POLECAMY
-20%
Redakcja:
Wydawca:
Format:
W tomie opisane zostały teorie wyjaśniające procesy różnicowania władzy, statusu i prestiżu w sieciach i grupach społecznych, a także procesy związane z dylematami kooperacji i wyzwaniami dla współpracy w grupach. Miarą rozwoju omawianych teorii jest to, jak bardzo zmieniały się w czasie. Zarówno teoria stanów oczekiwań, jak też teoria władzy i zależności, a także inne teorie, o których tu mowa, w pierwotnej wersji dotyczyły jedynie stosunkowo prostych problemów. Obecnie obejmują swoim zakresem wiele rozbudowanych modeli opisujących i wyjaśniających najprzeróżniejsze problemy badawcze. Książka przynosi najnowszą wiedzę z zakresu teorii procesów grupowych. Może być bardzo przydatna w nauczaniu metodologii badań eksperymentalnych w psychologii i socjologii. Autorzy: Joseph Berger – Stanford University Vincent Buskens – Universiteit Utrecht Coye Cheshire – University of California, Berkeley Karen S. Cook – Stanford University Lisa M. Dilks – West Virginia University Martha Foschi – University of British Columbia Alexandra Gerbasi – California State University Northridge Joanna Heidtman Zbigniew Karpiński – Instytut Filozofii i Socjologii PAN Barry Markovsky – University of South Carolina Barbara F. Meeker – University of Maryland Arnout van de Rijt – Stony Brook University Jane Sell – Texas A&M University Robert K. Shelly – Ohio University Brent Simpson – University of South Carolina David G. Wagner – University at Albany, State University of New York Murray Webster Jr. – University of North Carolina, Charlotte Kinga Wysieńska – Instytut Filozofii i Socjologii PAN
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 312 |
Kategoria | Metodologia badań psychologicznych |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Scholar |
ISBN-13 | 978-83-7383-223-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Kinga Wysieńska, Zbigniew Karpiński | |
Wprowadzenie | 9 |
Barry Markovsky, Lisa M. Dilks | |
Nauka, pseudonauka i zdrowy rozsądek | 19 |
Podejście naukowe | 20 |
Nauka i pseudonauka | 32 |
Wiedza potoczna i wiedza naukowa | 44 |
Konstruowanie teorii naukowych | 56 |
Wnioski | 60 |
Jane Sell, Murray Webster Jr. | |
Metody eksperymentalne w strukturalnej psychologii społecznej | |
i procesach grupowych | 63 |
Podstawowe własności eksperymentu | 63 |
Eksperyment jako najlepsza metoda do testowania i rozwijania teorii | 66 |
Abstrakcyjne idee i minimalni aktorzy | 68 |
Repliki eksperymentów i badania międzykulturowe | 70 |
Interpretacja wyników badawczych | 75 |
Podsumowanie | 77 |
David G. Wagner | |
Zasady skutecznego planowania i przeprowadzania eksperymentu | 81 |
Przedmiot badań eksperymentalnych | 82 |
Jak działa eksperyment? | 87 |
Wynik eksperymentu | 95 |
Wnioski | 98 |
Kinga Wysieńska | |
Testy dyskryminacyjne – metoda i zastosowania | 101 |
Błędne koło dyskryminacji | 102 |
Testy dyskryminacyjne jako metoda eksperymentalna | 105 |
Na jakie pytania testy dyskryminacyjne odpowiedzi dać nie mogą | 110 |
Na jakie pytania testy dyskryminacyjne dają odpowiedź | 115 |
Testy dyskryminacyjne dla celów badawczych i litygacyjnych | 117 |
Przykłady testów | 119 |
Karen S. Cook, Coye Cheshire, Alexandra Gerbasi | |
Władza, zależność i wymiana społeczna | 127 |
Teoria i badania | 128 |
Wymiana uogólniona i problemy działania zbiorowego | 136 |
Istotne zastosowania teorii władzy i zależności oraz sieciowej teorii | |
wymiany | 140 |
Znaczenie teorii wymiany dla socjologii ekonomicznej | 142 |
Kierunki rozwoju teorii i badań empirycznych | 145 |
Joanna Heidtman | |
Dynamika władzy w sieciach konfliktu | 153 |
Relacja i sieci konfliktu | 154 |
Powstawanie przewagi we władzy w sieciach konfliktu | 155 |
Badania eksperymentalne | 164 |
Dyskusja i podsumowanie wyników | 168 |
Vincent Buskens, Arnout van de Rijt | |
Teoria władzy i zależności w warunkach wymiany sekwencyjnej | 175 |
Wprowadzenie | 175 |
Teoria władzy i zależności | 178 |
Teoria władzy i zależności w warunkach wymiany sekwencyjnej | 180 |
Wyniki testów empirycznych | 184 |
Dyskusja | 187 |
Aneks: Dowód twierdzenia | 189 |
Joseph Berger, Murray Webster Jr. | |
Oczekiwania, status, zachowanie | 193 |
Teoria władzy i prestiżu | 194 |
Teoria charakterystyk statusu: sformułowania podstawowe | 196 |
Rozwój teorii | 202 |
Integracja teorii | 210 |
Bieżące badania i rozwój | 215 |
Martha Foschi | |
Podwójne standardy oceny kompetencji: najnowsze wyniki | |
i nowe kierunki | 225 |
Podłoże teoretyczne | 225 |
Najnowsze badania | 229 |
Podsumowanie i sugestie co do dalszych badań | 236 |
Robert K. Shelly | |
Modele drzewkowe przetwarzania oczekiwań co do działania | 241 |
Modele drzewkowe przetwarzania oczekiwań co do działania | 241 |
Podstawowy problem | 243 |
Teorie i modele | 246 |
Teoria stanów oczekiwań | 248 |
Eksperymenty testujące teorię | 250 |
Modele wyprowadzone z teorii | 251 |
Modele drzewkowe przetwarzania oczekiwań co do działania | 255 |
Konsekwencje stosowania modeli drzewkowych | 261 |
Uwagi końcowe | 262 |
Brent Simpson | |
Płeć, strach i chciwość: analiza wpływu płci na kooperację w sytuacji | |
dylematu społecznego | 267 |
Strach i chciwość w dylematach społecznych | 270 |
Przegląd teorii dotyczących płci, gender i współpracy | 272 |
Badanie 1 | 274 |
Badanie 2 | 277 |
Wnioski i wskazówki dla dalszych badań | 281 |
Barbara F. Meeker | |
Praca zespołowa: dylematy współpracy | 287 |
Wprowadzenie | 287 |
Straty ponoszone w toku procesu: badania na gruncie psychologii | 288 |
Straty ponoszone w toku procesu: badania na gruncie socjologii | 292 |
Straty ponoszone w trakcie procesu, reguły wymiany i struktura zadania | 295 |
Program badawczy dotyczący współpracy w relacjach wymiany | |
społecznej | 296 |
Dyskusja i podsumowanie wyników | 308 |