacji i w innych dziedzinach funkcjonowania społeczeństw. Potęguje się niepokojące zjawisko spadku poczucia wartości edukacji (i wartości norm stanowiących o wartości autorytetu jednostki oraz grup społecznych), a z innej strony narasta niepokojące zjawisko wypalania zawodowego ludzi pracy w wielu zawodach i specjalnościach. Te i inne mechanizmy, towarzyszące oddziaływaniom edukacyjnym każdej współczesnej szkoły i uczelni, nie mogą pozostawać obojętne nikomu, a tym bardziej w zakresie szeroko traktowanej edukacji jutra. (…) Jan Grzesiak (frag.
Wstępu)
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 312 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wyższa Szkoła Humanitas |
ISBN-13 | 978-83-64788-91-8 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | |
Jan Grzesiak | |
Od uniwersytetu do starości – dyplom mobilizuje i wytycza drogę do lepszego jutra | 17 |
Część I. Jakość kształcenia, a wartości wynikające z idei uniwersytetu | |
Kazimierz Wenta | |
Parametryzacja szkoły wyższej a efekty kształcenia | 23 |
Eugeniusz Kameduła | |
Niektóre problemy jakości kształcenia w edukacji jutra | 35 |
Anna Sajdak | |
Miejsce dydaktyki ogólnej w przygotowaniu pedagogicznym nauczycieli akademickich | 47 |
Część II. Opinie studentów o edukacji w aspekcie kreacji ich przyszłości | |
Grzegorz Sanecki | |
Wdrażanie Krajowych Ram Kwalifikacji w odbiorze studentów | 61 |
Karina Górska-Rożej, Anna Rożej | |
Reformowanie szkolnictwa wyższego w opinii studentów studiów doktoranckich | 73 |
Ewa Kraus | |
Osobowość nauczycieli akademickich wobec wyzwań cywilizacyjnych | 83 |
Joanna Konaszewska | |
Wizje kariery zawodowej studentów kończących studia magisterskie a ich poziom optymizmu | 93 |
Ewa Augustyniak | |
Sylwetka absolwenta Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie jako przejaw kultury organizacyjnej | 107 |
Część III. Kształcenie zawodowe przyszłych nauczycieli | |
Kazimierz Żegnałek, Ewelina Gutkowska-Wyrzykowska | |
Kształcenie nauczycieli w nowej rzeczywistości edukacyjnej – oczekiwania i realia | 119 |
Janina Świrko-Pilipczuk | |
Zmiany w kształceniu pedagogicznym – świadomość ich założeń i możliwych rezultatów | 131 |
Barbara Grajdura | |
Potrzeba wartości a program kształcenia pedagogów w uczelni niepublicznej | 141 |
Część IV. Doskonalenie zawodowe nauczycieli i nauczycieli akademickich | |
Jolanta Szempruch | |
Kierunki zmian w doskonaleniu zawodowym nauczycieli | 153 |
Julia Mianecka | |
Aktywizacja edukacyjna współczesnego nauczyciela | 167 |
Karolina Zatoń | |
Problem samooceny nauczycieli akademickich | 177 |
Część V. Kapitał ludzki a edukacja jutra. Aktualne i perspektywiczne problemy edukacji prozawodowej i zawodowej | |
Zofia Remiszewska | |
Droga satysfakcji „na własną rękę” | 189 |
Katarzyna Klimkowska | |
Edukacja do sukcesu narzędziem rozwoju kapitału ludzkiego | 203 |
Jolanta Lenart | |
Niewydolność poradnictwa zawodowego i jego skutki. Zapomniane doświadczenia z okresu Polski Ludowej | 213 |
Monika Lewandowska, Izabela Korabiewska, Anna Obszyńska-Litwiniec, Witold Rongies, Dariusz Białoszewski | |
Poziom wiedzy studentów fizjoterapii na temat ergonomii pracy | 227 |
Część VI. Emigracja zarobkowa młodych Polaków i jej skutki | |
Ryszard Bera | |
Plany emigracji zarobkowej młodzieży kończącej studia wyższe a ich nadzieja na sukces | 239 |
Renata Franczak | |
Młodzi emigranci polscy o swoim zadowoleniu z życia | 255 |
Część VII. Oświata w obliczu problemów osób starszych | |
Jerzy Potoczny | |
Wpływ andragogiki Europy Zachodniej i Ameryki Północnej na rozwój teorii i praktyki kształcenia dorosłych w Galicji na przełomie XIX i XX wieku | 267 |
Anna Kanios | |
Postawy osób starszych wobec własnej starości | 279 |
Agnieszka Kozerska | |
Seniorzy w Polsce jako użytkownicy technologii informacyjno-komunikacyjnych | 289 |
Maria Królica | |
Edukacyjne oddziaływanie osób starszych na dzieci w wieku przedszkolnym – możliwości, zadania, formy działania | 301 |